Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Psychometric properties of the Scientific Inquiry Scale

    1. [1] Universidad del Bío-Bío

      Universidad del Bío-Bío

      Comuna de Concepción, Chile

    2. [2] University of Santo Tomas

      University of Santo Tomas

      Santa Cruz, Filipinas

    3. [3] Universidad de Concepción

      Universidad de Concepción

      Comuna de Concepción, Chile

  • Localización: Electronic journal of research in educational psychology, ISSN-e 1696-2095, Vol. 15, Nº. 43, 2017, págs. 624-640
  • Idioma: inglés
  • Enlaces
  • Resumen
    • English

      Introduction. There are a few methods to study inquiry’s abilities in Chile, despite its importance in science education. This study analyzes the psychometric properties of a Scientific Inquiry Scale in pedagogy students of two Chilean universities.

      Method. The study uses an instrumental design with 325 students from 3 pedagogy majors. As a measurement instrument, it uses a scale based on one of the dimensions of Miranda’s Tasks in Critical Thinking test. Descriptive statistics of reliability and dimensionality were used for the analysis.

      Results. The results show three items under the mean, two within the mean and three slightly over it, with adequate ranges of asymmetry and kurtosis. Dimensions analysis accounts for a three-factor model with good fit indicators, related to the three ability foci observed in this ability: exploration with three items related, comprehension with two items and inference with three items. The reliability analysis is adequate but lower than expected (.61) and an adequate level of interjudge consistency, with an intraclass correlation coefficient of .62.

      Discussion and Conclusion. Scientific Inquiry Scale is reliable and allows for analysis of the main elements of the ability to inquire, which is relevant for scientific reasoning. However, it is necessary to investigate the external validity.

    • English

      Introducción. Existen escasos instrumentos para medir la habilidad de indagación en Chile, a pesar de su importancia para la Educación en Ciencias. Este estudio analiza las propiedades psicométricas de la Escala de Indagación Científica en estudiantes de Pedagogía de dos universidades chilenas.

      Método. El estudio utiliza un diseño instrumental con 325 estudiantes de tres carreras de pedagogía. Como instrumento de medida se emplea una escala basada en una de las dimensiones del test Tareas de Pensamiento Crítico de Miranda. Para el análisis se utilizaron estadí- grafos descriptivos, de confiabilidad y dimensionalidad.

      Resultados. Los resultados muestran tres ítems bajo la media, dos dentro de la media y tres levemente por sobre ella, con adecuados rangos de asimetría y curtosis. El análisis de dimensiones da cuenta de un modelo de tres factores con buenos indicadores de ajuste, en relación con tres focos de habilidades observados en la habilidad medida, exploración con tres ítems relacionados, comprensión con dos ítems e inferencia con tres ítems. El análisis de confiabilidad es adecuado, pero bajo lo esperado (.61) y presenta un nivel de consistencia interjueces adecuado, con un coeficiente de correlación intraclase de .62.

      Discusión. La escala de Indagación Científica es confiable y permite analizar los principales elementos de esta habilidad, que es relevante para el razonamiento científico. Sin embargo, se debe continuar investigando su validez externa.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus

Opciones de compartir

Opciones de entorno