Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de Les propietats del concepte de qualitat en la informació radiofònica

Vicenç Tamborero Viadiu

  • La tesi que es presenta es centra en la descripció de la presència i importància de les propietats que configuren el concepte de qualitat en la informació radiofònica. Es posa de manifest que la qualitat és susceptible de ser estudiada en l’àmbit de la informació dels mitjans de comunicació. Alhora, la fonamentació teòrica evidencia la multidimensionalitat del concepte i la seva significació en base a atributs o propietats. El treball recull les principals aportacions sobre qualitat informativa en el marc de la ràdio, prenent també com a referència d’altres experiències i anàlisis del sector audiovisual. La intenció de l’autor és la d’aprofundir en el coneixement del concepte de qualitat, sense defugir les consideracions que permeten observar, encara que sigui vagament, els seus límits, la seva definició i els elements que el minven o el potencien. En el marc teòric, es juga entre la raonable abstracció de la qualitat i la seva necessària contrastabilitat. Necessita referents per a poder existir, però requereix l’acceptació d’un marge de tolerança sobre la seva variabilitat. La combinació de metodologies qualitatives i quantitatives ha permès aprofundir en les propietats que configuren el concepte de qualitat, establint un mètode de valoració consistent en mesurar la vinculació de les propietats amb l’objecte central d’estudi en quatre fases, durant els anys 1997, 2004, 2009 i 2014. S’ha pogut també destriar la valoració en dos grups diferenciats: els oients i els professionals dels mitjans en el territori de Catalunya. La tesi constata que són quatre els eixos que principalment vertebren la qualitat en la informació radiofònica: el contingut, la forma, la imatge corporativa i la credibilitat. Justament, la credibilitat és la propietat que presenta una proximitat més gran a la qualitat. Pel seu cantó, el grup de propietats vinculades al contingut, com per exemple l’objectivitat, la profunditat en els temes, el tractament de les fonts o la diversitat, es situen per darrera de la credibilitat en la mateixa jerarquia de proximitat a la qualitat. Per contra, les propietats vinculades a la imatge corporativa, com la independència del mitjà, la imatge del mitjà, l’estabilitat professional o la dimensió del mitjà, ocupen el darrer lloc en les valoracions dels grups de propietats. En un terme mig, es situen les propietats relacionades amb la forma, com l’encert tècnic, l’estil de conducció, el bon so o l’encert lingüístic. L’estudi realitzat permet acotar un concepte de qualitat informativa a la ràdio que es defineix de la següent manera: “La qualitat de la informació radiofònica és un concepte multidimensional pròxim a la seva credibilitat, que es determina en bona mesura pel contingut d’aquesta informació, en menor mesura per la forma que presenta i que està influenciat per la imatge corporativa del mitjà des del que es difon, essent l’audiència el seu destinatari final i els periodistes, els productors principals”. En definitiva, totes les consideracions que es desprenen de les dades obtingudes apunten a concedir a la qualitat un paper transcendent, cabdal i que rau en diverses dimensions de la producció informativa radiofònica.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus