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A Multilevel Decomposition of School Performance Using Robust Nonparametric Frontier Techniques

  • Autores: Claudio Thieme, Diego Prior Jiménez, Emili Tortosa Ausina
  • Localización: Documentos de trabajo ( Fundación BBVA ), Nº. 11, 2012, págs. 3-45
  • Idioma: inglés
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      Este documento de trabajo evalúa el desempeño educativo desde una óptica multinivel, utilizando fronteras parciales. Se consideran variables idiosincráticas a nivel de escuela, clase y alumno. El estudio se ha aplicado a estudiantes de cuarto año de educación básica en Chile. De acuerdo con los resultados, menos del 30% de la variabilidad del rendimiento académico de los estudiantes puede ser atribuido a sus escuelas. Se corrobora también que un modelo formado únicamente por variables a nivel de estudiante daría lugar a elevadas ineficiencias no atribuibles a la gestión de la escuela, sino más bien a una inadecuada asignación de recursos; esto es, si se ignoran las variables específicas de recursos asignados a las escuelas, su desempeño es infravalorado, pues las ineficiencias causadas por una asignación de recursos subóptima o las dificultades debidas a un entorno socioeconómico desfavorable se atribuyen a una gestión deficiente del centro.

    • English

      This working paper proposes a methodology for evaluating educational performance, from a multilevel perspective. We use partial frontier approaches to mitigate the influence of outliers and the curse of dimensionality. We consider idiosyncratic variables at the school, class, and student levels. Our model is applied to a sample of students in fourth year of primary school in Chile. Results are consistent with previous ones that found that less than 30% of the variance in students’ educational attainment was attributable to schools. Our application also corroborates that a model considering only student-level variables would yield high inefficiencies not attributable to the school management, but rather to inadequate resource-endowments. In other words, when disregarding specific variables concerning the resources allocated to schools, the performance of those schools is undervalued, largely because inefficiencies caused by suboptimal resource endowments or difficulties that arise from the socioeconomic environment are instead attributed to poor management


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