Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


La investigación en comunicación en estudios de grado y postgrado de universidades de Ecuador y Bolivia: visión comparativa del estado actual y prospectivas metodológicas

  • Autores: Héctor González Samé
  • Directores de la Tesis: Luis Miguel Romero Rodríguez (dir. tes.), Walter Federico Gadea Aiello (dir. tes.), José Ignacio Aguaded Gómez (dir. tes.)
  • Lectura: En la Universidad de Huelva ( España ) en 2019
  • Idioma: español
  • Número de páginas: 603
  • Tribunal Calificador de la Tesis: José Javier Marzal Felici (presid.), María del Mar Ramírez-Alvarado (secret.), Márcia Barbosa da Silva (voc.)
  • Programa de doctorado: Programa de Doctorado en Comunicación por la Universidad de Cádiz; la Universidad de Huelva; la Universidad de Málaga y la Universidad de Sevilla
  • Materias:
  • Enlaces
  • Dialnet Métricas: 1 Cita
  • Resumen
    • español

      La investigación en Comunicación Lationamérica ha evolucionado, con períodos de apogeo y decadencias, no existiendo una epistemología propia para la configuración de una Escuela Lationoamericana de Comunicación, ni esfuerzos regionales suficientes, como fue el caso de Norteamérica y Europa, con una producción científica prolífera. En ecuador, los estudios en Comunicación tuvieron su período de crecimiento en el marco del programa de beca para investigadores extranjeros "Pometeo", desarrollo que no resultó orgánico pues al culminar en 2016, la investigación publicada en Comunicación prácticamente mermó a niveles propios a los referidos proyectos gubernamentales.

      Este esfuerzo doctoral plantea analizar la gestión de la investigación en Comunicación en Ecuador desde las universidades, en estudios de grado y posgrado; identificando debilidades y oportunidades, para desarrollar una propuesta que tribute al fortalecimiento del manejo de la investigación en la formación de profesionales de la Comunicación capaces de realizar de forma autónoma investigaciones, generando un impacto positivo en publicaciones científicas.

      Se parte de una fase teórico-conceptual en la que se desarrolla, delimita y formaliza el problema, la revisión del estado de la cuestión y el desarrollo del marco teórico. Se obtiene una aproximación histórica de las etapas transcurridas en el desarrollo de la Comunicación en Latinoamérica, estableciendo la brecha entre lo conocido y los aspectos dónde aportar información.

      Posteriormente, hay un diagnóstico de la gestión de la investigación en Comunicación en Ecuador, en grado y postgrado, considerando una muestra de siete universidades, tanto públicas como privadas. En esta fase se seleccionan métodos para la búsqueda de información primaria, se formula la hipótesis, técnicas a emplear y cálculo de la muestra, mediante la técnica de muestreo por conglomerados, la cual queda establecida por 667 estudiantes y 83 docentes, de grado y posgrado, en Ecuador y Bolivia, a quienes se les aplicaron encuestas validadas y verificadas por expertos.

      Del análisis surgen hallazgos significativos como: I) Los docentes de asignaturas relativas a metodología de investigación, de grado y posgrado, no cuentan en su mayoría con títulos de doctorado, ni poseen investigaciones publicadas; II) Los docentes tampoco cuentan, con formación en Comunicación en su mayoría; III) Docentes y estudiantes desconocen sobre revistas científicas en Comunicación e ignoran la existencia de rankings, indexaciones de referencia y bases de datos especializadas; IV) Docentes y estudiantes no conocen la estructura de productos de investigación, ni los mecanismos de publicación y; V) Docentes y estudiantes no identifican referentes teóricos en el estudio de la Comunicación.

      También se realiza una observación no-participante, debidamente validada en constructo, contenido y criterio, a los programas y syllabus de las asignaturas relativas a metodología de la investigación, de grado y posgrado. Los resultados relevantes de esta fase de la investigación fueron: I) Los contenidos impartidos distan de las teorías y contextos de la investigación en comunicación; II) No se elaboran syllabus como un instrumento didáctico metodológico; III) Las referencias bibliográficas son antiguas, sin presencia de artículos de alto impacto en el área de la comunicación.

      Para obtener una visión comparativa de la investigación y aprovechando la estancia internacional que se realizó en Bolivia, donde se ejecutaron las fases de investigación citadas ut supra en este contexto. Los resultados obtenidos de la comparativa ubican al referente boliviano en condiciones similares a las instituciones ecuatorianas, pudiéndose colegir con meridiana claridad existencia de problemáticas comunes en la gestión universitaria de la investigación en Comunicación, quizás extrapolable a toda el área medio-andina.

      Como aporte, se diseña una propuestas metodológica de la estructura de la investigación en la formación de profesionales de la Comunicación en las universidades ecuatorianas acreditadas. En este sentido, se establecen programas académicos para las asignaturas que tributan a la metodología de la investigación en Comunicación, tanto en grado como en posgrados, en el que también se implantan los perfiles docentes idóneos para asumir este rol.

    • English

      In communication research, there has been an evolution characteristic pro-cess in Latin America, with periods of apogee and decay stages, since there has not been an epistemology of its own for the configuration of a "Latin American School of Communication" or sufficient regional efforts, as they have existed in North America and Europe, with a more prolific scientific production. In the case of Ecuador, study context of the present doctoral the-sis, the studies in Communication had their period of growth in the frame-work of the scholarship program for foreign researchers "Prometeo", devel-opment that was not organic because when they end in 2016, the research published in Communication practically declined to previous levels to the referred government projects. In this sense, this doctoral effort aims to analyze the pedagogical and man-agement models of communication research in Ecuador from universities, both undergraduate and postgraduate studies, to identify their weaknesses and opportunities and develop a proposal that helps its strengthening from the perspective of the didactic management of research in the training of communication professionals capable of carrying out research inde-pendently and generating a positive impact on scientific publications. For this, it starts with a conceptual and referential background development of the training process of Communication professionals, the theoretical-con-ceptual phase in which it develops, delimits and formalizes the problem to study, the revision of its state of the question and the development of the theoretical framework. The historical-logical method was used in the search of the evolutionary process of the selected phenomenon, which allowed ob-taining a historical approximation of the stages in the development of Com-munication in Latin America. The review allowed to determine the gap be-tween the known and the aspects in which it was necessary to provide infor-mation, finding that the emerging problems resulted from restricted spaces for the dissemination of results of research in Communication, in which pre-vails the language barrier, the absence of university and governmental poli-cies for the development of research and the absence of methodological training. Secondly, a diagnosis about the current situation of the management of re-search in Communication in Ecuador is made, especially in the field of un-dergraduate and postgraduate studies, taking as sample contexts seven uni-versities, both public and private, of all categories. In this phase, they were selected the methods for the search of primary information, the formulation of the hypothesis, techniques to be used and calculation of the sample on a population composed of 667 students and 83 teachers, of undergraduate and postgraduate studies, in Ecuador and Bolivia, through the technique of sam-pling by conglomerates, to whom the instruments validated and verified by experts were applied, such as surveys and semi-structured interviews. From this analysis there are several significant findings: i) Teachers who im-part the subjects related to research methodology, both in undergraduate and postgraduate degrees, do not have in their majority with doctorate de-grees or published research; ii) These professors do not count, for the most part, with training in Communication, ignoring the methods and approaches inherent in this discipline; iii) Both teachers and students are unaware of the existence of scientific journals in Communication and almost completely ig-nore the existence of rankings, reference indexation and specialized data-bases; iv) Teachers and students do not understand the structure of a re-search product (articles or thesis) or the mechanisms to publish scientific ar-ticles and; v) Both teachers and students are unaware of the most referenced authors in the study of Communication. In the third place, an analysis is carried out using non-participant observa-tion cards, duly validated in construct, content and criterion, to the programs of the methodology of research in Communication (or its equivalent) and syllabus, both in undergraduate and postgraduate studies of the universities in analysis. The most significant results of this phase of the research were: i) The contents taught are far from the theories and contexts of communication research; ii) Syllabus is not developed as a methodological didactic tool that helps you in the teaching - learning process; iii) the bibliographical references in the subject programs are old, and lack the presence of articles of high im-pact journals in the communication area. To obtain a comparative view of this research and taking advantage of the international stay that the proponent of this doctoral thesis held at the San Andrés University in the city of La Paz (Bolivia), the three research phases cited above were also executed in this context. The results obtained from the comparison also locate this reference Bolivian institution in the same flaws that the Ecuadorian institutions analyzed, being able to deduce with clarity the existence of common problems in the University management of re-search in Communication, perhaps extrapolated to the entire Medio-Andina area (Ecuador, Peru and Bolivia). As a contribution of this research to the possible solutions of the problematic analyzed, a methodological proposal of the didactic structure of the investi-gation in the training of professionals of the communication of undergradu-ate and postgraduate studies of Ecuadorian accredited universities is de-signed. In this sense, the proponent establishes models of academic program for the subjects related with methodology of the research in Communication, both in undergraduate and in postgraduate studies, in which the ideal teach-ing profiles are also implemented to assume this role: i) Title of Doctor (PhD) in the field of Communication; ii) With research experience of at least 5 years and; iii) With a research published in high impact journals.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus

Opciones de compartir

Opciones de entorno