La Junta para la Ampliación de Estudios (JAE) puso en movimiento a la intelligentsia española más activa, que, a comienzos del siglo XX, buscaba la consolidación de su función rectora del orden cultural y educativo.Tal impulso regenerador se produjo en el momento en que se iniciaba la larga transición (1900-1970) entre el modo de educación tradicional-elitista y el tecnocrático de masas. En el presente artículo, se ensaya una socio-génesis del campo profesional de la didáctica de las ciencias sociales en su fase embrionaria (1900-1939), y se analiza el papel que en todo ello jugó la Junta a través del Centro de Estudios Históricos, el Instituto- Escuela y su política de concesión de pensiones. Finalmente, como ejemplo de los resultados obtenidos de aquel esfuerzo, se estudia la difusión y recepción del método Decroly en España.
The Junta para la Ampliación de Estudios, JAE (Board for Advanced Studies) mobilized the energies of the most active Spanish intelligentsia, whose aim was the consolidation of its leading function in the cultural and educational order at the beginning of the 20th century. Such a regenerating impulse was started at the moment when the long transition (1900-1970) was initiated between the traditional-elitist mode of education and the technocratic one of masses. In the present article, a sociogenesis of the professional field of the didactics of the social sciences in its embryonic phase (1900-1939) is tested.Then, the role of the Junta through the Centro de Estudios Históricos (Centre for Historical Studies), the Instituto-Escuela (Institute- School) and its politics concerning grant awarding are also analyzed. Finally, and as an example of the results derived from that effort, diffusion and reception of the Decroly method are also studied in the case of Spain.
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