Análisis y eficacia de la utilización de pacientes simulados como método docente en Geriatría Introducción: El uso de pacientes simulados es un método docente muy extendido en el ámbito de la educación en ciencias de la salud. La eficacia de este método como instrumento docente requiere que el alumno se enfrente al paciente simulado de forma individual y fuera del entorno del aula, para llevar a cabo una actividad (ej. una anamnesis dirigida o una maniobra exploratoria) basándose en la idea de que el alumno debe aprender una actividad mientras la hace (“learning by doing”) y puede servir como método de aprendizaje (si luego se proporciona feedback sobre cómo lo ha hecho), o bien como método de evaluación (si simplemente el alumno es observado y evaluado).
Si existe un número de alumnos elevado, la organización de una simulación, pueda resultar compleja, siendo difícil ajustar en horario y calendario, que todos los alumnos pasen por la simulación de forma individual. Debido a estas dificultades se han explorado otras formas de utilizar los pacientes simulados para que puedan llegar a más alumnos de una forma más fácil. Existe también el concepto de “vicarious learning” o “aprendizaje indirecto” (“aprender viendo a otro”), principio que reconoce que es posible aprender a partir de la observación. En base a esto, se plantea la hipótesis de que la observación de una escena clínica con pacientes simulados puede tener valor como instrumento docente si después va seguida del correspondiente feedback de aprendizaje y de un debate sobre lo que los alumnos han observado (debriefing).
La simulación de una escena clínica en el aula, puede ser un instrumento docente a través del cual el alumno puede observar situaciones clínicas, identificar factores de riesgo, síntomas y signos de una determinada enfermedad o proceso patológico. Así mismo, la escena clínica simulada puede constituir por sí misma un potente estímulo para despertar el interés y la atención de los estudiantes y romper así la monotonía y la rutina en el aula.
La posibilidad de representar escenas clínicas simuladas en las que se muestren síndromes geriátricos podría ser un punto de partida original y diferente para plantear la discusión de un caso clínico con los alumnos, despertar su interés y facilitar su aprendizaje. Dentro de los síndromes geriátricos, el delirium (o síndrome confusional agudo) y las caídas, son dos de los síndromes más importantes.
Objetivos: 1. Demostrar que la escenificación con pacientes simulados en el aula de una situación clínica que simula la aparición y/o la presentación de un síndrome geriátrico es útil y eficaz para que los alumnos consigan sus objetivos docentes (aprender el manejo de dicho síndrome geriátrico). 2. Probar que los alumnos que ven la escenificación del síndrome geriátrico simulado “in vivo” en el aula, aprenden igual o más que los que ven la misma situación grabada en un video. 3. Evidenciar que los alumnos que ven la escenificación del síndrome geriátrico simulado “in vivo” en el aula, aprenden igual o más que los que ven el caso presentado de forma oral explicado por un profesor en una clase convencional.
