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Evolución social de las relaciones públicas en el Perú: contexto académico y profesional de la comunicación organizacional

  • Autores: Amybel Nila Walther Sánchez
  • Localización: Icono14, ISSN-e 1697-8293, Vol. 8, Nº. 2, 2010 (Ejemplar dedicado a: Nuevos tiempos para la comunicación empresarial e institucional)
  • Idioma: español
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      Se considera a las Relaciones Públicas como un sistema multidisciplinar clave para integrar a la organización empresarial y a sus públicos, mediante la aplicación de estrategias de comunicación que fomenten el intercambio de información (feedback) y la bidireccionalidad.

      Para lograr una mejor comunicación con los públicos internos y externos, no basta con intentar la aplicación irreflexiva y apresurada de las estrategias de comunicación, sino en reexaminar las fuentes bibliográficas y estructurar una teoría más cercana con las exigencias de la �sociedad del conocimiento� y la realidad nacional.

      Si bien la comunicación que realiza el relaciones públicas nace dentro de un entorno empresarial, se puede inculcar una nueva metodología que permita la confluencia de los actores participantes (Estado, corporaciones, sociedad) y facilitar el diálogo, la concertación y finalmente la integración.

    • English

      Public Relations are considered a key multidisciplinary system to integrate the business organization with its publics. However, applying communication strategies is not enough: there is also a need to re-examine bibliographic sources and to give a structure to a theory that better addresses the requirements of the �knowledge society�, and the particular status of each national reality.

      In this sense, the present article deals with the evolution of Public Relations in the Peruvian context, so as to determine if university curricular programs meet the requirements and needs of the labor market. A radiography depicting the performance of communication units from the main corporations and businesses in the country has been prepared as well.

      Although the communication that the public relationist performs is born within a business context, a new methodology allowing for the confluence of different social agents (State, corporations, citizenship, NGOs) can be promoted in order to easy the dialogue, agree upon and, finally, obtain integration. To attain this objective, there is a need to restructure current study plans in Peru, opening the door to more elective and specialized courses, in accordance with the severity imposed by a more globalized world.


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