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  • Rosabel Martínez Roig is Assistant Professor in the Department of General Didactics and Specific Didactics at the Uni... moreedit
Technoference encompasses the intrusions and disruptions that occur in the daily lives of people who make excessive use of technological devices, especially mobile phones. This problem is particularly serious in the interaction between... more
Technoference encompasses the intrusions and disruptions that occur in the daily lives of people who make excessive use of technological devices, especially mobile phones. This problem is particularly serious in the interaction between fathers and mothers and their respective sons and daughters, an aspect that affects the educational process that takes place in the family environment. The aim of this study is to find out how parents perceive the use of technology, especially in terms of their children’s habits regarding their own technoference during their childhood. The participants in this research were 74 parents with children in pre-school. The instrument used was an ad hoc questionnaire with 25 Likert-type questions. The results show that parents are aware of the misuse of digital technology at home and, on the other hand, they consider it necessary for the school to educate and work with pupils on the responsible use of these technological devices. Adequate training is necessa...
El inicio de la pandemia provocó, entre otros efectos, una profunda transformación digital de los procesos de enseñanza-aprendizaje a nivel mundial. A partir de entonces, y como consecuencia de la obligada virtualización, el estudio de... more
El inicio de la pandemia provocó, entre otros efectos, una profunda transformación digital de los procesos de enseñanza-aprendizaje a nivel mundial. A partir de entonces, y como consecuencia de la obligada virtualización, el estudio de las habilidades digitales ha despertado un interés creciente. Por ello, la presente investigación se planteó analizar la producción científica iberoamericana en torno a las competencias digitales en tiempos de COVID-19 (2020-2021), publicada en 3 bases de datos (Scopus, Redalyc y Redib). Se obtuvieron 62 documentos que fueron analizados en base a un amplio conjunto de indicadores bibliométricos, como la producción temporal, el índice de producción por revista, el índice de coautoría, el país de filiación institucional, el idioma del documento, el tipo de estudio y el enfoque metodológico, entre otros. De acuerdo con los resultados, se produce una clara tendencia hacia los trabajos colaborativos, destacando como país productor España. Además, se apreci...
Social robotics applied to the educational context deals with proposals that start from the present to shape the future of what training in a specific subject can be. On this occasion, the aim is to investigate the connection between the... more
Social robotics applied to the educational context deals with proposals that start from the present to shape the future of what training in a specific subject can be. On this occasion, the aim is to investigate the connection between the utilization of social robots and the teaching–learning processes that take place within a formal music education environment at any stage of education.MethodsTo carry out this research, the Preferred Reporting Items for Systematic reviews and Meta-Analysis (PRISMA) model served as a reference to perform a systematic review of articles published in two of the most important scientific databases, Web of Science (WoS) and Scopus, since 2015.ResultsA total of four articles fulfilled the inclusion criteria.DiscussionOur findings attest that social robotics still remains a practically unknown topic. Hardly any experiences have been developed in classrooms. In general, it is considered necessary for education, and more specifically for music, n...
A partir del uso generalizado de formación online durante la pandemia, se hace necesario reflexionar acerca de dicho uso para configurar la educación “pospandemia”. Por ello, nuestro objetivo ha sido analizar las preferencias hacia la... more
A partir del uso generalizado de formación online durante la pandemia, se hace necesario reflexionar acerca de dicho uso para configurar la educación “pospandemia”. Por ello, nuestro objetivo ha sido analizar las preferencias hacia la formación online futura de la juventud española atendiendo a una serie de variables de clasificación de los participantes (sexo, edad, clase social, nivel de estudios, situación laboral, nacionalidad, hábitat, convivencia e ideología). Se ha llevado a cabo un estudio transversal (N= 1209) a través de un cuestionario diseñado ad hoc. Se han realizado análisis bivariables mediante tablas de contingencia (basados en chi-cuadrado), dado que las variables son nominales, y utilizado el coeficiente de contingencia de Pearson como prueba de significatividad. Los principales resultados indican que los jóvenes entre 15 y 19 años prefieren la modalidad presencial (32,2%) y los de 25 a 29 años, la híbrida (47,5%). Se concluye que, variables como la edad, clase soc...
The incorporation of mixed, virtual, and augmented reality into the educational context takes place in this study through the development of a 3D object shaped by the artistic expressions of the Church of the Annunciation in Seville. In a... more
The incorporation of mixed, virtual, and augmented reality into the educational context takes place in this study through the development of a 3D object shaped by the artistic expressions of the Church of the Annunciation in Seville. In a study of an experimental and exploratory nature with a single group, we worked with a total of 20 students enrolled in a Master’s degree, taught at Seville University, under the title of “Arte: idea y producción” (Art: idea and production). A questionnaire based on the “Technology Acceptance Model” (TAM) was used to ascertain the degree of acceptance that the utilized technology had created among students after their participation in the experience. Likewise, the questionnaire permitted understanding of the assessment made by students concerning the presented objects. Among the results obtained, it is noticeable that the participating students show a high level of acceptance of augmented and virtual reality technologies, alongside favorable attitud...
La educación es uno de los motores de transformación social más poderoso que existen y ejerce como instrumento de cohesión social, igualando las diferencias de género, etnia, situación económica, etc. La investigación educativa es, pues,... more
La educación es uno de los motores de transformación social más poderoso que existen y ejerce como instrumento de cohesión social, igualando las diferencias de género, etnia, situación económica, etc. La investigación educativa es, pues, una actividad estratégica: las mejoras en educación repercuten en el conjunto de la sociedad. Es en este contexto donde se sitúa el presente volumen, titulado Transformando la educación a través del conocimiento. Esta obra recoge un total de 127 capítulos con experiencias de investigación teórica y aplicación práctica sobre experiencias concretas de innovación docente. Las contribuciones, centradas en áreas educativas diversas (educación lingüística, artística, en ciencias sociales y ambientales, etc.) y de diferentes niveles educativos (tanto de los preuniversitarios, como de educación superior), tienen en común que ofrecen una mirada renovada sobre los retos que debe enfrentar la educación actual: la inclusión educativa, la integración de las TIC ...
El inicio de la pandemia provocó, entre otros efectos, una profunda transformación digital de los procesos de enseñanza-aprendizaje a nivel mundial. A partir de entonces, y como consecuencia de la obligada virtualización, el estudio de... more
El inicio de la pandemia provocó, entre otros efectos, una profunda transformación digital de los procesos de enseñanza-aprendizaje a nivel mundial. A partir de entonces, y como consecuencia de la obligada virtualización, el estudio de las habilidades digitales ha despertado un interés creciente. Por ello, la presente investigación se planteó analizar la producción científica iberoamericana en torno a las competencias digitales en tiempos de COVID-19 (2020-2021), publicada en 3 bases de datos (Scopus, Redalyc y Redib). Se obtuvieron 62 documentos que fueron analizados en base a un amplio conjunto de indicadores bibliométricos, como la producción temporal, el índice de producción por revista, el índice de coautoría, el país de filiación institucional, el idioma del documento, el tipo de estudio y el enfoque metodológico, entre otros. De acuerdo con los resultados, se produce una clara tendencia hacia los trabajos colaborativos, destacando como país productor España. Además, se apreci...
El inicio de la pandemia provocó, entre otros efectos, una profunda transformación digital de los procesos de enseñanza-aprendizaje a nivel mundial. A partir de entonces, y como consecuencia de la obligada virtualización, el estudio de... more
El inicio de la pandemia provocó, entre otros efectos, una profunda transformación digital de los procesos de enseñanza-aprendizaje a nivel mundial. A partir de entonces, y como consecuencia de la obligada virtualización, el estudio de las habilidades digitales ha despertado un interés creciente. Por ello, la presente investigación se planteó analizar la producción científica iberoamericana en torno a las competencias digitales en tiempos de COVID-19 (2020-2021), publicada en 3 bases de datos (Scopus, Redalyc y Redib). Se obtuvieron 62 documentos que fueron analizados en base a un amplio conjunto de indicadores bibliométricos, como la producción temporal, el índice de producción por revista, el índice de coautoría, el país de filiación institucional, el idioma del documento, el tipo de estudio y el enfoque metodológico, entre otros. De acuerdo con los resultados, se produce una clara tendencia hacia los trabajos colaborativos, destacando como país productor España. Además, se apreci...
  Hoy en día los jóvenes son usuarios habituales de los smartphones empleándolos, prácticamente, en todos los ámbitos de su vida. Por sus cualidades y versatilidad, estos dispositivos se han convertido en excepcionales herramientas para... more
  Hoy en día los jóvenes son usuarios habituales de los smartphones empleándolos, prácticamente, en todos los ámbitos de su vida. Por sus cualidades y versatilidad, estos dispositivos se han convertido en excepcionales herramientas para el aprendizaje y la adopción de estilos de vida más saludables, especialmente entre los más jóvenes. Prueba de ello son las aplicaciones que están surgiendo durante los últimos años para mejorar la conducta alimentaria y la calidad de la dieta de este colectivo. Desde este marco de consideraciones, el presente estudio se propuso: (1) comprobar si una herramienta de este tipo puede hacer que la compra y el consumo de alimentos entre los jóvenes sea más saludable, e (2) identificar su percepción sobre el uso de este tipo de aplicaciones. Para el logro de dichos objetivos, se contó con la participación de 71 estudiantes del Grado en Maestro en Educación Infantil de la Universidad de Alicante, quienes utilizaron una de estas aplicaciones durante dos mese...
Las investigaciones sobre la violencia de género han tenido un enfoque reduccionista y no se ha analizado con profundidad su relación con otras problemáticas que afectan al alumnado, especialmente de Educación Secundaria, tales como las... more
Las investigaciones sobre la violencia de género han tenido un enfoque reduccionista y no se ha analizado con profundidad su relación con otras problemáticas que afectan al alumnado, especialmente de Educación Secundaria, tales como las adicciones, la discriminación, el ciberbullying, la violencia verbal o los comportamientos disruptivos. El objetivo de este estudio fue identificar y analizar las posibles relaciones entre la violencia de género y los mencionados comportamientos que repercuten en los adolescentes y en el clima del aula. La muestra estuvo constituida por 887 estudiantes y 616 maestros españoles. El coeficiente de Correlación de Spearman “r” mostró una relación positiva y significativa especialmente entre la violencia de género y el ciberbullying, seguida de las adicciones, la violencia física, verbal, la discriminación y la disrupción. El estudio inicia un ámbito poco explorado que pone en evidencia que la violencia de género se podría prevenir abordando, en la educac...
Pese a observarse dificultades en los estudiantes de posgrado, debido al acceso a nuevos y variados escenarios y al empleo de metodologías diferentes respecto a su formación inicial, la acción tutorial suele ser más propia de los grados.... more
Pese a observarse dificultades en los estudiantes de posgrado, debido al acceso a nuevos y variados escenarios y al empleo de metodologías diferentes respecto a su formación inicial, la acción tutorial suele ser más propia de los grados. El proyecto se planteó con el objetivo de diseñar e implementar un Plan de Acción Tutorial acorde con las necesidades y características de los/las estudiantes del Máster de Profesorado de Educación Secundaria. Para la valoración de la experiencia por el alumnado, se utilizó el cuestionario adaptado de Gisbert, Sogues y Holgado (2008). Asimismo, se diseñó una entrevista para conocer las opiniones de los tutores/as con el fin de mejorar el PAT. Los hallazgos muestran que tanto el alumnado como el profesorado tutor demandan incrementar el número de tutores/as, reconocen la importancia de la tutoría y destacan la labor de quien la desarrolla. Las voces expertas del profesorado tutor enfatizan en el perfil específico del/a tutor/a, subrayando la singularidad de la acción tutorial del máster y sugiriendo un modelo de tutoría integral. Se concluye que el PAT del Máster es un programa necesario en la formación de posgrado, debiendo tener un carácter específico que responda al perfil y necesidades de los/las estudiantes
This paper examines the possibilities of Mixed Reality, the combination of two emerging technologies—Augmented Reality and Virtual Reality—in university education. For this purpose, an object was elaborated in Mixed Reality that underwent... more
This paper examines the possibilities of Mixed Reality, the combination of two emerging technologies—Augmented Reality and Virtual Reality—in university education. For this purpose, an object was elaborated in Mixed Reality that underwent the evaluation of 44 first-year students from the degree in architecture who were enrolled in the subject “Mathematical Foundations for Architecture.” The instrument utilized was based on the TAM model, which analyzes the degree of acceptance of the technology used. The analysis of the responses provided by students supported the 23 hypotheses formulated in this study. It was found that MR significantly influences the perceived usefulness and ease of use. The results imply that MR utilization has positive effects on the mathematical teaching-learning processes in architecture from the students’ perception of their mastery of technology. It becomes necessary to offer support to those university teachers who promote the use of active MR-based methodo...
