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Dossier: The turn will continue: Contracting, work, and remuneration in the maritime cargo-handling guilds of Barcelona during liberalization (c. 1760-1840)

    1. [1] Universitat de Barcelona

      Universitat de Barcelona

      Barcelona, España

  • Localización: Drassana: revista del Museu Marítim, ISSN 0214-2279, ISSN-e 2385-3425, Núm. 24, 2016, págs. 66-91
  • Idioma: catalán
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      El objetivo de esta investigación es llevar a cabo un relato sobre los modos de contratación, trabajo y remuneración en el subsector terciario del manejo de carga marítima en el puerto de Barcelona, durante el proceso de la liberalización de los oficios (entre 1760 y 1840). los gremios tratados aquí eran responsables de cargar y descargar los bienes de los barcos mercantiles, llevarlos desde la playa hasta la real aduana y entregarlos a sus dueños o transportarlos a las bodegas, tiendas u otros sitios. Estas responsabilidades fueron codificadas en las ordenanzas gremiales, que establecieron privativos monopolísticos (y la [ prohibición del trabajo de los individuos no agremiados). la relación entre el modo de trabajo y el modelo organizativo de los respectivos gremios es notable: ambos se basaron en costumbres y tradiciones, reflejando los valores de los diferentes grupos, y recibieron estatus oficial en las ordenanzas y en los privilegios contenidos en las mismas. Estas prácticas reconocidas oficialmente fueron cuestionadas por los comerciantes y las autoridades locales y, eventualmente, deslegitimadas durante el proceso de la liberalización de los oficios.

    • English

      The objective of this investigation is to relate the modes of contracting, work, and remuneration in the tertiary sub-sector of maritime cargo-handling in the port of Barcelona during the process of the liberalization of the trades (c.1760-1840). The guilds studied were charged with all of the activities of the processes of loading and unloading of goods from merchant ships to and from the beach; the transportation of these goods to and within the Customs House (and supervising their temporary storage here); and the subsequent delivery of goods to the owners, either directly or by transportation to storage facilities, stores, or other locations. These responsibilities were codified in guild ordinances that established monopolistic privileges (and prohibitions against non-guild members). The relationship between the mode of work and the organizational model of the respective guilds is noteworthy: these practices and models were based on customs and traditions, reflected group values, and were given official status in guild charters and the privileges contained therein. These officially recognized practices were challenged by merchants and local authorities and were eventually delegitimized during the process of liberalizing the trades.


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