Skip to main content
  • She/her. PhD Candidate in the Department of Art History and Theory at the Autonomous University of Madrid. Marginal &... moreedit
  • Patricia Mayayo Bost, Noemí de Haro Garcíaedit
This paper addresses the uses of self-publishing as a utopian support within social movements for the right to the city. Using the notion of “experimental utopia”, proposed by Henri Lefebvre, as well as the tools of publishing studies,... more
This paper addresses the uses of self-publishing as a utopian support within social movements for the right to the city. Using the notion of “experimental utopia”, proposed by Henri Lefebvre, as well as the tools of publishing studies, periodical studies, oral history and social history, the case of three amateur (non-professional) publications, which appeared in Madrid and Barcelona around 1978, will be addressed in order to trace some of their uses within these movements. The Spanish context, then marked by the transition from a dictatorship to a representative democracy, is a privileged observatory to measure contemporary urban transformations, as well as the role of neighborhood movements in them. Finally, the aim is to enhance the value of this printed matter as a tool for historical, aesthetic and political knowledge.
-
Este artículo aborda los usos de la autoedición como soporte utópico en el seno de los movimientos sociales por el derecho a la ciudad. A través de la noción de “utopía experimental”, propuesta por Henri Lefebvre, así como de las herramientas de los publishing studies, los periodical studies, la historia oral y la historia social, se abordará el caso de tres publicaciones amateur (no profesionales), aparecidas en Madrid y Barcelona hacia 1978, para trazar algunos de sus usos dentro de estos movimientos. El contexto español, marcado entonces por la transición de una dictadura a una democracia representativa, resulta un observatorio privilegiado para medir las transformaciones urbanas contemporáneas, así como el papel de los movimientos vecinales en ellas. Por último, se trata de poner en valor estos materiales impresos como herramienta de conocimiento histórico, estético y político.
Presentation of the dossier 'Experimenting the city. Critical theories and visual methods', published in autumn 2023 in the journal 'Bajo el volcán' of the Benemérita Universidad Autónoma de Puebla. - Presentación del dossier... more
Presentation of the dossier 'Experimenting the city. Critical theories and visual methods', published in autumn 2023 in the journal 'Bajo el volcán' of the Benemérita Universidad Autónoma de Puebla.
-
Presentación del dossier 'Experimentar la ciudad. Teorías críticas y métodos visuales', publicado en el otoño de 2023 en la revista Bajo el volcán de la Benemérita Universidad Autónoma de Puebla
This paper examines the experience of the bulletin "Quienes no han jamás tenido el 'derecho' a la(s) palabra(s), la(s) toma(n) ya" [“Those who have never had the 'right' to speak, take it now”], which published six issues between 1976 and... more
This paper examines the experience of the bulletin "Quienes no han jamás tenido el 'derecho' a la(s) palabra(s), la(s) toma(n) ya" [“Those who have never had the 'right' to speak, take it now”], which published six issues between 1976 and 1978, in permanent dialogue with the Coordinator of Prisoners in Struggle (COPEL). First of all, we will approach the exercise of taking the floor from prisoners that this publication implied, through the analysis of the messages and communiqués contained in it, but also of the “dismantling” or détournements to which it subjected the general press. Then, the production and distribution practices of the bulletin and its role in the construction of solidarity from the outside will be addressed. Finally, we will locate some of the survivals of this communicative practice from inside the prisons today, pointing out the traces of a living memory in the anti-prison struggle, and identifying once again the centrality of the prison testimony in it.
.
Este artículo examina la experiencia del boletín barcelonés "Quienes no han tenido jamás el 'derecho' a la(s) palabra(s), la(s) toma(n) ya", que publicó seis números entre 1976 y 1978 en diálogo permanente con la Coordinadora de Presos en Lucha (COPEL). En un primer momento, se aborda el ejercicio de toma de palabra de los presos desarrollado en esta publicación, a través del análisis de los mensajes y comunicados contenidos en ella, pero también de los “desmontajes” o détournements a los que somete a la prensa generalista. Después, se tratan de abordar las prácticas de producción y distribución del boletín, y su función en la construcción de solidaridad desde el exterior. En último lugar, se localizarán algunas de las supervivencias de esta práctica comunicativa desde el interior de las prisiones en la actualidad, apuntando los
rastros de una memoria viva en la lucha anticarcelaria, e identificando una vez más la centralidad que guarda el testimonio carcelario en ella.
This paper proposes an analysis of the impact of COVID-19 on Spanish cultural institutions based on the reflections that arose from the public meeting ‘Culture and COVID: a conversation about artistic spaces and practices in Madrid’... more
This paper proposes an analysis of the impact of COVID-19 on Spanish cultural institutions based on the reflections that arose from the public meeting ‘Culture and COVID: a conversation about artistic spaces and practices in Madrid’ (November 14, 2020). The authors addressed this debate as a case study, which is considered a result of a broader discussion about the challenges and issues facing art and cultural spaces today. Historical, institutional, and temporal contexts are provided to situate the debate and further discussions. Key concepts such as culture as ‘non-essential’ activity, the ‘caring’ role of cultural institutions, and the conversion to virtualization are integrated, through an ecofeminist approach. The notion of ‘good life’, which emerged from Spanish and Latin American ecofeminisms, is proposed as a transversal axis to think about the different challenges hatched by the pandemic in the cultural sphere.

Keywords: Cultural Sector; Public Institutions; Ecofeminism; Madrid; COVID-19
Jornada de Estudios Interdisciplinar 'Movidas entre Madrid y Buenos Aires. Prácticas artísticas contraculturales y modos de vida alternativos en el mundo urbano postdictatorial (1975-1990)
11th International Conference of the European Society for Periodical Research (ESPRit): 'Periodicals & Belonging'
Experiences and Misplacements. Seminar of Visual Studies and Anthropology of the Image (Universidad Nacional de Educación a Distancia) on March 16, 2023.
Emerging Voices CREATIVE LABOUR AND CULTURAL INSTITUTIONS Panel 1 – Transformations in cultural institutions Chair: Kirsty Warner, King’s College London Abstract: In March 2020, the Spanish government decreed a state of alarm to... more
Emerging Voices
CREATIVE LABOUR AND CULTURAL INSTITUTIONS
Panel 1 – Transformations in cultural institutions 
Chair: Kirsty Warner, King’s College London

Abstract: In March 2020, the Spanish government decreed a state of alarm to control the COVID-19 pandemic, which lasted three months. One of the consequences of this emergency measure was the immediate cessation of all activities considered ‘non-essential’, and so concert halls, theatres, museums and art centres were closed, and events and festivals were cancelled. In this context, this presentation proposes an analysis of the impact of COVID-19 on Spanish cultural institutions based on the reflections that arose from the public meeting ‘Culture and COVID: a conversation about artistic spaces and practices in Madrid’ (November 14, 2020). This meeting brought together several scholars and agents linked to three fundamental institutions of the cultural ecosystem of Madrid (Spain): Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia, Intermediæ | Matadero and Centro de Arte 2 de Mayo. Authors addressed this debate as a result of a broader discussion about the challenges and issues facing art and cultural spaces today, which includes a series of questions related to the transformations, adaptations, reconversions and/or continuities of cultural institutions, as well as cultural work, during the COVID-19 crisis. Historical, institutional and temporal context is provided to situate the debate and further discussions, framed through an ecofeminist and degrowth approach. Key concepts such as culture as ‘non-essential’ activity, the ‘caring’ role of cultural institutions and the resistance to “compulsory virtualisation” during the pandemic, are addressed here.

Enlace: https://cmci-kings.org/2021/06/30/creative-labour-and-cultural-institutions/
Mesa Redonda de la 2ª Sesión X Edición del Seminario En Construcción, organizada por el Departamento de Historia y Teoría del Arte de la Universidad Autónoma de Madrid, celebrada el 25 de septiembre de 2020 en el Centro Cultural La... more
Mesa Redonda de la 2ª Sesión X Edición del Seminario En Construcción, organizada por el Departamento de Historia y Teoría del Arte de la Universidad Autónoma de Madrid, celebrada el 25 de septiembre de 2020 en el Centro Cultural La Corrala (Madrid)
Deadline for submission: June 10, 2022. Languages: Spanish, English and French. Dates: Universidad Autónoma de Madrid (Spain), September, 12-13 / Laboratoire de Recherche Historique Rhône-Alpes (Grenoble, France), September, 15-16.... more
Deadline for submission: June 10, 2022.
Languages: Spanish, English and French.
Dates: Universidad Autónoma de Madrid (Spain), September, 12-13 / Laboratoire de Recherche Historique Rhône-Alpes (Grenoble, France), September, 15-16.

Description: The International PhD Workshop The Ways of Archiving. Practices, Conditions and Discourses around the Study of Arts and Culture opens a space for PhD training around the problem of archives, sources and fieldwork in the discipline of History, with a special focus on the study of Contemporary Art and Visual Culture.
To this end, the Workshop is divided into several theoretical and practical sessions, as well as a series of visits to archives and documentation centers in Spain and France. The aim of this formative space is to offer a critical and transversal approach to intrinsic and current issues related to the archival device and its associated practices. Ultimately, the originality of this Research Workshop lies in its dialogical vocation as it will bring together PhD students with national and international experts, generating a space for exchange that will enrich their ongoing research.
Entre los días 24 y 27 de abril, la sede madrileña de la FAL albergará un punto de recogida de testimonios orales de antiguos militantes y participantes en los ateneos durante la Transición que pasarán a integrar el archivo de la... more
Entre los días 24 y 27 de abril, la sede madrileña de la FAL albergará un punto de recogida de testimonios orales de antiguos militantes y participantes en los ateneos durante la Transición que pasarán a integrar el archivo de la fundación.

Esta iniciativa se integra en el programa público de la micro-exposición "Cultura/autogestión. Ateneos libertarios, 1976-1981", que presenta materiales del archivo de la FAL producidos en estos espacios, y que nos permite evocar una estela de prácticas autogestionarias en el campo de la cultura.