The work of teaching is fundamental for achieving Agenda 2030, which defends the importance of improving quality in education (Sustainable Development Goal SDG 4), gender equality (SDG 5) and responsible consumption (SDG 12). Thus, the... more
The work of teaching is fundamental for achieving Agenda 2030, which defends the importance of improving quality in education (Sustainable Development Goal SDG 4), gender equality (SDG 5) and responsible consumption (SDG 12). Thus, the aim of the present study was to analyse teachers’ self-perceived digital competence as regards their eco-responsible use of technology. A total of 259 teachers in Preschool, Primary and Secondary Education in the Valencian Community (Spain) completed the 14-item questionnaire designed and validated by Barragan et al. (2020). Added to this were two open questions. The data collected then underwent quantitative (descriptive and comparative) and qualitative (conventional and summative content) analysis. Notable among the results were the low levels of knowledge and training regarding the environmental impact of technologies and the use of preventive measures. In addition, differences were found as regards gender, with males having a more positive self-pe...
The use of school gardens as an educational practice in Spanish educational centers has recently regained greater prominence and significance, especially within the framework of the 2030 Agenda on Sustainable Development. However, the... more
The use of school gardens as an educational practice in Spanish educational centers has recently regained greater prominence and significance, especially within the framework of the 2030 Agenda on Sustainable Development. However, the presence and visibility of school gardens as well as the ways in which centers use them remain little known to the educational community. Furthermore, in a world where our lives are increasingly governed by the digital and the Internet, social networks arise as fantastic tools to give prominence and disseminate the educational actions which take place in schools. Seeking to ascertain the extent to which school gardens are visible and present on social media, as well as how schools use those school gardens, we carried out the collection and analysis of the last 100 posts appearing with the hashtag #huertoescolar on three social networks: Twitter, Facebook and Instagram. It follows from the results obtained not only that educational centers record these ...
El Espacio Europeo de Educacion Superior ha traido consigo un nuevo paradigma educativo, cuyos ejes son alentar la competitividad en la investigacion y desarrollar competencias profesionales que respondan a la demanda del mercado laboral... more
El Espacio Europeo de Educacion Superior ha traido consigo un nuevo paradigma educativo, cuyos ejes son alentar la competitividad en la investigacion y desarrollar competencias profesionales que respondan a la demanda del mercado laboral europeo y a los retos educativos y sociales. El objetivo de este estudio es identificar que tipo de competencias de pensamiento abierto relacionadas con la investigacion tienen los futuros maestros, despues de la integracion de estas en la docencia de la asignatura Teoria e Historia de la Educacion. Con tal fin, se utilizaron dos escalas adaptadas y abreviadas: Escala de Pensamiento Activo Abierto para Adolescentes (Escala AAOT) de Metz (2017) y la Flexible Thinking Scale de Stanovich y West (1997). En este estudio participaron 67 alumnos del Grado de Maestro en Educacion Primaria. Los principales hallazgos muestran que los estudiantes han desarrollado competencias de apertura al dialogo intercultural y a relacionarse con personas de distintas creen...
This work aims at researching the use of social networks and blogs as resources of information and communication technologies (ICTs) in non-face-to-face educational environments, which, in this case, education centers have had to reshape... more
This work aims at researching the use of social networks and blogs as resources of information and communication technologies (ICTs) in non-face-to-face educational environments, which, in this case, education centers have had to reshape on a large scale due to the pandemic. With this aim in mind, an analysis is performed about the most important aspects which make social networks and blogs into important educational resources in the classroom, which enable us to propose collective and individual activities based on digital technology. Such activities make it possible for us to undertake experiences referred to formal, non-formal, and even informal education, which have the potential to enrich the current non-face-to-face context thanks to their diversity. The conclusion is that these resources can serve as effective communicative tools to generate true learning communities within an online environment.
The use of school gardens as an educational practice in Spanish educational centers has recently regained greater prominence and significance, especially within the framework of the 2030 Agenda on Sustainable Development. However, the... more
The use of school gardens as an educational practice in Spanish educational centers has recently regained greater prominence and significance, especially within the framework of the 2030 Agenda on Sustainable Development. However, the presence and visibility of school gardens as well as the ways in which centers use them remain little known to the educational community. Furthermore, in a world where our lives are increasingly governed by the digital and the Internet, social networks arise as fantastic tools to give prominence and disseminate the educational actions which take place in schools. Seeking to ascertain the extent to which school gardens are visible and present on social media, as well as how schools use those school gardens, we carried out the collection and analysis of the last 100 posts appearing with the hashtag #huertoescolar on three social networks: Twitter, Facebook and Instagram. It follows from the results obtained not only that educational centers record these practices preferably on Twitter, then on Facebook and finally on Instagram, but also that they utilize school gardens mostly to ensure the practical application of the theoretical contents taught in different academic subjects as well as to encourage students’ environmental awareness. Greater use of school gardens is still needed to work on Sustainable Development Goals, though.