Método: Se han realizado dos experiencias en las que se han diseñado dos escenas clínicas simuladas que se han representado en un aula con estudiantes de pregrado. La primera escena se titulaba “¿qué le pasa a mi padre?” y en ella participaban tres actrices; una era la hija de un paciente con delirium que se mostraba preocupada porque parecía que su padre se había vuelto loco (escena de diálogo entre esta hija y una enfermera y posteriormente una médica). Los objetivos docentes del caso fueron aprender los conceptos básicos del delirium, factores predisponentes y precipitantes, su prevención y manejo. La segunda escena se titulaba “un paso desafortunado” (con cuatro actrices) y mostraba una mujer mayor ingresada en una unidad de ortogeriatria con una fractura de cadera tras una caída casual. La mujer se mostraba preocupada por su recuperación y tenía miedo de que le volviera a suceder lo mismo otra vez (escena de diálogo entre la paciente y una enfermera y dos médicas, una traumatóloga y una, geriatra). Los objetivos docentes del caso fueron identificar riesgo de caídas y plantear medidas preventivas para evitarlas, además del tratamiento de la osteoporosis y el enfoque de la rehabilitación tras la fractura. En las dos experiencias docentes se siguió el mismo esquema: 1. breve introducción explicativa a los alumnos; 2. se representó la escena clínica simulada en la misma aula donde se impartían las clases habituales; 3. se plantearon preguntas abiertas sobre el caso y se pedía a los alumnos que respondieran y luego una profesora daba las respuestas ayudada de una presentación en powerpoint (feedback de aprendizaje). En ambas experiencias, antes y después de realizar la actividad docente (escena simulada y el feedback de aprendizaje), los alumnos cumplimentaron un cuestionario que contenía preguntas abiertas de respuesta corta sobre conocimientos teóricos del tema que se iba a tratar (delirium y caídas) (valoración objetiva) y preguntas sobre el conocimiento percibido sobre el tema (lo que el alumno cree que sabe) (valoración subjetiva con escala visual lineal de 0-10). En el cuestionario del final se incluyeron además dos nuevas preguntas de tipo subjetivo [(opinión sobre utilidad de la escena en el aprendizaje y opinión global de toda la experiencia docente (escala lineal de 0 a 10)]. Los cuestionarios fueron posteriormente corregidos por profesionales expertos en Geriatría, de un modo ciego y sin saber si el cuestionario era de antes o de después de ver la escena simulada. Se había elaborado previamente un criterio de corrección.
Resultados: En la primera experiencia docente (primer artículo publicado) se demostró que la escena simulada en el aula (delirium) (seguido de feedback de aprendizaje) fue eficaz como método docente, ya que las puntuaciones medias obtenidas en los cuestionarios después de la simulación fueron significativamente superiores a las previas en un grupo de 29 estudiantes del grado de fisioterapia (UAB) y 39 del grado de medicina compartido (UAB-UPF) [preguntas teóricas: 3,51 ± 1,47 y 6,41 ± 0,73 (p = 0,001) (rango 0-7); preguntas subjetivas de aprendizaje: 10,53 ± 3,59 y 16,28 ± 3,51 (p = 0,001) (rango 0-20)].
De esta misma escena simulada (delirium), se disponía de una versión grabada en video. Esto permitió publicar un segundo artículo en el que se comparaba un grupo de 68 estudiantes (de medicina y de fisioterapia) que vieron la escena simulada en el aula “en vivo” (grupo escena) y otro de 63 que vio la misma escena reproducida en video, también en la misma aula (grupo video) (en ambos casos se hizo el mismo proceso de feedback de aprendizaje). Como resultado, las puntuaciones al final del seminario en los cuestionarios de los estudiantes del grupo escena fueron superiores a las del grupo video [preguntas teóricas 6,41±0,73 vs 5,93±1,31 (p=0,05) (rango 0-7); preguntas subjetivas 16,28±3,51 vs 15,92±2,47 (p=0,07) y cuestionario total 22,45±4,15 vs 21,48±2,94 (p=0,02)].
En la segunda experiencia docente (caídas) (tercer artículo publicado), a un grupo de 12 estudiantes de medicina, se les presentó un caso clínico sobre caídas incluyendo una escena simulada “en vivo” en el aula (grupo escena) y a otro de 34, se les presentó el mismo caso de forma tradicional (resumen escrito y presentación oral) (grupo no escena). El incremento de media en las puntuaciones de los cuestionarios antes y después de asistir al seminario fue superior en el grupo escena [preguntas teóricas 3,81±1,69 vs 2,75±1,33 (p=0,033); preguntas subjetivas 6,08±4,10 vs 4,97±2,24 (p=0,247) y cuestionario total 9,89±4,98 vs 7,72±2,66 (p=0,060).
Conclusiones: 1. El uso de actores como pacientes simulados en un aula convencional para representar una escena clínica, seguida de un debate con preguntas y respuestas (feedback del aprendizaje), ha sido eficaz como método docente en el aprendizaje y manejo de síndromes geriátricos (delirium y caídas) en estudiantes de pregrado de medicina y de fisioterapia.
2. El uso de pacientes simulados para presentar un caso clínico como una representación teatral “en vivo” de una escena clínica en un aula, obtuvo resultados en aprendizaje discretamente superiores a los del mismo caso clínico visualizado con un video. Este hecho sugiere que la "presentación en vivo" simulada podría facilitar un mejor aprendizaje al proporcionar un elemento de mayor autenticidad.
3. Las clases apoyadas por la presentación de casos clínicos a través de una escena clínica simulada como una representación teatral en un aula, permiten obtener resultados en aprendizaje discretamente superiores al mismo caso presentado de forma tradicional (caso escrito y en exposición oral). Esta nueva forma de presentación puede ser una alternativa atractiva a dicho formato tradicional.
Analysis and efficacy of the use of simulated patients as a teaching method in Geriatrics Introduction: The use of simulated patients has been shown to be a useful teaching method in health science education. Its value as a teaching tool usually requires students to face the simulated patient individually and carry out an activity (e.g. a directed clinical history or physical examination). In this way, students learn an activity at the same time as they undertake it (learning by doing’’) and it can serve as a learning method (if feedback is then provided on how it has been done), or as an evaluation method (if the student is simply observed and evaluated). If the number of students is large, the organization of a simulation in accordance with this concept can be complex, rendering it difficult to adjust to time and calendar that all students go through the experience of simulation individually, taking an active part in it.
Due to these difficulties, other ways of using simulated patients have been explored so that they can reach more students in an easier way. There is also the concept of "vicarious learning" or “indirect learning” (learning on watching another"), a principle that recognizes that it is possible to learn from observation. Based on this, we hypothesize that the observation of a clinical scene with simulated patients can have value as a teaching tool if followed by the corresponding learning feedback and a debate about what they have observed (debriefing). The simulation of a clinical scene in the classroom can be a teaching instrument through which the student can observe clinical situations, identify risk factors, symptoms and signs of a certain disease or pathological process. Likewise, the use of actors in the classroom to simulate a clinical scenario may per se be a powerful stimulus to arouse students’ interest and attention and break the monotony of the classroom. The possibility of representing simulated clinical scenes in which geriatric syndromes are shown could be an original and different point of departure to raise the discussion of a clinical case with the students, to arouse their interest and facilitate their learning. Within the geriatric syndromes, delirium (or acute confusional syndrome) and falls, are two of the most important syndromes.
Objectives: 1. To demonstrate that the staging with simulated patients in the classroom of a clinical situation that simulates the onset or the presentation form of a geriatric syndrome is useful and effective for students to achieve their teaching objectives (learn the management of this syndrome geriatric). 2. To prove that students, who see the staging of the simulated geriatric syndrome "live" in the classroom, learn the same or more than those who see the same situation recorded in a video. 3. To show that students who see the staging of the simulated geriatric syndrome "live" in the classroom, learn the same or more than those who see the case presented orally explained by a teacher in a conventional class.
