Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/2445/43106
Title: Las habilidades del pivote en la alta competición de balonmano
Author: Daza Sobrino, Gabriel
Director/Tutor: Riera Riera, Joan
Keywords: Esports
Handbol
Issue Date: 3-Feb-2010
Publisher: Universitat de Barcelona
Abstract: [spa] En el presente estudio se identifican las habilidades de los pivotes considerados competentes de la liga ASOBAL a lo largo de la temporada 2006-07. Definimos pivote como el jugador que desarrolla sus habilidades en la fase de ataque y que, por su situación, es determinante para la intervención y el condicionamiento de las acciones de los compañeros (Román, 1993). La investigación analiza la figura del pivote desde la perspectiva del deportista competente, compilando las características aptitudinales y el análisis de las acciones de juego en la alta competición. Se presentan las habilidades del pivote desde la estructura funcional del desarrollo del juego. Bajo este enfoque, se clasifican y se definen las dimensiones para la observación de la actividad del jugador. En la competición de balonmano las situaciones no son idénticas a las entrenadas y por lo tanto, el deportista tiene que seleccionar la alternativa más próxima entre todas las que conoce. Pocas veces realiza una habilidad realmente nueva que no soporte, al menos parcialmente, en los aprendizajes anteriores (Riera, 1997). Para conocer estas habilidades se utilizan dos técnicas de recopilación de datos: la entrevista a entrenadores expertos y la observación de la competición de los pivotes. Del análisis de los partidos se destaca que los pivotes observados resuelven las situaciones de juego mediante un número reducido de encadenamiento de habilidades. La actividad del pivote se conforma a partir de la combinación de siete habilidades básicas: ganar la posición, bloquear, fintar, lanzar, desmarcarse, contener al adversario impar y mantenerse alejado de la acción de creación. Entre éstas, se destacan las habilidades que implican la utilización del cuerpo para la opción de alguna ventaja sobre el adversario. Asimismo, las habilidades del pivote se articulan mediante cuatro intenciones fundamentales: controlar el juego, pedir el balón, finalizar y ayudar.
[eng] The skills of the well-known competent pivots are identified within the present survey on the ASOBAL league during the 2006-07 seasons. A pivot is defined as the player whose skills are developed in the phase of attack, therefore, due to his position; he is decisive for the intervention and conditioning of his partners' actions (Román, 993). The research analyzes the figure of the pivot from the perspective of a competent sportsperson, gathering the characteristic abilities and the analysis of the playing actions in the high competition. The pivot’s skills are presented from the developmental functional structure of the game. From this approach, they are classified and the dimensions are defined for the observation of the player’s activity. In the handball competition, situations in the match are not identical to the ones in training and therefore, the sportsperson has to select the closest alternative among all those they know. Just a few times, they carry out real new skills they do not support, at least partially, from previous learning (Riera, 1997). To get to know these abilities, two data collection techniques are used: the interview to current skilled coaches and the observation of the pivots' competition. From the matches' analysis, it is emphasized that the pivots solve playing situations through a reduced number of concatenation of skills. The activity of the pivot is constituted from the combination of seven basic skills: earning the position, blocking, feinting, launching, disassociating, holding the odd in number opponent back and keeping up in distance from the action taking place. Among those mentioned before, skills which use the body and involve taking some advantage on the adversary stand out. Furthermore, skills of the pivot are articulated through four basic intentions: controlling the game, demanding the ball, finishing and to help.
URI: http://hdl.handle.net/2445/43106
ISBN: 978-84-694-3575-5
Appears in Collections:Tesis Doctorals - Departament - Teoria i Història de l'Educació

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
01.GDS_TESIS.pdf4.49 MBAdobe PDFView/Open
02.GDS_ANEXO_COMPLETO.pdf2.44 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.