Skip to main content
Verónica Sánchez Hernández
  • Puebla, Puebla, Mexico
El interés en el desarrollo profesional de docentes de lenguas se ha incrementado significativamente en las últimas dos décadas por la internacionalización, el multilingüismo y el auge de las nuevas tecnologías. A partir de estas... more
El interés en el desarrollo profesional de docentes de lenguas se
ha incrementado significativamente en las últimas dos décadas
por la internacionalización, el multilingüismo y el auge de las nuevas tecnologías. A partir de estas tendencias globales, el interés en
el estudio de la lectura y escritura, en la formación de los docentes
de inglés como lengua extranjera, ha aumentado significativamente. El propósito del desarrollo profesional docente es transformar
las prácticas docentes (Golombek & Johnson, 2011). Entre ellas, la
escritura en una lengua extranjera
This article provides an overview of the importance of becoming reflective teacher and the implications to professional development in an English language Teaching Mexican program in Basic Education In this research, teachers'... more
This article provides an overview of the importance of becoming reflective teacher and the implications to professional development in an English language Teaching Mexican program in Basic Education In this research, teachers' professional development is seen as result of accompaniment processes promoted by the guidance of a supervisor to enhance reflective teaching (Johnson, 2009; Orland-Barak, 2010). Particularly, the research explores the basis to provide guidance to five English elementary school language teachers who were requested to write reflective narratives without previous experience and formation in writing reflectively. An intervention workshop was implemented using Burns' (2005) and Griffee' (2012) action research model, which involved exposing teachers to a series of guided practices to enhance refection through journal writing. Overall, the results show the changing perspectives teachers developed towards reflective teaching practice, and mainly their professional growth. In other words, teachers' professional development in this article considers the construction of opportunities for educators to discuss, think, try out, and shape new practices through reflective teaching and journal writing.
Este artículo reporta la investigación de las prácticas de escritura en dos programas de doctorado,en Fisiología y Oceanografía Física, para propiciar la construcción de vocaciones científicas desde el pregrado. Se optó por un paradigma... more
Este artículo reporta la investigación de las prácticas de escritura en dos programas de doctorado,en Fisiología y Oceanografía Física, para propiciar la construcción de vocaciones científicas desde el pregrado. Se optó por un paradigma cualitativo, utilizando entrevistas a profundidad con estudiantes, investigadores y administrativos, además de grupos focales con estudiantes.  Para el análisis de los datos se utilizó el atlas.ti. Los resultados sugieren que los doctorandos se convierten en especialistas “en el trabajo” en un entorno colaborativo, supervisados y guiados por expertos. En este proceso formativo, los estudiantes juegan roles de autor, lector, crítico, editor y experto local al participar gradualmente en procesos de investigación, comités de política y gestión, paneles de revisión y comisiones de evaluación. Sobre todo, aprenden a escribir artículos, a revisarlos y a someterlos a dictaminaciones de comités científicos disciplinares.
This paper explore previous research in organization and teacher education studies in an attempt to construct an interdisciplinary perspective (Allen & Eby, 2008) of these two disciplines on mentoring to inform in-service ELT teacher... more
This paper explore previous research in organization and teacher education studies in an attempt to construct an interdisciplinary perspective (Allen & Eby, 2008) of these two disciplines on mentoring to inform in-service ELT teacher education, continuing education programs and research development in this field. We attempt to entangle the complexity of mentoring relationships in regard to emotional competence, situated required competences, career stage, personal development, family lens, gender, and cultural dimensions and how these effect the quality of developmental networks and relationships
Implementing educational reform requires decisions and actions, which usually become a challenge for the people involved. Teaching English as a compulsory subject in the curricula of elementary public education in Mexico was the... more
Implementing educational reform requires decisions and actions, which usually become a challenge for the people involved. Teaching English as a compulsory subject in the curricula of elementary public education in Mexico was the ‘implementation of an innovation’, which created a number of challenges worth documenting (Markee, 1997). This paper presents the results of a longitudinal study where the voices of a group of teachers involved in this implementation was heard and recorded using narrative inquiry (Johnson & Golombek, 2002). These teachers, living this innovational project in public elementary schools in Puebla, were going through a path nobody had walked before. Importantly in this study the teachers themselves through narratives and focus groups raised the issues and made their voices heard. Overall, this is a reconstruction of those voices from the PNIEB implementing stage in Puebla. Resumen
Este artículo examina la experiencia de doctorado, en el contexto de la participación de los estudiantes en actividades científicas, como la puesta en marcha de comportamientos sociales y de construcción de identidades que a su vez se... more
Este artículo examina la experiencia de doctorado, en el contexto de la participación de los estudiantes en actividades científicas, como la puesta en marcha de comportamientos sociales y de construcción de identidades que a su vez se institucionalizan como roles legítimos durante su formación a lo largo tres dimensiones: una dimensión profesional, una dimensión comunitaria y una dimensión cognoscitiva-práctica. Este estudio exploratorio indaga si la transformación de principiante a experto se puede entender parcialmente como la puesta en marcha sucesiva de roles científicos específicos. Identificamos los siguientes roles: autor, lector, crítico, editor y experto local. Nuestros sujetos de estudio son hablantes nativos de español que publican artículos de investigación en inglés. Todos ellos estudiantes de dos disciplinas de doctorado, oceanografía física y fisiología. Hemos observado que el aprendizaje de roles y su puesta en marcha es un proceso emergente que a menudo no se planifica. También implica el desarrollo de habilidades y conocimientos tácitos. Los estudiantes de doctorado se convierten en especialistas "en el trabajo" y los autores en un entorno colaborativo.
This paper explore previous research in organization and teacher education studies in an attempt to construct an interdisciplinary perspective (Allen & Eby, 2008) of these two disciplines on mentoring to inform in-service ELT teacher... more
This paper explore previous research in organization and teacher education studies in an attempt to construct an interdisciplinary perspective (Allen & Eby, 2008) of these two disciplines on mentoring to inform in-service ELT teacher education, continuing education programs and research development in this field. We attempt to entangle the complexity of mentoring relationships in regard to emotional competence, situated required competences, career stage, personal development, family lens, gender, and cultural dimensions and how these effect the quality of developmental networks and relationships
Research Interests:
Research practices in the field of English Language Teaching (ELT) and Applied Linguistics (AL) are varied and often multidisciplinary. Researchers within these fields investigate a wide range of interests which span from topics as varied... more
Research practices in the field of English Language
Teaching (ELT) and Applied Linguistics (AL) are
varied and often multidisciplinary. Researchers
within these fields investigate a wide range of interests
which span from topics as varied as the acquisition of
phonemes to social inequalities that are (re)produced
by particular discourse(s). The purpose of this volume
is to disseminate the findings of research studies that
were conducted within a particular sociocultural context,
namely, the M.A. in ELT (Maestría en la Enseñanza
del Inglés) at the Language Faculty (Facultad
de Lenguas) of the Benemerita Universidad Autonoma
de Puebla (BUAP). Within the previously mentioned
context, senior faculty members form research groups
that are based on particular research interests. These
research groups are called ‘cuerpos academicos’, and
they are meant to foster collaborative research within
the university as well as provide mentoring opportunities
for less experienced researchers as they collaborate
with senior researchers in their investigations.
Esta publicación incluye estudios en una variedad de contextos socioculturales, educativos e institucionales realizados en México y Latinoamérica con diversos diseños metodológicos y abordados desde diferentes perspectivas teóricas con un... more
Esta publicación incluye estudios en una variedad de contextos
socioculturales, educativos e institucionales realizados en México y
Latinoamérica con diversos diseños metodológicos y abordados desde diferentes perspectivas teóricas con un fin común. De manera que en el actual contexto de desafíos buscamos promover el intercambio, discusión de experiencias y resultados de investigación y reflexión a fin de influir en la toma de decisiones para la implementación de políticas lingüísticas en torno a la formación docente y profesionalización de docentes para la enseñanza de lenguas.
Este capítulo presenta una descripción detallada del desarrollo hostorico y académico de la Licenciatura en la Enseñanza del Inglés (LEI) en la Benemérita Universidad Autónoma de Puebla, así como sus procesos y retos académicos y... more
Este capítulo presenta una descripción detallada del desarrollo hostorico y académico de la Licenciatura en la Enseñanza del Inglés (LEI) en la Benemérita Universidad Autónoma de Puebla, así como sus procesos y retos académicos y administrativos partir de una revisión documental y un análisis de dos encuestas a egresados y docentes de esta licenciatura