Among the great interest shown by Felip Pedrell for Spanish musical theatre, one of his most important musicological contributions was the retrieval and study of this genre in the XVII and XVIII centuries, a task that he especially undertook in his publication Teatro lírico español anterior al siglo XIX. In this publication, the musical theatre of this époque is documented, emphasising the reflections and commentaries derived from his findings. As can be observed in this article, these reflections become the root of studies on Spanish baroque musical theatre, given the scientific accuracy of his work. This does not hinder any attempts to establish a constant dialogue between this research and the creative needs of his own period, in accordance with the character of his musicological work.
Dentro del interés que Felip Pedrell tuvo por el teatro musical español, una de sus aportaciones musicológicas más interesantes consistió en la recuperación y el estudio de este género en los siglos XVII y XVIII, tarea que llevó a cabo especialmente en su publicación Teatro lírico español anterior al siglo XIX. En ella se estudia documentalmente el teatro musical de esta época, haciendo hincapié en las reflexiones y comentarios derivados de sus hallazgos. Tal como se observa en este artículo, esas reflexiones se convierten en el origen de los estudios sobre el teatro musical español del barroco, gracias al grado de rigor científico de su trabajo. Ello no es óbice para intentar establecer un diálogo constante entre esta investigación y las necesidades creativas de su propia época, de acuerdo con el carácter de su labor musicológica.
© 2001-2024 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados