Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de La innovación empresarial en perspectiva: un análisis de datos de panel

Jesús Manuel Plaza Llorente

  • español

    El presente artículo muestra un caso en el que la utilización de datos de panel sirve para investigar la dinámica de la innovación seguida por 325 pequeñas y medianas empresas (Pymes) innovadoras españolas entre 1995 y 2010. En este último ejercicio la investigación se ha realizado utilizando como instrumento el buscador Google. En la primera investigación del panel en 2003 se estableció una tipología de comportamiento de las empresas innovadoras que se ha tomado como situación de partida para analizar, quince años después, si han existido cambios en la propensión innovadora empresarial. Entre 1995 y 2010, el 13,5% de las Pymes que han desaparecido del panel pertenecían a sectores fuertemente competitivos y de nivel tecnológico intermedio. Por el contrario, las empresas con capacidad de innovación tecnológica alta o media y que desarrollaban estrategias de orientación al mercado y de diferenciación vieron aumentada en un 8% su participación relativa en el panel.

  • English

    This paper shows a case of entrepreurial innovation based in the study of data panel. A first research of the innovative behaviour of 325 small and middle size companies (SME) was conducted in 2003 using data poll raised in 1995. After fifteen years, in 2010, the basic data of the companies had been updated using Google as source of statistical primary information.

    A conclusion of the research in 2003 was the definition of four patterns of behaviour to the way in the Spanish innovative SMEs address innovation (Guépard, Rhino, Zebra and Log) and the particular performance of the innovation skills in each one of the four categories. In 2010, a 13.5% of the panel companies had been disappeared because corporative movements (mergers or adquisitions) fails or bankruptcy.

    On the other hand, a 8% of the panel firms had been improved their position (going through Log or Zebra to Rhino) in the period 1995-2010. The main reasons of this change obey to a better performance of their innovation capabilities together sound organizational and marketing strategies (market oriented products and services and differentiation).


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus