Publication:
El t-learning como nuevo sistema de aprendizaje: la TDT como herramienta para el aprovechamiento de los diferentes escenarios de aprendizaje de adultos

Loading...
Thumbnail Image
Official URL
Full text at PDC
Publication Date
2016-11-28
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad Complutense de Madrid
Citations
Google Scholar
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
La presente tesis doctoral, consistente en una investigación basada en la técnica de encuesta, tiene el propósito de estudiar la relación entre la práctica del deporte y el desarrollo de determinadas competencias genéricas en jóvenes universitarios. Su utilidad e interés se justifica en último extremo, en argumentos de calidad, en la dimensión de funcionalidad de la universidad (Orden, Garduño, Asensio, Mafokozi, González & Muñoz, 2002, Orden 2009), que para realizar su misión de manera excelente, además de conseguir la eficacia y eficiencia, debe dar respuesta a las necesidades de la sociedad en la que se halla inserta. Las universidades se ven inmensas en un proceso de rendición de cuentas que las obliga a evaluar la calidad de sus procesos y de sus productos. En este sentido, se han establecido sistemas de garantía interna de calidad y se llevan a cabo tareas de acreditación y certificación, con el fin de garantizar que se cumplen unos determinados criterios de gestión de calidad. Estas evaluaciones, si bien están diseñadas para que repercutan en la mejora de la enseñanza y, por ende, de los resultados educativos de los estudiantes, se centran más minuciosamente en la evaluación docente, la evaluación de titulación o la evaluación de los niveles de satisfacción de los usuarios del servicio educativo, especialmente los alumnos. En la evaluación de calidad, uno de los aspectos que se contemplan es la empleabilidad de los estudiantes, que resulta clave en un proceso evaluativo de unas instituciones cuyos egresados se ven obligados a responder ante la apremiante presión de eficiencia que demanda el mercado laboral, en donde se busca que el aspirante a cualquier puesto de trabajo haya alcanzado las competencias específicas y genéricas que le habiliten como profesional cualificado...
Through a process of empirical research, this paper aims to gather evidence to support the relationship that may exist between college sports and the development of generic skills useful in professional practice and generally, for life. The study began with documented research on generic competences, their importance in higher education today, their conceptual and operational definition, and their relationship with sports, as a framework for the definition of the state in question in which this line of research is found. Field work began with a qualitative process leading to the identification of those generic skills that may be more related to sports. At this stage of the investigation, interviews were conducted with former university athletes, now entrepreneurs, in order to identify the skills that marked their lives as sportsmen and that have subsequently been helpful in their professional lives. The results achieved, complemented by the contributions of the authors consulted in the review of literature, are the basis for defining the competencies that should be part of an instrument whose objective was to investigate the relationship between sports and skills development. Thus came about the design of competest, a self-perception questionnaire consisting of three main dimensions: competencies based on emotional intelligence, policy or managerial skills and other job skills. This is just one of the contributions of the thesis. The instrument was applied to a sample of 1267 participants, college athletes and non-athletes, Spanish and Mexican, with an average age of just over 22 years. Statistical analyses were performed with the Excel 2010 and IBM SPSS Statistics 19, with the purpose of gathering evidence to support the validity of the data provided by the questionnaire, as well as to describe the sample and to study the relationships between different skills and different classification variables related to sports. Specifically, the influence is discussed at a self-perceptional level by way of the following variables: if the sport is currently practiced or not (yes / no), type of sport (individual, team, challenge, physical activity), level of practice (amateur or professional), frequency (1 to 2 hours, 3 to 4 hours, 5 to 6 hours, 7 to 8 hours or more than 8 hours per week), whether or not the sport is supported by an institution in competitions (yes / no), level of competition (by invitation, regional, national, international) and length of time the athletes have been in competition (1-3 years, 3-5 years, over 5 years)...
Description
Tesis inédita de la Universidad Complutense de Madrid, Facultad de Educación, Departamento de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación, leída el 11-01-2016
UCM subjects
Keywords
Citation
Collections