Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de Els discursos sobre atenció a la diversitat en la comunitat educativa a Catalunya

Miquel Àngel Essomba Gelabert

  • Lobjectiu general de la tesi és analitzar la dissociació entre discurs i pràctica pel que fa a la diversitat i latenció a la diversitat en el sistema educatiu.

    Una primera part de recerca ha estat centrada en la fonamentació del discurs i correspon al marc teòric daquesta tesi. Aquest marc ha estat construït a partir de dues grans conceptualitzacions: la diversitat, en tant que realitat social, i latenció a la diversitat, en tant que pràctica pedagògica.

    - La reflexió teòrica sobre diversitat es desenvolupa a partir de les darreres aportacions de la teoria sociològica i filosòfica a voltant de la qüestio de la Modernitat.

    - La reflexió teòrica sobre atenció a la diversitat es desenvolupa a partir de les darreres aportacions ètiques i polítiques sobre leducació, abordant conceptes com igualtat, desigualtat i diferència.

    La segona part de recerca ha estat més centrada en lexplicació dels mecanismes de construcció del discurs, constituint la part empírica. Ha estat construïda a partir duna aproximació metodològica qualitativa, considerant dos grans factors: una perspectiva diacrònica i una perspectiva sincrònica.

    - Per a la perspectiva diacrònica es considera el discurs formal que han produït diverses institucions educatives pertanyents a la comunitat educativa durant el període 1990-2000. Les tècniques de recollida dinformació han estat documentals.

    - Per a la perspectiva sincrònica shan usat algunes dades (sis transcripcions de grups de discussió) recollides en el marc de la Conferència Nacional dEducació, concretament de la secció III sobre Atenció a la Diversitat, coordinada pel Dr. César Coll.

    Les conclusions, de naturalesa conceptual, substantiva i operativa, obtingudes a partir duna anàlisi basada en els principis de la Grounded Theory, són les següents:

    - Existeix una simplificació generalitzada del discurs sobre atenció a la diversitat en el conjunt de la comunitat educativa, que esbiaixa el caràcter general i integral daquest principi estratègic i identifica la globalitat del terme amb aspectes parcials i subsidiaris del significat ampli.

    - Existeix una diferència significativa entre el discurs elaborat per membres de la comunitat educativa que són professionals de lensenyament i aquells que no en són.

    - Saprecia un consens sobre la importància general de lAtenció a la Diversitat en el conjunt del sistema educatiu, i simultàniament un disens sobre quina dimensió de lAtenció a la Diversitat cal posar-hi èmfasi.

    - Els diversos agents i sectors de la comunitat educativa dipositen una expectativa i exigeixen uns objectius diferenciats a la institució escolar amb relació a lAtenció a la Diversitat.

    - Lactuació de lAdministració educativa condiciona els continguts i lestructura dels discursos sobre atenció a la diversitat de la resta de sectors de la comunitat educativa, i existeixen diferències significatives en la magnitud i el grau dacord de la rèplica.

    - El contingut dels discursos institucionals sobre atenció a la diversitat ve condicionat per factors sociohistòrics de les organitzacions que els produeixen, facilitant així la reproducció dels interessos i la legitimació de determinades dimensions daquest principi estratègic.

    - El motor inicial i la generalització del discurs sobre Atenció a la Diversitat correlaciona amb la implantació de la Reforma educativa que va suposar laprovació i desplegament de la LOGSE.

    - Existeixen diferents mecanismes de transformació del discurs sobre Atenció a la Diversitat entre els diversos sectors de la comunitat educativa, diferenciant-se en el ritme, la intensitat i la orientació daquests canvis, així com en la relació que estableixen amb la realitat social.

    - Les vies daccés al coneixement que permeten elaborar el discurs sobre atenció a la diversitat són diferenciades segons el grau de formalitat de la institució educativa: mentres que per a leducació formal linput prové directament de la comunitat científica, en el cas de leducació no formal linput prové majoritàriament de la pròpia educació formal.

    The general aim of this thesis is to analize the lack of association between the discourse and the practice about Diversity and Education for Diversity within the system of Education.

    The first part of this research has been focused in the fundamentals of the discourse and it has become the theoretical framework of the thesis. This framework has been made strating from two relevant fields: Diversity, as a social reality, and Education for Diversity, as an educational one.

    - The theoretical framework about Diversity has been developed following the latest incomes from Sociology and Philosophy about the subject of the Modernity.

    - The theoretical framework about Education for Diversity has been developed following the latest ethical and political approaches in Education about Equality, Unequality and Difference.

    The second part of this research has been focused in the explaining of the several systems used to build the discourse, as an empirical approach of the study. It has been made following a qualitative methodological approach, considering two dimensions of time: past and present.

    - For the analysis of the past, we have chosen some examples of the discourse produced by several institutions of Education in Catalonia from 1990 to 2000. The collection of data has been made from official documents of these institutions.

    - For the analysis of the present we have chosen some data collected in the framework of the National Education Conference of Catalonia, specifically from the 3rd. Division Education for Diversity, chaired by Dr. César Coll.

    The conclusions, categorised in three dimensions (conceptual, substantive and operational) say as follows:

    - Theres a general simplification of the discourse about Education for Diversity in the global educational community. It exists a confusion between the general features of this principle of intervention and some specifical and secondary issues.

    - Theres a relevant difference between the discourse produced by members of the global educational community who are professionals of teaching and those who arent.

    - It exists an agreement about the importance of Education for Diversity in the system of Education, but also a disagreement about what dimension of Education for Diversity is more relevant.

    - Several educational agents and sectors have a high expectation and ask for some clear and shared goals about Education for Diversity at schools.

    - The position and the guidelines of the Administration have a strong influence on the contents and the structure of the discourses about Education for Diversity of the global educational community, and there are relevant differences about the importance and the sense of disagreement.

    - The content of institutional discourses about Education for Diversity is influenced by historical factors of the educational institutions, promoting the reproduction of interests and the legitimation of several dimensions of it.

    - The starting point of Education for Diversity in Catalonia, as well as its generalization, are strongly related to the implementation of reforms within the system of Education caused by the former Education Act (LOGSE).

    - There are several forms for transforming the discourse of Education for Diversity among the different sectors of the global educational community. These specifical forms concern the rythm, the intensity and the orientation of this transformation, as well as their relation to the social reality.

    - The access to knowledge which allows to build a specifical discourse of Education for Diversity depends on the category of Education: formal, non-formal and informal education. The formal education gets inputs from the research community, but the non-formal education gets inputs mostly from.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus