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Husserl on ethical renewal and philosophical rationality: intercultural reflection

  • Autores: Chi Yu Chung
  • Localización: Investigaciones fenomenológicas: Anuario de la Sociedad Española de Fenomenología, ISSN-e 1885-1088, ISSN 1137-2400, Nº 9, 2012, págs. 145-156
  • Idioma: español
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  • Resumen
    • español

      In the Kaizo articles, written between 1922 and 1924, Husserl drew on the intercultural relationship between Europe and non-Europe. The viewpoints he held in these articles do not deviate much from that in the Vienna lecture 1935, which is later included in Crisis. It is in the latter that Husserl delineates systematically what he thinks of the idea of Europe and what makes Europe different from the other parts of the world. Notably, these viewpoints were already disclosed in the Kaizo articles, though in very different contexts. As is well known, the background of Crisis is the concern about the modern science which deviates more and more from the concrete lifeworld, whereas the Kaizo articles focus mainly on the ethical problems. Nevertheless both of them touch on the cultural as well as intercultural problematic, that Husserl deals with more and more intensively in his late philosophy. My essay will discuss the following questions: On what grounds does Husserl think that the philosophical rationality of Europe deserves being recommended to other cultures? How does he come to this conclusion in his discourse on ethics? In order to come to terms with these questions I will unfold my essay in three steps:

      first, I will sketch how Husserl understands ethics; secondly, explain the connection between ethics and philosophical rationality, and thirdly how these ethical thoughts have intercultural relevance.

    • English

      En los artículos de Kaizo, escritos entre 1922 y 1924, Husserl se centró en la relación intercultural entre Europa y no-Europa.

      Los puntos de vista que él expresó en esos artículos no se desvían mucho del de la conferencia de Viena de 1935, que más tarde se incluiría en La crisis. Es en el último en el que Husserl esboza sistemáticamente lo que piensa de Europa y lo que la hace diferente de otras partes del mundo. Estos puntos de vista ya aparecían especialmente en los artículos de Kaizo, aunque en contextos muy diferentes.

      Como es bien sabido, el fondo de La crisis es la preocupación acerca de la ciencia moderna que se desvía cada vez más del mundo de la vida concreto, mientras que los artículos de Kaizo se centran principalmente en los problemas éticos.

      Sin embargo, ambos aluden a la problemática tanto cultural como intercultural a la que Husserl dedica cada vez más atención en su filosofía posterior. Mi artículo tratará los siguientes temas: ¿En qué se basa Husserl para creer que la racionalidad filosófica de Europa merece ser recomendada a otras culturas? ¿Cómo llega a esta conclusión en el discurso sobre la ética? Para aceptar estas preguntas desarrollaré el artículo en tres pasos: en primer lugar, esbozaré cómo Husserl entiende la ética; en segundo lugar, explicaré la conexión entre la ética y la racionalidad filosófica, y en tercer lugar hablaré de cómo estos pensamientos éticos tiene relevancia intercultural.


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