Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Qualitat de vida laboral en centres assistencials de salut catalans

  • Autores: Genís Cervantes Ortega, Josep Maria Blanch i Ribas, Diana Hermoso Lloret
  • Localización: Archivos de prevención de riesgos laborales, ISSN-e 1578-2549, ISSN 1138-9672, Vol. 14, Nº. 1, 2011, págs. 21-27
  • Idioma: catalán
  • Enlaces
  • Resumen
    • català

      Objectiu. Avaluar la qualitat de vida laboral a centres assistencials de salut catalans atenent a les valoracions que fa el personal de les condicions de treball i del clima social a la seva feina.

      Metode. Un qüestionari incloent escales de conaicions de treball i de clirrw. socio laboral fou aplicat, en tres estudis trans­versals independents, a personal empleat en centres assistencials de salut catalans. En el primer (2003) i el tercer (2008), la recerca fou realitzada en un mateix centre hospitalario En el segon (2006), l'enquesta es passa a uns altres 18 centres (hospi­talaris i sociosanitaris) pertanyents, com l'anterior, a la XHUP (Xarxa Hospitalaria d'Utilització Pública). En conjunt, van respondre el qüestionari 2033 persones. El mostreig del primer estudi fou aleatori i estratitlcat i el dels al tres dos de conveniencia. Les mostres primera i tercera foren homogenies en característiques censal s generals. La segona inclogué un percen­tatge més alt de dones- infermeres, més presents en centres sociosanitaris.

      Resultats. En una escala de 0 a 10, la mostra global va valorar amb una mitjana a l'entorn de 6 les condicions de treball i de 6,5 el clirrw. sociolaboral. Del primer estudi al tercer, les puntuacions mitjanes en ambdues escales van tendir a baixar i la pressió assistencial percebuda a pujar.

      Conclusions. La qualitat de vida laboral als centres de salut avaluats va manten ir un nivell moderadament acceptable, corrent un risc d'empitjorar, pel creixement de la pressió assistencial percebuda. Aixo té implicacions en materia de prevenció de riscos laborals.

    • English

      Objective. To assess the quality of working life in Catalan health care centers as self-reported by staff through their eva-luation of working conditions and social climate at work.

      Method. A questionnaire that included scales assessing working conditions and social climate was administered in three separate cross-sectional waves to personnel employed in Catalan health care centers. In the first (2003) and third (2008) waves, the survey was conducted in the same hospital. The second survey (2006) was conducted in 18 health centers of the XHUP (Public Use Hospital Network of Catalonia). Overall, 2033 people answered the questionnaire. The first study sample was random and stratified and the other two were convenience samples. The first and third samples were homoge-nous with respect to general census characteristics. The second sample included a higher percentage of women-nurses, and a greater presence of social-health care centers.

      Results. Overall, on a scale of 0 to 10, the average scores for working conditions and social climate at work were 6 and 6.5, respectively. From the first to the third study, mean scores on both scales showed a decreasing trend, while perceived workload tended to increase.

      Conclusions. The quality of working life in participating health centers shows a moderately acceptable level, but seems to be decreasing over the study time period, possibly related to the perceived increase in workload.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus

Opciones de compartir

Opciones de entorno