Skip to main content
  • noneedit
  • Mayte Donstrup is Research Scholar at University of Seville. She currently works on her thesis about ideological rece... moreedit
Las series de televisión constituyen interesantes objetos de estudio para observar la representación que se realiza sobre los diferentes sujetos sociales. En esta línea, es de interés conocer cómo las narrativas seriales representan a un... more
Las series de televisión constituyen interesantes objetos de estudio para
observar la representación que se realiza sobre los diferentes sujetos sociales. En esta línea, es de interés conocer cómo las narrativas seriales representan a un movimiento tradicionalmente denostado por los mass media: el feminismo. Bajo esta premisa, este artículo analiza tres series de ficción anunciadas como feministas en la plataforma de consumo bajo demanda Amazon Prime. El universo de estudio se ha compuesto de las series emitidas en la plataforma durante el primer trimestre de 2020, siendo un total de tres series: Good Girls Revolt, Little Fires Everywhere y Dietland. Para el estudio se ha desarrollado una metodología que recoge conceptos de la narrativa audiovisual y del feminismo. Los resultados han evidenciado la preminencia de los valores feministas liberales, con un énfasis en la realización individual y la liberación sexual.
El propósito de este trabajo es analizar las actitudes y las conductas sociales de los protagonistas de las teen series, es decir, de las series de ficción dirigidas a adolescentes. Con este fin se ha realizado un análisis de contenido,... more
El propósito de este trabajo es analizar las actitudes y las conductas
sociales de los protagonistas de las teen series, es decir, de las series de ficción dirigidas a adolescentes. Con este fin se ha realizado un análisis de contenido, técnica que ha permitido identificar los comportamientos y las consecuencias más habituales en dichas series de ficción. El universo de estudio se ha compuesto de la primera temporada de las siete series mejor valoradas por su público en el primer trimestre de 2020. En total, la muestra ha resultado en siete series de televisión: Élite (Netflix: 2018- ), Chilling Adventures of Sabrina (Las escalofriantes aventuras de Sabrina, Netflix: 2018- ), Sex Education (Netflix: 2019- ), 13 Reasons Why (Por trece razones, Netflix: 2017), I Am Not Okay with This (Esta Mierda me supera, Netflix: 2020- ), Riverdale (The WC: 2017- ) y Euphoria (HBO: 2019- ). Los resultados indican un alto porcentaje de escenas de sexo sin protección y de consumo de alcohol sin apenas consecuencias negativas.
Las series de televisión se han convertido en un objeto de estudio recurrente en el ámbito académico. En este sentido, se ha constatado que las narrativas televisivas funcionan como fábulas sociales que contienen en su seno moralejas... more
Las series de televisión se han convertido en un objeto de estudio recurrente en el ámbito académico. En este sentido, se ha constatado que las narrativas televisivas funcionan como fábulas sociales que contienen en su seno moralejas sobre el funcionamiento de la sociedad. Este estudio articula un análisis de la serie Black-ish en torno al discurso ideológico; es decir, qué somos, qué hacemos y con qué objetivo (Van Dijk, 2009). Desde una perspectiva cualitativa, se ha realizado un análisis textual (McKee, 2002) que ha puesto de manifiesto que en la serie prevalecen los valores neoliberales. Al respecto, en la discusión se han contrapuestos los resultados con otras series del género y se ha corroborado la prevalencia del conservadurismo de las comedias de situación.
La representación del miedo hacia el Otro ha sido una de las temáticas más recurrentes en el género de la ciencia ficción. En esta línea, esta investigación articula un análisis de la serie noruega Beforeigners en torno al discurso de la... more
La representación del miedo hacia el Otro ha sido una de las temáticas más recurrentes en el género de la ciencia ficción. En esta línea, esta investigación articula un análisis de la serie noruega Beforeigners en torno al discurso de la identidad. Desde una perspectiva cualitativa, se ha realizado un análisis textual que ha puesto de manifiesto que en la serie prevalecen los valores comunitarios y solidarios. En la discusión se han contrapuestos los resultados con otras series del género y se ha evidenciado lo paradigmático de la narrativa de la serie. Asimismo, se destaca el tono crítico de la serie hacia las políticas de inmigración de la Unión Europea.
Duality emerges from literary or audiovisual fiction as part of a mythical mental construct present in the human psyche. This research aims to study how this dualism is reflected in contemporaneous television fiction through the critical... more
Duality emerges from literary or audiovisual fiction as part of a mythical mental construct present in the human psyche. This research aims to study how this dualism is reflected in contemporaneous television fiction through the critical analysis of the ideological discourse of two TV series: The Society (Netflix, 2019) and The Passage (Fox, 2019). The results indicate that both series are permeated with conservative values. This contribution makes visible the presence of ideological elements in fantastic TV series, as well as emphasizes the importance of their study and comparison with other TV productions within a specific broadcasting period.
This paper examines the potential of the fake documentary or mockumentary as a persuasive tool. Framed in the theory of cultural imperialism, this article analyzes Inside the war room (BBC, 2016), a tv-program that generated a multitude... more
This paper examines the potential of the fake documentary or mockumentary as a persuasive tool. Framed in the theory of cultural imperialism, this article analyzes Inside the war room (BBC, 2016), a tv-program that generated a multitude of polarized reactions among political and journalistic actors. The instrument used has been the Critical Discourse Analysis, which has allowed to relate text and context. The main conclusion of the study is that the false-documentary is a genre articulated around particular narrative, expressive and argumentative forms that stress the reality-fiction relationship in order to provoke a sense of insecurity in the viewer.
In TV fiction, over the past years, it has been possible to detect the recuperation of specific themes linked to a particular sociopolitical context: the Cold War. The Russians and the Soviet era are becoming gradually more commonplace in... more
In TV fiction, over the past years, it has been possible to detect the recuperation of specific themes linked to a particular sociopolitical context: the Cold War. The Russians and the Soviet era are becoming gradually more commonplace in highly popular television serial narratives like the miniseries Chernobyl. Accordingly, the main aim of this paper is to determine how its discourse is constructed and its relationship with the television industry and the current socio-political reality. The ultimate intention is to reflect on how TV fiction has become a valuable benchmark for gauging the situation of a specific society and how it has contributed to constructing its collective imaginaries.
Electoral debates are one of the key events in political campaigns. On social networks, viewers comment on and share all kinds of opinions about the candidates' performances or proposals. This work aims to reveal, by using a quantitative... more
Electoral debates are one of the key events in political campaigns. On social networks, viewers comment on and share all kinds of opinions about the candidates' performances or proposals. This work aims to reveal, by using a quantitative methodology, which types of responses have predominated on Twitter regarding the electoral debate held on November 4, 2019, on TVE. The findings indicate the predominant position of humorous observations on this social network. The discussion of the results revolves around a core issue: the ideological polarization that prevails on Twitter.
El debate electoral es uno de los eventos clave en las campañas políticas. En las redes sociales los espectadores comentan y difunden todo tipo de opiniones sobre la actuación o propuestas de los candidatos. Este trabajo pretende poner... more
El debate electoral es uno de los eventos clave en las campañas políticas. En las redes sociales los espectadores comentan y difunden todo tipo de opiniones sobre la actuación o propuestas de los candidatos. Este trabajo pretende poner de manifiesto, empleando una metodología cuantitativa, qué tipologías de respuestas han predominado en Twitter respecto al debate electoral celebrado el 4 de noviembre de 2019 en TVE. Los resultados evidencian la posición predominante de las observaciones humorísticas en la red social. La discusión de los resultados gira en torno a un núcleo: la polarización ideológica existente en Twitter.
The aim of this article is to discuss the propagandistic use of mass culture. In order to do this, the article focuses on the specific case of the political coalition Adelante Andalucia using Genette's transtextuality model, a scheme that... more
The aim of this article is to discuss the propagandistic use of mass culture. In order to do this, the article focuses on the specific case of the political coalition Adelante Andalucia using Genette's transtextuality model, a scheme that has allowed the perception of the transfer of meaning from mass culture to the political world. The selected period was December 2018 and the textual corpus under analysis includes Adelante Andalucía's Twitter feed (both tweets and re-tweets). The data indicate that the coalition has referred to two highly regarded audiovisual products: Game of Thrones (Benioff y Weiss 2011-2019) and The Avengers saga (Whedon 2012; Whedon 2015; Russo y Russo 2018). However, the results point to the lack of strategy in the coalition when deploying these works in its communication. In this sense, more attention has been paid to the popularity of the products than to the ideological load they contain.
The communicative phenomenon of propaganda is present in all time periods. However, it acquires greater relevance in electoral campaigns. This work aims to show what type of digital propaganda campaign has been most appealed by the... more
The communicative phenomenon of propaganda is present in all time periods. However, it acquires greater relevance in electoral campaigns. This work aims to show what type of digital propaganda campaign has been most appealed by the political parties that ran for the Andalusian Parliament (Spain) in 2018. With this objective, a content analysis has been applied to the ofcial Twitter accounts of each organization. Finally, literature on the political efects of propaganda were reviewed for the discussion of the obtained data. These results have confrmed the scientifc evidence: the party that has mostly used a negative campaign has been the most afected at the elections
This paper analyzes the fiction serial House of Cards (2013-), broadcasted by Netflix, concretely examining the roles of Claire and Frank Underwood. It’s starting point is the assumption that television narratives have the capacity to... more
This paper analyzes the fiction serial House of Cards (2013-), broadcasted by Netflix, concretely examining the roles of Claire and Frank Underwood. It’s starting point is the assumption that television narratives have the capacity to provide its audiences with useful frameworks to interpret reality; more specifically, some of its products, despite belonging to the realm of fiction, build explanatory interpretations of society. From there, our research focuses on the study of the representation of leadership in this political drama, both male and female, with the purpose of establishing which one is most efficient in this show. To this end, the methodology draws concepts from Audiovisual Narrative and Power Studies and the discussion of its results focuses on the differences represented in both characters in their respective leaderships.
Productions carried out during the third golden age of television enjoy widespread popularity today. Within some of the TV series in this category, women who hold positions of power can occasionally be found as in the TV show analyzed in... more
Productions carried out during the third golden age of television enjoy widespread popularity today. Within some of the TV series in this category, women who hold positions of power can occasionally be found as in the TV show analyzed in this article, which is Vikings. In this series, one of the main protagonists, Lagertha, amasses great admiration from the female audience. In order to know if this success corresponds to the reality of the character (her personality and the actions she takes), this study will carry out an analysis to determine the archetype of the protagonist and to develop a semiotic study of the character and her power relations with other subjects.
El presente capítulo realiza un análisis crítico del discurso de la ficción televisiva Salvation (CBS, 2017-2018). Este producto recicla elementos discursivos recurrentes dentro del género de ciencia ficción como la amenaza procedente del... more
El presente capítulo realiza un análisis crítico del discurso de la ficción televisiva Salvation (CBS, 2017-2018). Este producto recicla elementos discursivos recurrentes dentro del género de ciencia ficción como la amenaza procedente del espacio exterior, en este caso, bajo la inminente llegada de un asteroide que va a colisionar contra la Tierra. La serie aborda diversas cuestiones adaptadas al contexto sociopolítico que rodea la obra como el retorno de las tensiones políticas entre Estados Unidos y otros países como Rusia o China, teorías conspirativas, el pánico nuclear o el ciberterrorismo. Fruto de este análisis se reflexionará sobre la influencia que el discurso político e ideológico ejerce en los nuevos productos audiovisuales que pueblan el género televisivo de ciencia ficción.
Este artículo estudia, desde un punto de vista antropológico, la formación de identidades en la serie canadiense Vikings (2013- ), creada por Michael Hirst para The History Channel. Con este objetivo, se hace uso de una metodología... more
Este artículo estudia, desde un punto de vista antropológico, la formación de identidades en la serie canadiense Vikings (2013- ), creada por Michael Hirst para The History Channel. Con este objetivo, se hace uso de una metodología textual de los fragmentos audiovisuales más relevantes para dicho fin. Los resultados de dicho análisis aportan datos sobre la construcción y la relación entre diferentes identidades, y la discusión de los resultados giran en torno a un núcleo principal: el poder.

The aim of this paper is to study from an anthropological perspective the formation of identities in the Canadian tv-series Vikings (2013- ), created by Michael Hirst for The History Channel. With this purpose, we use a textual methodology of the most relevant fragments. The discussion of the results is organized around one main core point that shape the construction of identities in this show: power.
The aim of this paper is to study the similarities between the protagonist of the show Political Animals, created by Greg Berlanti for USA-Network, and the political candidate Hillary Clinton. With this purpose, we use the Critical... more
The aim of this paper is to study the similarities between the protagonist
of the show Political Animals, created by Greg Berlanti for USA-Network, and the political candidate Hillary Clinton. With this purpose, we use the Critical Discourse Analysis developed by Van Dijk that will enable us to link text and context. The discussion of the results is organized around two main core points: patriotism and persuasion.
The aim of this paper is to study from an anthropological perspective the formation of identities in the Canadian tv-series Vikings (2013- ), created by Michael Hirst for The History Channel. With this purpose, we use a textual... more
The aim of this paper is to study from an anthropological perspective the formation of identities in the Canadian tv-series Vikings (2013- ), created by Michael Hirst for The History Channel. With this purpose, we use a textual methodology of the most relevant fragments. The discussion of the results is organized around one main core point that shape the construction of identities in this show: power.
The aim of this article is to discuss the ideological components of the American series House of Cards (Netflix, 2013- ). With this purpose, we use a Critical Discourse Analysis of the most relevant fragments. The results are organized... more
The aim of this article is to discuss the ideological components of the
American series House of Cards (Netflix, 2013- ). With this purpose, we use a
Critical Discourse Analysis of the most relevant fragments. The results are
organized around the imaginary recreated of the high political class as well as
external reference that use the production.
A pesar de tener en contra toda una tradición mítica y literaria universal, que ha reservado tradicionalmente el “viaje del héroe” a personajes masculinos, las mujeres han conseguido emprender su propio periplo azaroso en la ficción,... more
A pesar de tener en contra toda una tradición mítica y literaria universal, que ha reservado tradicionalmente el “viaje del héroe” a personajes masculinos, las mujeres han conseguido emprender su propio periplo azaroso en la ficción, convirtiéndose en auténticas heroínas de acción en diversas manifestaciones artísticas.
El propósito de El viaje de la heroína. 10 iconos femeninos épicos del cine y la televisión es la reivindicación de diez guerreras imprescindibles del ámbito audiovisual –desde Wonder Woman hasta Rey, pasando por Buffy y Katniss– que se han convertido en auténticos símbolos culturales. Asimismo, el libro mantiene el mismo espíritu de empoderamiento femenino en su creación, ya que los personajes son analizados, desde una perspectiva personal, por diez investigadoras del ámbito académico universitario.
A ellas se suma un fantástico trabajo de acompañamiento visual cuyo objetivo es mostrar, a través de una sola imagen, la esencia simbólica de cada personaje. Del mismo modo que los diez iconos elegidos son una muestra heterogénea de diferentes prototipos de heroínas, la suma de las diecisiete autoras e ilustradoras que conforman este volumen también revela un grupo diverso e interesante de personalidades femeninas.