Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de La funzione della percezione musicale nella construzione di Dante personaggio della Commedia

Chiara Cappuccio

  • English

    The article focuses on the study of the function of melodic perception and its transformation into musical performance as a means of constructing Dante�s persona in the Commedia, with reference to the agent of the narrative action, but also to the narrator of the events the poem presents. The problematic relation between the mimetic and diagetic functions of Dante�s work (subject of much critical investigation) is considered in this essay solely from the perspective of analysis of musical references, by differentiating the perception of sound and melody. I have taken as a starting point themes relative to the relation between the poetic �I� and the empirical �I� present in the work. This article analyses certain passages of the Purgatorio and the Paradiso to show how the function of musical perception and its transformation into description and performance, using language fitted to this purpose, is part of the creative process of both the viator (who explores and encounters the other world) but also of the narrator who glosses the text.

  • italiano

    El artículo se centra en el estudio de la función de las percepciones melódicas, y su transformación en representación musical, como recurso para la construcción de Dante-personaje en la Commedia, referiéndonse no sólo al agens de la acción narrativa, sino también a quien cuenta los hechos representados en el poema. El problema de la relación entre función mimética y función diegética en la obra de Dante, muy estudiado por la crítica, es considerado en este trabajo únicamente bajo la perspectiva del análisis de las referencias musicales, por medio de una distinción entre percepción sonora y percepción melódica. Tomando como punto de partida las cuestiones relativas a la relación entre el yo empírico y el yo poético presentes en la obra, este trabajo propone el análisis de unos pasajes puntuales de Purgatorio y Paradiso para demostrar cómo la función de las percepciones musicales, y su transformación en descripción y representación gracias al uso de un léxico apropiado, forman parte del proceso de construcción tanto del viator que explora y conoce el mundo del mas allá como de quien narra y glosa el texto.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus