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¿Qué servicios puede aportar la farmacia comunitaria al paciente crónico?: Opinión de los profesionales

  • Autores: J.L. Segú Tolsá
  • Localización: Pharmaceutical care España, ISSN 1139-6202, Vol. 18, Nº. 6, 2016, págs. 265-279
  • Idioma: español
  • Títulos paralelos:
    • Which services can community pharmacy offer to chronic patients?: Professionals’ opinion
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      Introducción: La repercusión de las patologías crónicas en la calidad de vida de los pacientes y en los recursos consumidos por el sistema sanitario ha llevado al desarrollo de estrategias para su abordaje, tanto a nivel central como autonómico. Estos planteamientos, afectan de forma directa al modelo de gestión del medicamento y de los servicios farmacéuticos, tanto desde una perspectiva global y poblacional, como gestora y clínica. El enfoque multidisciplinar planteado en las estrategias requiere identificar claramente las acciones y servicios que las Farmacias Comunitarias (FC) pueden aportar, así como los elementos facilitadores para el desarrollo de los mismos.

      Objetivo: Describir los elementos sustanciales que, en opinión de los profesionales farmacéuticos asistentes al IX Congreso Nacional de Atención Farmacéutica de Toledo, facilitarían el desarrollo de servicios dirigidos al paciente crónico desde la FC.

      Metodología: Se elaboró un cuestionario de 15 preguntas relativas a la demanda potencial de servicios a la cronicidad desde la FC, los servicios que deberían proveerse, los elementos internos necesarios y las condiciones externas que facilitarían su desarrollo. El cuestionario fue administrado a los asistentes a una sesión plenaria centrada en las necesidades del paciente crónico. El cuestionario se respondió individualmente a través de un sistema de voto anónimo y electrónico (Power Vote). En la sesión se fueron presentando las preguntas en el orden establecido (1 a 15) y se votaron en el mismo orden.

      Conclusiones: Los resultados obtenidos en este ejercicio de opinión, indican la necesidad de cambio y de adecuación de los servicios de la FC. Las FC deben aportar su valor integrándose en la cadena asistencial de forma coherente y útil y, para ello el resto de servicios farmacéuticos y, especialmente los de primaria son fundamentales. La FC debe desarrollar y garantizar las capacidades necesarias para poder responder a los requerimientos de los pacientes y del SNS. Desde una perspectiva profesional, todo el colectivo farmacéutico debe entender la importancia de la FC en su horizonte profesional. El concepto de profesionalismo va vinculado a “hacer algo que no pueden hacer otros” y, eso, en el caso del farmacéutico, hoy en día solo puede entenderse desde la perspectiva de la atención farmacéutica. Muy probablemente, de lo que ocurra en un futuro en este ámbito asistencial dependerá el futuro de toda la profesión.

    • English

      Introduction: The impact of chronic diseases in patient’s quality of life and in the resources consumed by the healthcare system has lead to the development of strategies to its approach both, in national and regional level. These proposals affect directly the medicine and the pharmaceutical care management systems not only from a global and population point of view but also from a managing and clinical too. The multidisciplinary perspective shown in the strategies implies to identify clearly the actions and the services that Community Pharmacies (CP) can provide just as the enablers to their development.

      Objective: To describe the substantial elements that, from the professionals that participate in the IX Pharmaceutical Care Congress in Toledo point of view, would make easier the creation of pharmaceutical care services aimed to chronic patients from CP.

      Method: It was created a questionnaire consisting of 15 questions related to: the potential demand of services to chronicity from the CP, the services that should be provided, the necessary internal elements and the external conditions that would facilitated their development. The questionnaire was given to the audience of a plenary session focused on the needs of the chronic patient. The questionnaire was answered individually through an anonymous and electronic voting system (Power Vote). During the session, questions appeared in the established order (1 to 15) and were voted in the same order too.

      Results: 178 people participated in t he enquiry. All of them voted for the 15 questions. The vast majority of respondents consider that there is a potential demand of services to chronic patients not covered by CP and also that a value proposition has to be developed. Besides, they believe this proposition has to be created together with the National Healthcare System; it has to be offered by accredited CP and financed by the system without rejecting users’ copayment. Internally, respondents think that the provision of this services offer implies the development or the adaptation of capacities, abilities and instruments and that is essential the coordination with the rest of units and healthcare professionals and also the community pharmacist access to the necessary individual health information. The current model of relation with the National Healthcare System is not, according to the widespread view, the most appropriate one to promote the pharmaceutical care. The primary healthcare is shown as the most suitable professional environment to channel the interaction of the CP with the rest of the welfare network.

      Conclusions: The results obtained in this opinion exercise show the need for change and adaptation of the CP services. CP have to add their value taking part of the welfare chain in a coherent and useful way and, for it, the rest of pharmaceutical services and, especially, the primary ones are essential. The CP has to develop and ensure the necessary capacities to be able to answer the patients and national healthcare system demands. From a professional point of view, the entire pharmaceutical sector has to understand the CP importance on its professional horizon. The professionalism concept is linked to “do something that others cannot do” and this, nowadays, in the case of a pharmacist can only be understood from the pharmaceutical care perspective. Probably, the future of the whole profession will depend on what happens in this healthcare sector in the future.


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