Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de The Linguistic Representation of financial crisis. The New York Times Online, 2008-2009

Fee-Alexandra Haase

  • español

    This article examines the description of economic crisis in The New Yort Times (NYT) with examples of articles that appeared in the years 2008 and 2009. There are three dimensions the crisis as an event is described;

    one of them is the description of crisis as a movement or a development of international and global extension (spacial dimension). The second is the metaphorical one actually describing the crisis as a natural force. The third one is the description of the crisis as a more or less 'global crisis'. Our question is "How is the crisis as medial event described, if there is no concrete reference object to refer to, but just a, sematically expressed, concept denoting a nonmaterial and nonperceptible entity referred to as crises?" Taking the examples from NYT we will demonstrate that such a lack of a concrete object does not alter the language of journalism, except that a (for the news language uncommon) metaphoric production takes part. The activity of the object represented by the noun is the agent of activities, even though the processes are highly abstract. On a metalevel, the language in the news becomes an allegorical network with the metaphorisized object crisis as the agent of movement in an intertextual setting of texts using the expression.

  • English

    Este artículo examina la descripción de crisis económica en The New York Times con ejemplos de artículos que aparecieron en los años 2008 y 2009. Hay tres dimensiones en que es descrita la crisis como evento; una de ellas es como un movimiento o desarrollo de extensión internacional o global (dimensión espacial). La segunda es la metafórica, que describe realmente la crisis como una fuerza natural. La tercera es la descripción de la crisis como 'global'. Nuestra cuestión es "Cómo es descrita la crisis como evento mediático, si no hay un objeto concreto de referencia, sino sólo un concepto, sistemáticamente expresado, que denota una entidad nomaterial e imperceptible, a la que nos referimos como crisis?" Tomando los ejemplos del NYT, demostraremos que tal falta de objeto concreto no altera el lenguaje del periodismo, excepto en que (para los términos más inusuales en el lenguaje periodístico) entra en juego una producción metafórica. La actividad del objeto representado por el nombre es el agente de las actividades, incluso aunque el proceso sea altamente abstracto. En un metanivel, el lenguaje en las noticias se convierte en una red alegórica con el objeto crisis, metaforizado, como agente de movimiento en un conjunto de textos intertextuales que usan esa expresión.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus