Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de Ramon Reig Corominas (1903-1963), pintor del paisatge de l'Empordà

María Nieves Sala Reig

  • Ramon Reig Corominas (1903-1963), Pintor del paisatge de l'Empordà és una tesi que consta de dos volums i té per objectiu estudiar l'obra del pintor empordanès vista des de l'eix que la vincula al paisatge de l'Empordà. Coneixent la dedicació que l'artista va consagrar a aquest gènere de la pintura i a aquesta contrada, es pretén aprofundir en els continguts i els aspectes formals de la seva obra, i entendre el sentit que Reig tenia per a pintar l'Empordà a l'aquarel.la, temàtica i tècnica amb la qual es va especialitzar. Quan parlem d'Empordà, ens referim exclusivament a l'Alt Empordà, comarca en la qual Reig va viure i pintar.

    El primer volum s'estructura en quatre apartats principals. El primer segueix el fil cronològic de la biografia de Ramon Reig per tal de conèixer l'artista, no només com a pintor, sinó com a home inquiet per la cultura que va impulsar i col.laborar en diferents projectes i activitats dins d'aquest àmbit. Objectius que van ocupar un lloc destacat en la seva vida i amb els quals va contribuir a enriquir notòriament el context social en què va viure. Aquest recorregut biogràfic pretén reflectir, el més fidelment possible, la personalitat de l'artista.

    El segon apartat d'aquest volum tracta sobre l'Empordà, objecte i causa de la pintura de Reig, des de la dimensió física i cultural a través del seu patrimoni natural i historicoartístic, i mitjançant la visió dels artistes -escriptors i pintors- que han interpretat aquesta terra. Aquesta secció es completa, finalment, amb les idees que Reig havia escrit en diferents articles publicats sobre els pintors de l'Empordà i que aporten, tanmateix, algunes claus per descobrir el concepte que Reig tenia sobre la pintura i el que més valorava de l'art i dels propis coneixements sobre aquests artistes.

    L'estudi de l'obra de Ramon Reig es desenvolupa en el tercer apartat. Atès que es tracta d¿un pintor paisatgista s'exposa, a mode de preàmbul, una breu síntesi sobre l'expressió artística del paisatge i la seva evolució. Seguidament, es tracten els continguts i els aspectes formals de l'obra de Reig, en dues parts. En primer lloc, despleguem la visió que l'artista empordanès tenia sobre pintar el paisatge en general i l'Empordà en particular, prenent com a font de referència l'obra escrita de Reig -articles i llibres- i les mateixes declaracions del pintor en entrevistes a la premsa. La finalitat principal és entendre la seva opció pel paisatge i la motivació personal per a interpretar l'Empordà. En segon lloc, estudiem les obres al llarg de la seva trajectòria artística entre les quals destaquen les aquarel·les. Per aquest motiu, en l'apartat de l'aiguada, s'hi aborda, especialment, l'origen i les raons personals que l'impulsaren a pintar, majoritàriament en aquesta tècnica, i s'hi analitzen les pintures a partir de les temàtiques més rellevants.

    Aquest volum es completa, finalment, amb un recorregut per les exposicions que Reig va realitzar, per la crítica que va rebre en vida i a títol pòstum, per tal de conèixer la dimensió social i artística que va assolir el pintor empordanès. Els annexos últims aporten la relació de les exposicions individuals i col.lectives, la relació de les publicacions i dels articles que es reprodueixen tot seguit, i la relació de les principals il.lustracions de Reig en publicacions i a la premsa.

    El segon volum està dedicat exclusivament al catàleg raonat de les obres que hem aconseguit de Ramon Reig. Va precedit d'unes consideracions prèvies referents a la seva elaboració i confiem que s'anirà ampliant al llarg dels anys.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus