Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de Estils Educatius i Ansietat Infantil: Un Model Conceptual basat en les diferències de gènere

Marina Monguillot Alonso

  • La recerca destaca la combinació d’alt control i baix caliu com la pauta més predictiva de l’ansietat infantil, tanmateix aquests estils educatius es veuen influenciats per la simptomatologia afectiva en els progenitors. Però no hi ha dades clares de com el gènere del menor modera aquestes relacions. Aquesta tesi pretén col·laborar en la investigació de quines dimensions de l’Estil Educatiu estan relacionades amb cada tipus de simptomatologia especifica d’ansietat infantil i en cada gènere, amb la intenció d’aportar un petit gra de sorra a la recerca incipient sobre la importància d’incloure un component parental en la prevenció i tractament de l’ansietat infantil. L’objectiu principal d’aquest estudi fou la creació d’un model d’equacions estructurals per a cada sexe, a través del qual també es va avaluar la funció mediadora de l’estil educatiu entre la simptomatologia afectiva en els cuidadors i la simptomatologia ansiosa en menors de 6 a 8 anys de la comarca d’Osona (Catalunya, Espanya). Les dimensions de l’estil educatiu mesurades van ser el control, el rebuig i el caliu emocional, pel que fa a la simptomatologia dels pares, es va valorar la presència de simptomatologia ansiosa i simptomatologia depressiva. Amb relació a la simptomatologia en els menors, es varen tenir en compte els símptomes d’Ansietat Generalitzada, Ansietat per Separació, Fòbia Social i Fòbia Específica. S’esperava que el control, el rebuig i el baix caliu en els cuidadors afectessin a tots els tipus de simptomatologia ansiosa en el nen, a més a més es va preveure que aquestes dimensions educatives estarien afectades pels graus de simptomatologia parental, així doncs s’esperava que l’ansietat en el cuidador augmentés el grau de control, mentre que la simptomatologia depressiva en el cuidador augmentés els nivells de rebuig i disminuís els de caliu emocional. De manera paral·lela es varen plantejar hipòtesis específiques per cadascuna d’aquestes relacions, segons el gènere i simptomatologia del nen/a. Els resultats més rellevants foren: - El paper mediador del caliu entre els símptomes depressius en el cuidador i l’ansietat generalitzada només en el sexe femení. - El rol mediador del control entre l’ansietat en el cuidador i la simptomatologia d’ ansietat generalitzada, ansietat per separació i fòbia social en ambdós sexes. - El control va afectar molt més a les nenes en fòbia social i ansietat per separació, mentre que en els nens la simptomatologia més afectada fou l’ansietat generalitzada. El treball obre una nova branca en la prevenció de l’ansietat infantil, tenint en compte el tipus de simptomatologia i el gènere del menor.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus