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Resumen de The politics of re-presenting vanity fair: Mira Nair’s Becky Sharp

Ana Moya Gutiérrez

  • español

    La feria de las vanidades, de W.M. Thackeray, ofrece a sus lectores una crítica feroz de la sociedad Victoriana a través del retrato de las aventuras de Becky Sharp. La novela construye a Becky como una mujer ‘masculina’, habilitándola para que pueda conseguir lo que se propone dentro de las políticas de la identidad de la era Victoriana. Pero este deseo ‘masculino’ de poder de Becky es castigado en la novela, y ella es relegada a la periferia de la sociedad Victoriana. Este trabajo estudia la lectura que Mira Nair ofrece a la audiencia del siglo XXI de este personaje de Thackeray. EL trabajo examinará el intercambio dialógico establecido entre el texto victoriano y las nociones de subjetividad postmodernas, así como la manera en que este diálogo emerge en una re-presentación que afemina a la propia Becky. Al feminizar a Becky, la obra de Nair busca la integración, restaurarla desde la periferia de los discursos dominantes de identidad victorianos al centro. Los con-textos contemporáneos permeabilizan la lectura que Nair hace de Thackeray en un juego intertextual que demuestra ser críticamente productivo.

  • English

    W.M. Thackeray’s Vanity Fair offered his readers a relentless critique of Victorian society through the portrayal of Becky Sharp’s adventures. Thackeray’s intertextual dialogue with other Victorian texts materialises in the masculinisation of Becky Sharp, necessary for her to attain the power she aims for within Victorian identity politics. Ultimately, Becky’s ‘masculine’ wish for power is punished and she is pushed to the periphery of Victorian society. This paper addresses the reading of Thackeray’s character that Mira Nair offers early 21st century audiences. The paper will examine the dialogical interchange established between the Victorian text and postmodern notions of subjectivity and the extent to which this dialogue emerges in a re-presentation which feminises Becky. By flattening Becky’s sharp masculine ends, Nair’s production seeks integration, restoring her from the periphery of Victorian mainstream discourses on identity to the centre. Mira Nair takes a kind, comfortable look at Thackeray’s character, negotiating her will to climb the social ladder with her role as mother, for example. Contemporary con-texts inform Nair’s reading of Thackeray’s novel in an intertextual game which proves critically productive.


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