Method: Two experiences in which two simulated clinical scenes have been designed and have been represented in a classroom with undergraduate students. The first scene was entitled "What's wrong with my father?" and three actresses participated in it; one was the daughter of a patient with delirium who was worried because her father seemed to have gone crazy (scene of dialogue between this daughter and a nurse and later a doctor). The teaching objectives of the case were to learn the basic concepts of delirium, predisposing and precipitating factors, its prevention and management. The second scene was called "an unfortunate step" (with four actresses) and showed an older woman admitted to an orthogeriatric unit with a hip fracture after a casual fall. The woman was worried about her recovery and was afraid that the same thing would happen again (dialogue scene between the patient and a nurse and two doctors, a traumatologist and, a geriatrician). The teaching objectives of the case were to identify risk of falls and to propose preventive measures to avoid them, in addition to the treatment of osteoporosis and the approach to rehabilitation after the fracture. In the two teaching experiences the same scheme was followed: 1. brief explanatory introduction to the students; 2. the simulated clinical scene was represented in the same classroom where the usual classes were taught; 3. Open questions were asked about the case and the students were asked to respond and then a teacher gave the answers helped by a PowerPoint presentation (learning feedback). In both experiences, before and after carrying out the teaching activity (simulated scene and learning feedback), the students filled out a questionnaire that contained short-answer open questions about theoretical knowledge of the subject to be treated (delirium and falls) (objective assessment) and questions about the knowledge perceived on the subject (what the student thinks he knows about it) (subjective assessment with a linear visual scale of 0-10). The final questionnaire also included two new subjective questions [(opinion on the usefulness of the scene in learning and global opinion of the entire teaching experience (linear scale from 0 to 10)]. The questionnaires were subsequently corrected by professionals’ experts in Geriatrics, in a blind way and without knowing if the questionnaire was before or after seeing the simulated scene.
Results: In the first teaching experience (first published article) it was demonstrated that the simulated scene in the classroom (delirium) (followed by learning feedback) was effective as a teaching method, since the average scores obtained in the questionnaires after the simulation were significantly higher than previous ones in a group of 29 students from physiotherapy (UAB) and 39 from medicine (UAB-UPF) [theoretical questions: 3.51 ± 1.47 and 6.41 ± 0.73 (p = 0.001) (range 0-7); subjective learning questions: 10.53 ± 3.59 and 16.28 ± 3.51 (p = 0.001) (range 0-20)]. From this same simulated scene (delirium), there was a version recorded on video. This allowed us to publish a second article comparing a group of 68 students (of medicine and physiotherapy) who saw the simulated scene in the classroom "live" (scene group) and another of 63 who saw the same scene reproduced in video, also in the same classroom (video group) (in both cases the same learning feedback process was done). As a result, the scores at the end of the seminar in the questionnaires of the students of the scene group were higher than those of the group video [theoretical questions 6.41 ± 0.73 vs 5.93 ± 1.31 (p = 0.05) (range 0-7); subjective questions 16.28 ± 3.51 vs 15.92 ± 2.47 (p = 0.07) and total questionnaire 22.45 ± 4.15 vs 21.48 ± 2.94 (p = 0.02)]. In the second teaching experience (falls) (third published article), a group of 12 medical students attended a seminar in which a clinical case on falls including a simulated "live" scene in the classroom was presented (scene group) and another one of 34 in which, the same case was presented in a traditional way (written summary and oral presentation) (group no scene). The average increase in the scores of the questionnaires before and after attending the seminar was higher in the scene group [theoretical questions 3.81 ± 1.69 vs 2.75 ± 1.33 (p = 0.033); subjective questions 6.08 ± 4.10 vs 4.97 ± 2.24 (p = 0.247) and total questionnaire 9.89 ± 4.98 vs 7.72 ± 2.66 (p = 0.060).
Conclusions: 1. The use of actors as simulated patients in a conventional classroom to represent a clinical scene, followed by a debate with questions and answers (learning feedback), has been effective as a teaching method in the learning and management of geriatric syndromes (delirium and falls) in undergraduate students of medicine and physiotherapy.
2. The use of simulated patients to present a clinical case as a theatrical representation "live" of a clinical scene in a classroom, obtained learning results slightly higer to those of the same clinical case visualized with a video. This fact suggests that the simulated "live presentation" could facilitate better learning by providing an element of greater authenticity, facilitating that learning takes place in a more attractive context than the video format and allowing students to retain knowledge in a more effective 3. The lessons supported by the presentation of clinical cases through a simulated clinical scene as a theatrical representation in a classroom, allow learning results to be slightly higher to the same case presented in a traditional way (written case and oral presentation). This new form of presentation can be an attractive alternative to this traditional format.
© 2001-2025 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados