Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/2445/41497
Title: La voz del alumnado de la educación especial proveniente de la educación ordinaria. Historias de vida y exclusión educativa en Barcelona
Author: Marchant Fernández, Camila
Director/Tutor: Pérez de Lara, Nuria
Keywords: Necessitats educatives especials
Educació inclusiva
Special education
Inclusive education
Issue Date: 25-Jun-2009
Publisher: Universitat de Barcelona
Abstract: [spa] Esta tesis doctoral propone un acercamiento original a la temática de la educación inclusiva indagando sobre los procesos de exclusión vivenciados por alumnos y alumnas que han sido derivados por los Equipos de Asesoramiento Psicopedagógicos desde la Educación Ordinaria hacia la Educación Especial. La construcción del marco teórico y conceptual reconoce no sólo el acceso a información documentada, sino también, las aportaciones de fuentes vivas que con su testimonio, han contribuido a comprender el escenario educativo en el cual tiene lugar esta investigación. El enfoque empleado es el biográfico - narrativo por medio en la construcción de Historias de Vida del alumnado foco de la investigación que ha vivenciado el fenómeno identificado, constituyendo este el análisis vertical (caso a caso) o primer nivel de análisis de la información recogida en el estudio de campo prolongado por tres periodos académicos (2006-07, 2007-08 y 2008-09). De igual forma, tiene lugar, el análisis horizontal (colectivo) o segundo nivel de análisis, en el reconocimiento de elementos comunes y diferentes en cada Historia de Vida, conducente a una valoración final respecto al alumnado vulnerable de sufrir procesos de exclusión social y educativa, que invita a la reflexión. Toda la información recogida, en virtud del rigor científico, está respaldada (antecedentes y entrevistas) en el Anexo.
[eng] This doctoral thesis proposes an original approximation towards the inclusive education, investigating about exclusion processes experienced by students, who have been derived by Teams of Psicopedagogics Advisers from the Ordinary Education to the Special Education. The construction of the theoretical and conceptual context does not recognize only the access to documented information, but also, these people have contributed, with their testimony, to understand the educational scene in which this research is taking place. The focus used in this document is the biographical-narrative through the construction of Life Histories of students who are the research focus that have experienced the identified phenomenon, constituting the vertical analysis (in each case), or first level analysis of the gathered information in this research, extended for three academic periods (2006-07, 2007-08 and 2008-09). In the same way, the horizontal analysis (collective) or second level of analysis takes place in the recognition of common and differents elements in each Life History, and this analysis carry to a final valoration about the students who are vulnerable to suffer some processes of educational and social exclusion that invites to think and reflect about it. All the information collected, in accordance to the scientific rigour, is supported (precedents and interviews) on the annexe.
URI: http://hdl.handle.net/2445/41497
ISBN: 978-84-694-1958-8
Appears in Collections:Tesis Doctorals - Departament - Didàctica i Organització Educativa

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
01.CMF_TESIS.pdf1.12 MBAdobe PDFView/Open
02.CMF_ANEXOS.pdf1.08 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.