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Resumen de “In a man who loves wisdom the Father will be glad” (Stromata A1): Clement's of Alexandria teaching about the cryptic philosophical tradition

Eirini Artemi

  • español

    Clemente destaca la importancia permanente de la filosofía para la plenitud del conocimiento cristiano, explica con especial predilección la relación entre el conocimiento y la fe, y critica fuertemente a quienes no están dispuestos a hacer cualquier uso de la filosofía. Él se pronuncia definitivamente contra los sofistas y contra el hedonismo de la escuela de Epicuro. Para Clemente la tradición de los apócrifos es muy diferente de la tradición de la Iglesia. Clemente insiste en que los cristianos educados y maduros buscan inevitablemente una comprensión superior a la de la catequesis, y en esta teología progresista necesariamente incluye la filosofía. Él subraya que Dios dio a los judios del Antiguo Testamento como una preparación para aceptar a Cristo, y ofreció la filosofía griega con el mismo propósito. El Antiguo Testamento y la filosofía griega son dos grandes afluentes de un mismo río. Clemente explica con énfasis que la tradición críptica guí al gnóstico para convertirse en la realización de la presencia de Cristo en el mundo. Aunque la tradición cristiana pertenece a la Iglesia, por esta razón Clemente no se refiere con frecuencia a la Iglesia, porque hace referencia a otra tradición. Al mismo tiempo no quiere eliminar la genuina tradición eclesiástica.

  • English

    Clement emphasizes the permanent importance of philosophy for the fullness of Christian knowledge, explains with special predilection the relation between knowledge and faith, and sharply criticizes those who are unwilling to make any use of philosophy. He pronounces definitely against the sophists and against the hedonism of the school of Epicurus. For Clement the tradition of apocrypha is very different from the tradition of the Church. Clement insists that educated and mature Christians inevitably seek an understanding superior to that of catechesis, and in this progressive theology necessarily included philosophy. He underlines that God gave the Jews the Old Testament as a preparation for the uptake of Christ, gave the Greek philosophy for the same purpose. The Old Testament and Greek philosophy are two great tributaries of the same river. Clement explains with emphasis that the cryptic tradition leads the gnostic to become the embodiment of the presence of Christ in the world. Although the Christian tradition belongs to the Church, for this reason Clement doesn’t refer frequently to the Church, because he makes reference to another tradition. At the same time he doesn’t want to delete the genuine ecclesiastic tradition.


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