Salomé Berrocal
Universidad de Valladolid, Political Communication, Faculty Member
- Salomé Berrocal, Associate Professor in Political Commnication at the University of Valladolid (Spain). She studied c... moreSalomé Berrocal, Associate Professor in Political Commnication at the University of Valladolid (Spain). She studied communication at the University Complutense of Madrid (1988) where she also received her Ph.D. (1996). Before she went to Valladolid in 2007, she taught communication at the University San Pablo-CEU of Madrid for eighteen years and another four years worked at the Spanish Televisión: TVE. She is presently a visiting professor at the University Pontificia of Salamanca, University Autónoma of Barcelona and University Complutense of Madrid in some Master Programs in Political Communication.
She is Director of Programs in Journalism at the University of Valladolid. She was the editor of the journal Doxa.Comunicación and she is referee in several scientific journals.
Also, she has directed several research related to the political communication, the effects of the mass media in the public opinion and the political infotainment on the tv“.edit
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Producción CientíficaEn el periodismo político se habla de una crisis de la comunicación política que en parte se debe a la desestabilización de los roles y las relaciones entre los tres actores fundamentales: políticos, periodismo, y... more
Producción CientíficaEn el periodismo político se habla de una crisis de la comunicación política que en parte se debe a la desestabilización de los roles y las relaciones entre los tres actores fundamentales: políticos, periodismo, y ciudadanía. Y se están produciendo unos cambios que no pueden ser entendidos sin tener en cuenta las innovaciones económicas y tecnológicas que están en el fondo de la reestructuración de los vínculos entre periodismo y política, que requieren, ante las peculiaridades que brinda cada país, una agenda comparada y cosmopolita. Se abordan temas como el infoentretenimiento político en internet, los blogs políticos, las experiencias institucionales en ciberdemocracia, la participación ciudadana, el reto de la profesionalización de la comunicación política local, la campaña electoral, etc.Departamento de Historia Moderna, Contemporánea y de América, Periodismo y Comunicación Audiovisual y Publicida
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Producción CientíficaSe hace un análisis de los videos más vistos de José Luis Rodríguez Zapatero y de Mariano Rajoy en You Tube.Los resultados del análisis permiten confirmar, que los vídeos políticos más reproducidos en YouTube... more
Producción CientíficaSe hace un análisis de los videos más vistos de José Luis Rodríguez Zapatero y de Mariano Rajoy en You Tube.Los resultados del análisis permiten confirmar, que los vídeos políticos más reproducidos en YouTube corresponden, de manera mayoritaria, al género de infoentretenimiento
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Political spectacularization is a broad global phenomenon challenging contemporary digital political communication under new features that define interactive digital narratives. In this sense, the use of politainment formulas in digital... more
Political spectacularization is a broad global phenomenon challenging contemporary digital political communication under new features that define interactive digital narratives. In this sense, the use of politainment formulas in digital contexts to reconnect the electorate with political leaders and institutions through a more direct and interactive communication deserves further understanding of its implications on the devaluation of political information and the loss of democratic quality. This thematic issue sheds some light on how the spectacularization of political communication, which increasingly takes place in online contexts, affects and is affected by these processes, where entertainment is crucial to engage citizens. In this editorial, we provide a short overview of how research on politainment has started to shift its attention away from traditional media toward the wide array of lenses of politainment among digital platforms. The articles in this thematic issue reflect ...
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Desde finales del siglo XX, el politainment o conjunción de información política y entretenimiento se ha intensificado en los medios de comunicación, especialmente en televisión. Simultáneamente, en un contexto de convergencia mediática,... more
Desde finales del siglo XX, el politainment o conjunción de información política y entretenimiento se ha intensificado en los medios de comunicación, especialmente en televisión. Simultáneamente, en un contexto de convergencia mediática, las redes sociales han transformado el comportamiento de los espectadores televisivos, de forma que cada vez más es una audiencia social que comparte, comenta y genera contenidos en redes. Esta investigación describe el trabajo que realizan los gestores de las redes sociales de los programas de politainment en Twitter para comprobar hasta qué punto sus rutinas favorecen este fenómeno y examina la respuesta de los prosumidores. Entre las conclusiones, destacan que varios de los criterios que aplican los community managers al tuitear están vinculados al infoentretenimiento político ponderando la polémica y el humor. La audiencia social, participa también del fenómeno emitiendo contenidos críticos, a menudo agresivos, y muy polarizados, que contribuyen...
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Politainment is a phenomenon that deals with the political communication of entertainment regarding its production, diffusion and intake in its different formats. It entails consequences regarding the dynamics of communication such as... more
Politainment is a phenomenon that deals with the political communication of entertainment regarding its production, diffusion and intake in its different formats. It entails consequences regarding the dynamics of communication such as political informative decline, along with the loss of democratic quality giving prominence to a post-truth communication environment and promoting the celebritization of politicians. The academic basis upholds that, in the politainment environment, social networks play an important role acting as instruments that help promote information exchange, both horizontally and vertically, from an active, connected, empowered social audience which evidences participation, contribution, production and collaboration. This research is pioneer in identifying the kind of contents of politainment programmes that promote a greater engagement among the social audience. Therefore, it includes an empirical analysis from a quantitative and qualitative approach of the cont...
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This article analyzes the process of symbolic and critical-discursive construction of applications developed for mobile devices for some of the world’s most important heads of state through their manifestation in the ecosystem of mobile... more
This article analyzes the process of symbolic and critical-discursive construction of applications developed for mobile devices for some of the world’s most important heads of state through their manifestation in the ecosystem of mobile applications for iOS and Android. The sample includes 233 applications of 45 politicians from 37 countries. A content analysis-based method was applied to the discourse of these apps and users’ comments. The results reveal the dominant discourses in this scenario and identify the characteristics that influence their popularity, the influence of viral content and their reception in the connection between the mobile ecosystem and the political sphere. The discourse on the apps reveals a commercial interest and the existence of a diffuse diffusion of political commitment in terms of entertainment, parody and virality.
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La desregulación económica de las últimas tres décadas ha afectado globalmente a las prácticas periodísticas de la televisión. La consecuencia más visible de ese cambio tiene que ver con la aparición del género del infoentretenimiento,... more
La desregulación económica de las últimas tres décadas ha afectado globalmente a las prácticas periodísticas de la televisión. La consecuencia más visible de ese cambio tiene que ver con la aparición del género del infoentretenimiento, una hibridación de las funciones temática y pragmática del periodismo en aras de la explotación extensiva e intensiva de las audiencias. A través de un Análisis de Contenido asistido por un software de datos cualitativos, se analizan los posibles efectos del infoentretenimiento a través de una muestra estratégica de El Intermedio; un espacio que representa de modo adecuado las prácticas periodísticas y los contenidos asociados al género. Respecto a lo temático, los resultados señalan que el formato replica la agenda y el framing de la prensa de referencia española. En relación a la función pragmática, el espacio aporta una pléyade de mecanismos retóricos que sugieren un engagement más acusado con los públicos.
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In the midst of entertainment society, that started off at the end of the twentieth century, pop politics developed as a new communication formula used by the political leaders to share their image and their messages to the citi- zens by... more
In the midst of entertainment society, that started off at the end of the twentieth century, pop politics developed as a new communication formula used by the political leaders to share their image and their messages to the citi- zens by means of features from the entertainment environment or celebritiza- tion. In a similar way, the traditional mass media act, including formats of politi- cal infoentertainment to share the political information to the citizens in a frivolous, superficial or satiric format, aiming to increase their audience. This dominant situation of politainment has been transferred to the Internet envi- ronment, where the trend multiplies its effect due to the power of social net- works. In that case, political parties, mass media and prosumers, find a new space to gain votes, increase their audience and achieve advantage. The mono- graph included in index.comunicación introduces several research projects re- lated to politainment, aiming to study its impact upon ...
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This paper explores the leadership styles of fourteen elected female politicians in executive government positions, as communicated through the official Instagram accounts that were in use during the COVID-19 pandemic. Seven of them are,... more
This paper explores the leadership styles of fourteen elected female politicians in executive government positions, as communicated through the official Instagram accounts that were in use during the COVID-19 pandemic. Seven of them are, or were, heads of government, six are or were mayors, and one is the president of an autonomous region in Spain. These women are Angela Merkel (Germany), Jacinda Ardern (New Zealand), Sanna Marin (Finland), Mette Frederiksen (Denmark), Erna Solberg (Norway), Katrin Jakobsdottir (Iceland), Tsai Ing-Wen (Taiwan), Anne Hidalgo (Paris), Virginia Raggi (Rome), Ada Colau (Barcelona), Claudia López (Bogotá), Claudia Sheinbaum (Mexico City), London Breed (San Francisco) and Isabel Díaz Ayuso (Madrid Region). A comparative content analysis of 2,330 units was conducted over a 6-month period. The study analyses the hard or soft leadership style conveyed by the women politicians selected in relation to four variables: political ideology, generational affiliatio...
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Esta investigación de enfoque exploratorio aborda una técnica de captación del voto tan escasamente tratada como el microtargeting electoral, desde la exposición de oportunidades que brindan los espacios autosegmentados y el interés de... more
Esta investigación de enfoque exploratorio aborda una técnica de captación del voto tan escasamente tratada como el microtargeting electoral, desde la exposición de oportunidades que brindan los espacios autosegmentados y el interés de los partidos por el electorado femíneo. Partiendo de la brecha de género que marca la mayor existencia de mujeres indecisas, se observa en las revistas femeninas de alta gama una oportuna plataforma para que los políticos lleguen a un segmento de votantes eminentemente integrado por féminas. En concreto, a través del análisis de más de 5.000 encuestas, este trabajo tiene como objetivo averiguar cuáles son las características del target y ofrecer una definición concreta del mismo que, a la postre, serviría a cualquier candidato a un cargo para personalizar el mensaje en sus entrevistas. Los resultados revelan que es posible extraer de los estudios de mercado una verdadera utilidad política.
Research Interests: Political Science, Political communication, Personalization of Politics, Political Marketing, Marketing Politico, and 10 moreIndecision, Vogue, Campañas electorales, Comunicación Política, Communication and media Studies, Mujeres Y Política, Campañas Politicas, Revistas Femeninas, Voto femenino, and Microtargeting
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espanolEl presente articulo revisa las investigaciones que analizan de que manera son representadas las mujeres politicas en los medios de comunicacion, como las noticias, entrevistas, cronicas y reportajes prolongan los estereotipos de... more
espanolEl presente articulo revisa las investigaciones que analizan de que manera son representadas las mujeres politicas en los medios de comunicacion, como las noticias, entrevistas, cronicas y reportajes prolongan los estereotipos de genero y de que forma los denominados “roles trampa” impregnan la cobertura mediatica que las feminas reciben. El estudio se incrusta en el marco del frame-building y abre, ademas, un interrogante sobre si el hecho de que el periodista sea hombre o mujer condiciona en modo alguno dicha cobertura. EnglishThis article checks over the research studies that analyze how political females are represented in the mass media. It aims to study in what ways the news, interviews, chronicles and press reports extend gender stereotypes and how the “role traps” permeate the news coverage that females receive. The work is embedded in the area of study of frame-building and it proposes a research question that enquires if the gender of the journalist, if the fact of ...
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La imagen de marca de un territorio se halla condicionada, en gran medida, por la presencia que este adquiera en los medios de comunicacion de masas (Capriotti, 2009). El trabajo que presentamos se enmarca dentro de un proyecto de... more
La imagen de marca de un territorio se halla condicionada, en gran medida, por la presencia que este adquiera en los medios de comunicacion de masas (Capriotti, 2009). El trabajo que presentamos se enmarca dentro de un proyecto de investigacion financiado desarrollado en la Universidad de Valladolid que determina el tratamiento informativo recibido por el territorio de Castilla y Leon en los principales medios impresos espanoles. En este caso concreto, supervisamos la atencion ofrecida por El Mundo , el segundo periodico de informacion generalista en Espana con mayor audiencia (AIMC, 2015) y difusion (OJD, 2015).
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This research work focuses on the study of political “infotainment”, a genre related to television (Schudson, 1999; Blumler, Kavanagh, 1999; Brants, 1998; Delli Carpini, Williams, 2001; Holtz-Bacha, Norris, 2001; Baum, 2002), but which in... more
This research work focuses on the study of political “infotainment”, a genre related to television (Schudson, 1999; Blumler, Kavanagh, 1999; Brants, 1998; Delli Carpini, Williams, 2001; Holtz-Bacha, Norris, 2001; Baum, 2002), but which in recent years has achieved a presence in other mass media, including the Internet. This work shows the presence of a large number of political videos, which meet the features of infotainment on the YouTube platform. Specifically, an analysis is presented of the most popular videos according to the number of times they have been viewed, when information on the following political representatives of European politics in 2011 is searched on YouTube: Nicolas Sarkozy (France), Silvio Berlusconi (Italy), Gordon Brown (United Kingdom) or José Luis Rodríguez Zapatero (Spain), as well as the USA President Barack Obama (EEUU). The aim of this study is to determine wether the television infotainment phenomenon has been transferred to the Net on the internation...
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Research Interests: Political Science, Rwanda, Quantitative analysis, Genocide, Periodismo, and 14 moreAgenda Setting, Comunicación, The New York Times, Agenda Setting Theory, Quantitative Analysis, Ruanda, Genocidio, Análisis Cuantitativo, Le Soir, Conflictos En Ruanda, El País, Análise Química Quantitativa, Le Monde, and Genocídio
Esta investigación se centra en el estudio del infoentretenimiento político, un género vinculado en su nacimiento a la televisión, pero que en los últimos años ha logrado tener presencia en el resto de los medios de comunicación,... more
Esta investigación se centra en el estudio del infoentretenimiento político, un género vinculado en su nacimiento a la televisión, pero que en los últimos años ha logrado tener presencia en el resto de los medios de comunicación, incluyendo la Red. El trabajo presenta una revisión del marco conceptual del infoentretenimiento político y de los principales estudios realizados en el ámbito internacional sobre el fenómeno y sus posibles influencias en la ciudadanía. Además, muestra cuál ha sido la evolución del infoentretenimiento político en el ámbito televisivo y cómo ha comenzado a manifestarse en Internet. Así, el estudio evidencia la presencia en la plataforma YouTube de un gran número de vídeos políticos que cumplen con las características del infoentretenimiento. De manera concreta, se presenta un análisis de los vídeos que aparecían destacados como aquellos más populares, por el número de reproducciones realizadas, cuando uno trataba de buscar información en YouTube de cuatro de...
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Esta investigación examina las agendas temáticas, las características de los mensajes y la participación de los ciudadanos a través del análisis de los vídeos más reproducidos en YouTube de los partidos políticos españoles con... more
Esta investigación examina las agendas temáticas, las características de los mensajes y la participación de los ciudadanos a través del análisis de los vídeos más reproducidos en YouTube de los partidos políticos españoles con representación en el Parlamento Europeo y de su líder principal. El objetivo principal es detectar si los usuarios más interesados y activos en el proceso electoral están utilizando las potencialidades de la comunicación digital para ampliar su información sobre la campaña (Gibson & McCallister, 2011), o si, por el contrario, lo están empleando como una mera forma de distracción, dentro de la tendencia denominada como politainment (Nieland, 2008; Sayre & King, 2010; Schultz, 2012).
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Este artículo examina los programas pioneros de «infoentretenimiento» político emitidos por la televisión en España debido a su relevancia desde el punto de vista de la historia televisiva más reciente y teniendo en cuenta el vacío... more
Este artículo examina los programas pioneros de «infoentretenimiento» político emitidos por la televisión en España debido a su relevancia desde el punto de vista de la historia televisiva más reciente y teniendo en cuenta el vacío historiográfico existente en torno a estas emisiones. El trabajo parte de los estudios publicados sobre este género televisivo y los estilemas predominantes en los programas de «infoentretenimiento» actuales que se emiten en la TDT (Berrocal et al., 2014; Berrocal, Campos & Redondo, 2014; Ortells, 2011). El estudio busca analizar, desde el punto de vista cualitativo y a través de una ficha de análisis aplicada a una muestra de dichos espacios pioneros, si en dichos programas aparecían ya los estilemas que definen el «infoentretenimiento» político en la actualidad.
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La comunicación de los museos con sus públicos a través de plataformas online, tales como webs, blogs o redes sociales, se reafirma como una estrategia eficiente a la hora de fortalecer la relación con los distintos públicos. Este estudio... more
La comunicación de los museos con sus públicos a través de plataformas online, tales como webs, blogs o redes sociales, se reafirma como una estrategia eficiente a la hora de fortalecer la relación con los distintos públicos. Este estudio defiende la asociación entre el valor intangible conocido como engagement y la comunicación corporativa y proporciona algunas de las claves para su correcta gestión en el entorno digital. Asimismo, y a través del análisis de contenido y de la estadística inferencial, se da respuesta a tres preguntas de investigación que demuestran la conexión entre la calidad ofrecida en la página web corporativa de 21 museos de arte contemporáneo y el compromiso logrado. Concretamente, el estudio de regresión lineal y el estadístico de Pearson confirman la correlación entre calidad web, visitas recibidas y popularidad en la Red.
Research Interests: Sociology, Communication, Museum, Web, Engagement, and 5 moreWebsite, Comunicación, Museos, Compromiso, and Intangible Resources
This article evidences that present Political News on TV are getting less news and more show. It examines the attendances of President Jose Luis Rodriguez Zapatero and the Opposition Leader Mariano Rajoy to the TV program «Tengo una... more
This article evidences that present Political News on TV are getting less news and more show. It examines the attendances of President Jose Luis Rodriguez Zapatero and the Opposition Leader Mariano Rajoy to the TV program «Tengo una pregunta para usted» broadcasted —with high audiences— by TVE. This program pretends to be serious information, but its spectacular format brings it over closer to shows. The analysis evidences that the program anecdotes tuned into highlights, setting the agenda for the rest of the media, that it to say, Real-Politics subjects were ignored.
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Research Interests: Geography, Education, Multimedia Journalism, Formación, Periodismo Multimedia, and 8 morePerfiles Profesionales, Journalistic Professionalism, Revista Latina De Comunicación Social, Profesionalismo Periodístico, Roles Periodísticos, Journalistic Job Profiles, Journalistic Roles, and universidad de la laguna
Resumen: La comunicación de los museos con sus públicos a través de plataformas online, tales como webs, blogs o redes sociales, se reafirma como una estrategia eficiente a la hora de fortalecer la relación con los distintos públicos.... more
Resumen: La comunicación de los museos con sus públicos a través de plataformas online, tales como webs, blogs o redes sociales, se reafirma como una estrategia eficiente a la hora de fortalecer la relación con los distintos públicos. Este estudio defiende la asociación entre el valor intangible conocido como engagement y la comunicación corporativa y proporciona algunas de las claves para su correcta gestión en el entorno digital. Asimismo, y a través del análisis de contenido y de la estadística inferencial, se da respuesta a tres preguntas de investigación que demuestran la conexión entre la calidad ofrecida en la página web corporativa de 21 museos de arte contemporáneo y el compromiso logrado. Concretamente, el estudio de regresión lineal y el estadístico de Pearson confirman la correlación entre calidad web, visitas recibidas y popularidad en la Red. Museums and engagement: Website quality as a basis for commitment Abstract: Museums´communication with their public through on-line platforms, such as webs, blogs or social networks, has been consolidated as an efficient strategy for strengthening the relationship with their different audiences. The current study defends the strong connection between the intangible value known as engagement and corporate communication, besides proposing certain key elements for managing this association correctly in the digital environment. Moreover, by means of content analysis and inferential statistics, this work provides an answer to three research questions which demonstrate the relation between the quality shown on the corporate sites of 21 contemporary art museums and the engagement attained. Specifically, both the study based on linear regression and Pearson´s statistical coefficient confirm the correlation between web quality, number of visits, and popularity on the Internet.