Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Educació literària i adaptació de clàssics: la narrativa breu medieval en la formació de mestres

  • Autores: Jerónimo Méndez Cabrera
  • Directores de la Tesis: Josep Ballester Roca (dir. tes.), Noelia Ibarra Rius (codir. tes.)
  • Lectura: En la Universitat de València ( España ) en 2017
  • Idioma: español
  • Programa de doctorado: Programa de Doctorado en Didácticas Específicas por la Universitat de València (Estudi General)
  • Materias:
  • Texto completo no disponible (Saber más ...)
  • Resumen
    • La present tesi doctoral assaja un recorregut que, des del model teòric de l’educació literària i els pressupòsits metodològics de l’enfocament comparatista, amb especial atenció a la rellevància formativa i alhora fruïtiva dels clàssics literaris i les convergències temàtiques que podem resseguir en els textos, arriba fins al plantejament d’un corpus obert de lectures medievals per al foment del gaudi lector, centrat en les formes breus de temàtica còmica: un total de vint narracions pertanyents a la tradició hispànica, catalana, francesa i italiana (de gèneres diversos com l' "exemplum", el "fabliau", la "novella" o les "facezie"). Es tracta d'una selecció de textos realitzada mitjançant un procés de contextualització, selecció, traducció, adaptació i edició amb finalitats educatives i voluntat divulgadora. A més, tenint en compte els estudis apareguts les darreres dècades al voltant dels clàssics literaris, les adaptacions, versions i altres reescriptures literàries, i també els principis de l’aprenentatge significatiu de la literatura, s'hi aporta la descripció de diverses experiències didàctiques dutes a terme en el marc dels Graus d’Educació, les quals plantegen les possibilitats de la narrativa breu medieval com a selecció de lectures per a la formació literària de futurs i futures mestres. S’hi fa també una anàlisi qualitativa de mostres annexades a manera de resultats d'aprenentatge obtinguts al llarg de diversos cursos acadèmics, on s’observa com, a partir d'obres de la literatura medieval, es pot posar en funcionament el bagatge de coneixements, habilitats, recursos i actituds que possibiliten que els estudiants universitaris, futurs mediadors educatius, puguen fer transferible el plaer per la lectura mitjançant la realització, al seu torn, d’adaptacions i reescriptures literàries per al públic infantil amb criteris didàctics, a través de propostes de treball d’aula i d’aprenentatge investigador en l’elaboració de Treballs Fi de Grau.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus

Opciones de compartir

Opciones de entorno