Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de Towards a hierarchy of resultative constructions: theoretical and empirical issues

Silvia Sánchez Calderón

  • español

    Este artículo investiga cómo la teoría lingüística explica la adquisición de las denominadas construcciones resultativas en inglés. Examina las dicotomías sintácticas que plantea la teoría de la X-barra en su estructura argumental y propone diversas propuestas que dan respuesta a la hipótesis de Chomsky (1981).

    En concreto, se centra en el análisis ternario y el enfoque de la cláusula mínima.

    Teniendo en cuenta las propiedades sintácticas del sintagma resultativo (SR), se ofrece una taxonomía de construcciones resultativas (basada en Goldberg y Jackendoff, 2004) con el fin de testar cómo se adquiere el estatus sintáctico del SR en niños monolingües de lengua inglesa. Tal y como refleja en el análisis de datos empíricos, el grado de complejidad sintáctica

  • English

    This paper investigates how linguistic theory can account for the acquisition of the so-called English resultative constructions. It examines the syntactic dichotomies that X-Bar theory poses in their argument structure and puts forward several proposals that give answer to Chomsky’s hypothesis (1981). In particular, it focuses on the ternary branching analysis and the small clause approach. Taking into account the syntactic properties of the resultative phrase (RP), a taxonomy of resultative constructions is displayed (based on Goldberg and Jackendoff, 2004) in order to test how the syntactic status of the RP is acquired by monolingual English children. As confirmed by the empirical data, the degree of syntactic complexity of the RP correlates with the age of acquisition of resultative constructions.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus