Ayuda
Ir al contenido

Barcelona i el disseny: implantació i desenvolupament: Memòria llegida per l'acadèmic electe Dr. André Ricard a l'acte de la seva recepció el dia 10 de novembre de 2011

  • Autores: André Ricard
  • Localización: Memorias de la Real Academia de Ciencias y Artes de Barcelona, ISSN 0368-8283, Vol. 65, Núm. 5, 1032, 2011, págs. 223-272
  • Idioma: catalán
  • Texto completo no disponible (Saber más ...)
  • Resumen
    • català

      BARCELONA I EL DISSENY Implantació i desenvolupament El disseny industrial neix a Europa a mitjan segle XIX a conseqüència de la Revolució Industrial. Les noves facilitats productives fan possible l'elaboració de nous productes que necessiten noves pautes creatives. A Alemanya, l'escola Bauhaus defineix les bases del disseny industrial com la creativitat racionalista que correspon a les necessitats de l'era industrial. Dissenyar significa concebre l'hàbitat humà amb un esperit pràctic, de mesura, senzillesa i utilitat. A Barcelona, el GATCPAC segueix aquests conceptes racionalistes, si bé el moviment es va veure aturat per la Guerra Civil. El 1957, un col·lectiu d'arquitectes crea l'Institut del Disseny de Barcelona, que no va poder exercir pel fet de no obtenir permís de les autoritats. El 1959 es va fundar l'ADI-FAD com a associació de disseny del FAD, una associació que serà el motor del disseny industrial al país i que el 1961 ingressa com a membre de l'organització mundial del disseny, l'ICSID. El nostre disseny sortia de l'ostracisme on estava sumit. Aquell any es van crear els premis Delta per a destacar els millors dissenys. El 1965 s'inaugura el DICI, primer centre de promoció del disseny, que, el 1973, va donar pas a l'actual BCD. A l'empara de la Llei d'associacions del 1977, es creen noves institucions com l'ADP a Barcelona, l'AEDP a Madrid, el D2 a Bilbao o l'ADPV a València, entre d'altres. Davant l'interès que desperta el disseny, l'any 1961 es crea a Barcelona l'Escola Elisava i el 1966, l'escola Eina, seguides més endavant per d'altres com ESDI a Sabadell o IED a Madrid. Totes aquestes escoles avui estan integrades en una universitat. Els Jocs Olímpics del 1992 van donar l'ocasió a Barcelona de demostrar, en tots els terrenys, la qualitat del seu disseny. Una creativitat que és avui reconeguda i apreciada a escala internacional i que ha aportat una molt necessària glopada d'aire fresc.

    • English

      BARCELONA AND THE DESIGN History of its establishment and development Industrial design was born in Europe in the mid of the XlXth century as a result of the Industrial Revolution. The new productive facilities make possible new products that needed new creative guidelines. The Bauhaus school has been the origin of a rationalist creative approach perfectly adapted to the needs of the emergent industrial age. In Barcelona the GATCPAC followed those rationalist concepts though the movement was stopped in 1936 by a cruel civil war. In 1957 a group of architects set up the Barcelona Design Institute that didn't get the authority's licence. In 1959 the ADIFAD was founded as the industrial design association within the existing FAD. It was the starter of the industrial design movement in the country. This association was admitted in 1961 as full member of ICSID, the international society of industrial design. For the first time our design stood out of the shadow. That same year where created the Delta design awards to enhance our best designs. In 1965 the DICI opened as a promotion centre that gave path in 1973 to the present BCD. In 1977, in accordance with the new association law, several design entities emerged like the ADP in Barcelona, the AEDP in Madrid, the DZ in Bilbao or the ADPV in Valencia, among many others. The Elisava design school was founded in Barcelona in 1961 followed in 1966 by the Eina school and further on, among others, ESDI school was established near Barcelona and IED in Madrid. Today all design schools are attached to a university campus. In 1992 with the Olympic Games, Barcelona had the opportunity to show of the quality of its inventive and audacious design in all the spheres. Today the public and the authorities are aware of the important role of design. Not to add beauty to the useful things but to contribute in the betterment of the quality of life. Our creativity is today recognized at the international level where it brought a well needed blow of fresh air


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus

Opciones de compartir

Opciones de entorno