Son bienvenidos todo tipo de testimonios vinculados más o menos directamente con estos centros de cultura libertaria a finales de los 70 y principios de los 80. Las entrevistas serán grabadas, transcritas y posteriormente puestas a disposición de investigadorxs y personas interesadas a través del archivo FAL.
Research Interests:
The documentary exhibition "Cultura/autogestión. Ateneos libertarios, 1976-1981" opens the program of micro-curatorships promoted by the Anselmo Lorenzo Foundation for Anarchist Studies around its archive. It aims to illuminate the... more
The documentary exhibition "Cultura/autogestión. Ateneos libertarios, 1976-1981" opens the program of micro-curatorships promoted by the Anselmo Lorenzo Foundation for Anarchist Studies around its archive. It aims to illuminate the experience of the anarchist athenaeums in the post-Franco period, which emerged in cities and towns after the legalization of the CNT in 1977, while opening a space for historical reflection on the role of contemporary anarchism in the promotion of grassroots cultural initiatives.
-
La muestra "Cultura /autogestión. Ateneos libertarios, 1976-1981" da inicio al programa de micro-comisariados impulsado por la Fundación Anselmo Lorenzo en torno a su archivo. Se propone iluminar la experiencia de los ateneos libertarios en el postfranquismo, eclosionados en ciudades y pueblos tras la legalización de la CNT en 1977, al tiempo que abre un espacio de reflexión histórica acerca del papel del anarquismo contemporáneo en el impulso de iniciativas culturales de base.
Article published in the section ‘Ideari’ in Directa #577 (April 2024). A tour through the latest exhibition at the Brooklyn Museum (‘Copy Machine Manifestos: Artists Who Make Zines’), the lumbung publishers space of the documenta fifteen... more
Article published in the section ‘Ideari’ in Directa #577 (April 2024). A tour through the latest exhibition at the Brooklyn Museum (‘Copy Machine Manifestos: Artists Who Make Zines’), the lumbung publishers space of the documenta fifteen in Kassel and the communal luxury that dissident publishing has been committed to since 1871.
-
Artículo publicado en la sección "Ideari" en Directa #577 (abril de 2024). Un recorrido por la última exposición del Brooklyn Museum ("Copy Machine Manifestos: Artists Who Make Zines"), el espacio editorial de la documenta fifteen en Kassel y el lujo comunal por el que apuesta la edición disidente desde 1871.
Review of the exhibition "Leonora Carrington. Revelation" hosted by the Mapfre Foundation in Madrid from February 11, 2023 to May 7, 2023. - Relato sobre la exposición "Leonora Carrington. Revelación" acogida por la Fundación Mapfre en... more
Review of the exhibition "Leonora Carrington. Revelation" hosted by the Mapfre Foundation in Madrid from February 11, 2023 to May 7, 2023.
-
Relato sobre la exposición "Leonora Carrington. Revelación" acogida por la Fundación Mapfre en Madrid entre el 11 febrero 2023 y el 7 mayo de 2023.
Essay based on the book of stories that Leonora Carrington prepared for her children, the 59th Venice Art Biennale and childhood. - Ensayo que parte del libro de cuentos que Leonora Carrington preparó para sus hijos, la 59 Bienal de... more
Essay based on the book of stories that Leonora Carrington prepared for her children, the 59th Venice Art Biennale and childhood.
-
Ensayo que parte del libro de cuentos que Leonora Carrington preparó para sus hijos, la 59 Bienal de Arte de Venecia y la infancia.
Text-review on the work of the visual artist Josune Dega and the conversations we shared in the spring of 2022.
-
Texto-reseña sobre el trabajo de la artista visual Josune Dega y las conversaciones que compartimos en la primavera de 2022.
Interview with the collective and union section En Contingencia (CNT), which has been sustaining its struggle since 2017 at the Línea Directa Asistencia call center in Madrid, articulating it around direct action and visual intervention:... more
Interview with the collective and union section En Contingencia (CNT), which has been sustaining its struggle since 2017 at the Línea Directa Asistencia call center in Madrid, articulating it around direct action and visual intervention: http://encontingencia.es/
Texto escrito con motivo del taller "Fadaiat", programado dentro de la exposición "A través de la arena", que fue comisariada por Laura Vallés en CentroCentro en el año 2020. La exposición ponía en diálogo la obra de distintos artistas... more
Texto escrito con motivo del taller "Fadaiat", programado dentro de la exposición "A través de la arena", que fue comisariada por Laura Vallés en CentroCentro en el año 2020. La exposición ponía en diálogo la obra de distintos artistas contemporáneos con las publicaciones Arena y Zehar, pero la emergencia de la COVID-19 obligó a clausurarla prematuramente, así como a cancelar el mencionado taller. A través de la reproducción de distintos correos, wasaps, fotografías y dibujos que conforman el pequeño archivo de la actividad, este texto trata de recomponer la trayectoria de "Fadaiat", evidenciando sus aspiraciones colectivas, así como su mutación/transformación tras el estallido de la crisis sanitaria de la COVID-19.