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Resumen de Under which God?: Civil religion, the pledge of allegiance, and the dangers of star-spangled idolatry

Lee Canipe

  • español

    La religión civil toma símbolos, lenguajes y rituales religiosos establecidos, dándolos un nuevo significado o, al menos, una interpretación ligeramente diferente, de modo que lo secular se vuelva sagrado. La inserción de la frase "ante/bajo dios" en el juramento a la bandera en 1954 -y la presión emocional para su invocación a lo largo de los años- plantea varias preguntas teológicas fundamentales para los cristianos en los EE.UU.: ¿qué quieren decir los cristianos cuando afirman "ante Dios"? ¿A quién, o qué, se rinde homenaje en el saludo a la bandera? ¿Cuál o cuáles son los valores que se celebran? Para los cristianos que equiparan el Dios del Nuevo Testamento con el "Dios" del juramento, las respuestas a estas preguntas deben ser algo problemáticas. De hecho, la historia de cómo Dios llegó a ser parte del juramento, en primer lugar es un claro ejemplo de cómo el lenguaje y creencias religiosas, en nombre del patriotismo, pueden aunarse para servir a las necesidades e intereses de la nación. De tal modo, puede ofrecerse una perspectiva útil para los cristianos que buscan mantener la integridad de su fe y distinguir la teología de la ideología en el entorno post-11/S.

  • English

    Civil religion takes established religious symbols, language, and rituals and gives them new or, at least, slightly different interpretations, borrowing from the sacred in order to give meaning to the secular. The insertion of the phrase "under God" into the Pledge of Allegiance in 1954 -and the emotional push and pull that the invocation has generated through the years- raises several fundamental theological questions for Christians in the United States: What do Christians mean when they say "under God"? To whom, or to what, does the Pledge of Allegiance pay homage? What, or whose, values does it celebrate? For Christians who equate the God of the New Testament with the "God" of the pledge, the answers to these questions may be problematic. Indeed, the story of how God became part of the pledge in the first place is a striking example of the ways in which religious language and beliefs can, in the name of patriotism, be harnessed to serve the needs and interests of the nation. As such, it may be offer some helpful perspective for Christians seeking to mantain the integrity of their faith and distinguish theology from ideology in the post-9/11 enviroment.


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