Relacions públiques i comunicació política

Author

Xifra, Jordi,

Director

Parés i Maicas, Manuel

Date of defense

2001-12-13

ISBN

8469996894

Legal Deposit

B-41875-2002



Department/Institute

Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Periodisme

Abstract

Les relacions públiques han estat considerades generalment com un conjunt de tècniques de comunicació al servei d'estratègies del màrqueting. Aquesta concepció instrumental ha presidit la majoria d'aproximacions al fenomen, tant des de l'àmbit professional com acadèmic. Tanmateix, les relacions públiques són una disciplina científica amb la seva corresponent dimensió estructural. Així ho ha demostrat l'abundant doctrina nord-americana, especialment a partir de les investigacions de James E. Grunig, qui va elaborar els quatre models de la pràctica de les relacions públiques que imperen a l'actualitat tant als Estats Units com a la resta de països que els han investigat.<br/>La dimensió estructural de les relacions públiques, però, ha de superar l'horitzó de la pràctica professional i situar-se en la perspectiva epistemològica de les ciències socials. Des d'aquest punt de vista, la teoria del conflicte és essencial per entendre les relacions públiques com a una disciplina que estudia els processos comunicatius que tendeixen a la prevenció de conflictes potencials o resoldre els actuals entre una organització i els seus públics. El model proposat en aquest treball es fonamenta en aquesta dimensió conflictiva i en el paper de les tècniques de negociació i mediació necessàries per assolir el consens entre les organitzacions i els públics que conformen el seu entorn.<br/>La pluridisciplinarietat de les relacions públiques és una característica essencial, ja que els conceptes de la sociologia, la psicologia i l'economia han nodrit la majoria d'intents d'elaboració teòrica de la disciplina. La segona part de la tesi se centra en la perspectiva estructural de la interdisciplinarietat entre les relacions públiques i la comunicació política.<br/>La moderna comunicació política acostuma a ser nomenada pels estudiosos com a "màrqueting polític". No obstant, seria més adequat parlar de "relacions públiques polítiques". La comunicació política actual utilitza majoritàriament les tècniques de les relacions públiques, molt més que no pas les publicitàries. La recerca portada a terme en aquesta tesi demostra, en primer lloc, la preocupació gairebé obsessiva dels actors polítics per l'organització d'actes i les relacions amb els mitjans de comunicació social, dues tècniques genuïnes de les relacions públiques. En segon lloc, estan d'acord amb les afirmacions que validen els models de les relacions públiques, els quals van ser utilitzats per les principals forces polítiques que van concórrer a les eleccions generals espanyoles de l'any 2000.


Public relations have generally been considered as a group of communication skills open to any marketing strategies. This instrumental understanding has prevailed at most of the rapprochement to the phenomenon, in both the academic or professional circles. However, public relations are a scientific discipline with its corresponding structural dimension. The abundant North American doctrine has demonstrated so, specially from the researches of James E. Grunig who drew up the four models of the public relations practise that reigns nowadays in the United States and in all other countries that have done research into those.<br/>Nevertheless, the structural dimension of public relations has to go further the horizons of professional practise and move into the epistemological perspective of social sciences. From that point of view, the conflict theory is essential in order to understand public relations as a discipline that studies the communicative courses tending to potential conflicts prevention, as well as the settlement of the present conflicts between an organization and its publics. The proposed model of the thesis is based in this controversial dimension and in the role of negotiation techniques and the needed mediation to achieve a consensus among organizations and the public that constitutes its environment.<br/>The multidisciplinary nature of public relations is an essential feature, because sociology, psychology and economy concepts have nurtured most of the attempts to elaborate a theory of the discipline. The second half oh the doctoral thesis is focused on the structural perspective of the interdisciplinary among public relations and political communication.<br/>Experts usually refer to the actual political communication as "political marketing". However, it would be much more accurate to say "political public relations". The present political communication mostly uses public relations techniques instead of the advertising ones. The research included in the thesis proves, firstly, the nearly obsessive concern of politic actors for ceremony organization and the relations with the social media (those two techniques are genuine of public relations). Secondly, they agree with the statements that validate the public relations models, which were used by the main political forces during the Spanish general election of the year 2000.

Keywords

Relacions públiques; Comunicació política; Marketing polític

Subjects

30 -Social Sciences theories and methodologies. Sociography. Gender studies; 32 - Politics; 65 - Communication and transport industries. Accountancy. Business management. Public relations

Knowledge Area

Ciències Socials

Documents

jxt1de9.pdf

62.82Kb

jxt2de9.pdf

347.3Kb

jxt3de9.pdf

232.3Kb

jxt4de9.pdf

216.2Kb

jxt5de9.pdf

275.4Kb

jxt6de9.pdf

263.1Kb

jxt7de9.pdf

230.8Kb

jxt8de9.pdf

341.6Kb

jxt9de9.pdf

350.4Kb

 

Rights

ADVERTIMENT. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.

This item appears in the following Collection(s)