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  • Cristina Salcedo González (cristinasalcedo26@hotmail.com) es Graduada en Lenguas Modernas, Cultura y Comunicación, y tiene un Máster en Estudios Literarios y Culturales Británicos y de los Países de Habla Inglesa por la Universidad Autón... moreedit
In view of the acute lack of analyses of Indian-Trinidadian queer diasporic subjectivities, this article will focus on Shani Mootoo's "Out on Main Street" by using a queer diasporic theoretical framework, one which hinges on unveiling the... more
In view of the acute lack of analyses of Indian-Trinidadian queer diasporic subjectivities, this article will focus on Shani Mootoo's "Out on Main Street" by using a queer diasporic theoretical framework, one which hinges on unveiling the violent practices to which sexually and racially marginalized communities are exposed and on exploring the ways by which queer diasporic subjects subvert dominant assumptions. In order to carry out the analysis, I will, first, offer an overview of the uses and implications for invoking the concept of a queer diaspora to study Mootoo's story; second, I will scrutinize the manner in which the queer diasporic narrator is affected by exclusivist definitions of gender and national identities, and, third, I will examine the specific tactics through which she unsettles the normative logic. Ultimately, the study of Mootoo's story under a queer diasporic approach will offer a further insight into the diaspora experience, one which considers both sexuality and translocation as crucial factors shaping the way the narrator inhabits the city. [esp] Una exploración de la subjetividad queer y diaspórica en "Out on Main Street", de Shani Mootoo Resumen. En este trabajo se estudiará el relato breve "Out on Main Street" (Shani Mootoo) a través de la aplicación de un marco teórico queer y diaspórico, que estará orientado a investigar la violencia a la que se exponen las personas con identidades sexuales y nacionales no normativas. Para llevar a cabo el análisis, se ofrecerá, en primer lugar, una descripción general de los usos e implicaciones del concepto de la «diáspora queer» en el relato de Mootoo; en segundo lugar, se analizará la manera en que la narradora se ve afectada por las definiciones exclusivistas de género y raza; por último, se examinarán las tácticas específicas a través de las que esta consigue desestabilizar y subvertir las ideas normativas y socialmente legitimadas. En última instancia, este trabajo proporcionará una visión más completa de la experiencia de la diáspora queer, puesto que tendrá en cuenta dos factores (las identidades nacionales y sexuales) que son cruciales a la hora de entender el modo en que la comunidad queer y diaspórica habita la ciudad.
Alison Bechdel’s 2006 autography, Fun Home: A Family Tragicomic, is a story about trauma. Yet, stories marked by trauma cannot be remembered, and, as a result, they cannot be easily represented. Indeed, trauma, according to expert in... more
Alison Bechdel’s 2006 autography, Fun Home: A Family Tragicomic, is a story about trauma. Yet, stories marked by trauma cannot be remembered, and, as a result, they cannot be easily represented. Indeed, trauma, according to expert in trauma studies Cathy Caruth, can only be accessed indirectly through the stories of other people, and that is precisely what Bechdel does in her graphic memoir: she uses archives that contain the stories of others in order to gain an insight into her own. Notwithstanding the fact that archives are very commonly used in the contemporary graphic novel, Bechdel’s peculiar manner of arranging archives and specific events together – what I have called Penelopean aesthetics – is idiosyncratic. In this essay, I will, first, explore the sources of trauma in Bechdel’s life in order to subsequently work through the reasons that explain her intense urge to represent her father’s and her own life stories; then, I will scrutinise the use to which archives are put in Fun Home; eventually, Bechdel’s peculiar mode of assembling archives into a complex whole will be studied as well as the manner in which Bechdel’s mode of composition proves to be an expression of queer potentiality in its own right.
A través del análisis del ciberpoema «After Persephone» (Ingrid Ankerson 2001), en este trabajo se pretende medir la efectividad de la ciberliteratura –en concreto de la poesía Flash– para transmitir mitos clásicos, algo que no ha sido... more
A través del análisis del ciberpoema «After Persephone» (Ingrid Ankerson 2001), en este trabajo se pretende medir la efectividad de la ciberliteratura –en concreto de la poesía Flash– para transmitir mitos clásicos, algo que no ha sido examinado con suficiente detalle en
los trabajos actuales de mitocrítica. El estudio, por un lado, de tres particularidades del ciberpoema en cuestión y de la manera en que estas condicionan la interpretación del mismo, por otro, pondrán de manifiesto algunas dinámicas que se ponen en marcha en la reinterpretación de los mitos a través de la literatura electrónica.
Además de caracterizarse por numerosos progresos científicos y tecnológicos, la época victoriana fue también un momento de injusticias y desigualdades sociales. Ante la opresión y el exceso de confianza en la razón como única forma de... more
Además de caracterizarse por numerosos progresos científicos y tecnológicos, la época victoriana fue también un momento de injusticias y desigualdades sociales. Ante la opresión y el exceso de confianza en la razón como única forma de interpretar el mundo, muchos autores recurrieron a la fantasía como medio a través del cual relacionarse con esta realidad convulsa y cambiante. La comparación de las obras de George MacDonald (Lilith y Phantastes), y Christina Rossetti (‘Goblin Market’), permitirá ilustrar dos diferentes usos sociales de lo fantástico victoriano: la instrucción moral y la crítica social, por un lado, y la subversión, por otro. A través de estos dos ejemplos se mostrará cómo, lejos de constituir un modo de escapismo, la literatura fantástica victoriana adquiere un carácter subversivo (en el sentido en que lo han interpretado autoras como Irene Bessiere y Rosemary Jackson), y llega a ser empleada como crítica social. Se observará cómo ambos autores recurren a la liminalidad de lo fantástico, que apunta al carácter fronterizo y marginal del género. Al servicio de esta liminalidad se encuentran motivos como el espejo y la puerta, que, gracias a su poderosa simbología, desarrollan una larga tradición en la literatura fantástica. Esta comparación, finalmente, ayudará a demostrar cómo en muchas ocasiones los diferentes usos subversivos de lo fantástico se nutren de las mismas estrategias literarias.
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Feature theory is a significant part of phonological theory due to the fact that it deals with the basic units of analysis, i.e. distinctive features. In this essay, I intend to argue that features play a fundamental role in the... more
Feature theory is a significant part of phonological theory due to the fact that it deals with the basic units of analysis, i.e. distinctive features. In this essay, I intend to argue that features play a fundamental role in the expression of generalisations about the phonology of English. I will address this issue by presenting an overview of the emergence of feature theory, describing the formal properties as well as the functions of distinctive features and, ultimately, illustrating the manner in which features help us express generalisations about the phonology of English.
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