Skip to main content
The Spanish educational system has been witnessing a profound transformation over the last few years, with numerous changes that affect different areas of our system, among them, one of the most talked about, is the one that concerns the... more
The Spanish educational system has been witnessing a profound transformation over the last few years, with numerous changes that affect different areas of our system, among them, one of the most talked about, is the one that concerns the university environment, and to be more concrete, to its access, which, through the Ley Orgánica de Mejora de la Calidad Educativa promulgated in December last 2013, will perform a transformation in the access model. The article begins by approaching in a historical perspective the transition to the Spanish university, over the last decades, to analyze in detail the proposal that brings the new educational law. The main objective that we intend to get is none other than to show the reality of our current access system, valuing, in turn, the need for a change, as reflected in the new education law. The consolidation of this proposal will be accompanied by the incorporation of various selective strategies, which will allow the Spanish university system...
The work we offer aims to problematize the new education that emerged because of the health crisis. The methodology focuses on taking advantage of the sources of information available in the documentary archives of public organizations... more
The work we offer aims to problematize the new education that emerged because of the health crisis. The methodology focuses on taking advantage of the sources of information available in the documentary archives of public organizations (reports and statistics) and of the bibliographic documentation (academic). The results of the analysis lead us to a trilogy of interpretation: the socio-educational perspective of the crisis, the differential involvement and response in relation to public/private education and the new interpretation of social participation in education. Finally, the impact of the pandemic on education and a call to attention to the use and/or abuse of online education.
[ES] No cabe duda de que, a lo largo de los ultimos anos, se ha producido un notable crecimiento en la demanda de educacion superior. Frente a este contexto, los centros de educacion superior estan destinados a desempenar un papel... more
[ES] No cabe duda de que, a lo largo de los ultimos anos, se ha producido un notable crecimiento en la demanda de educacion superior. Frente a este contexto, los centros de educacion superior estan destinados a desempenar un papel primordial en la denominada sociedad del conocimiento, donde los esquemas clasicos de produccion, difusion y aplicacion del saber estan experimentando profundos cambios. Si examinamos de una manera general el contexto de la educacion superior, podriamos afirmar que esta estaria compuesta por tres momentos o etapas: acceso, retencion/formacion y empleabilidad. Nuestra intencion a lo largo de este trabajo es centrarnos en la primera vertiente, el acceso, que no solamente hace referencia a la propia educacion superior, sino tambien a la etapa inmediatamente anterior, la educacion secundaria superior. En este sentido, hemos decidido examinar el acceso hacia tales estudios en perspectiva comparada, analizando, no solo nuestro sistema educativo, el espanol, sino que, ademas, hemos optado por compararlo con otros dos sistemas, cuyos modelos e itinerarios de transicion difieren en gran medida del nuestro, como son el finlandes y el frances. Por tanto, el objetivo que planteamos para el desarrollo de nuestro estudio no es otro que el de conocer y comprender los procesos de transicion hacia los estudios de educacion superior en los sistemas objeto de analisis. Desde el punto de vista metodologico, nos valdremos del metodo clasico de comparacion, asentado sobre cuatro fases o etapas, que nos permitiran vislumbrar cuales son las principales semejanzas y diferencias de nuestra investigacion: descripcion, interpretacion, yuxtaposicion y comparacion. Los resultados cosechados, ponen de manifiesto como existen grandes diferencias desde el punto de vista politico, administrativo y pedagogico en el proceso educativo analizado, unas diferencias que deben ser explicadas e interpretadas a partir del contexto sociohistorico, politico y cultural en el que se desarrollan e implementan los sistemas educativos.