Skip to main content
  • Computer scientist working in Educational Research for the last 16 years, specially in Technology Enhanced Learning, ... moreedit
Projecte: 2020PID-UB/021Aquesta actuació a buscat afavorir l'aprenentatge col·laboratiu entre les estudiants dels graus de Belles Arts, Pedagogia, Educació Social, Mestre d’Educació Primària i Mestre d’Educació infantil, a partir de... more
Projecte: 2020PID-UB/021Aquesta actuació a buscat afavorir l'aprenentatge col·laboratiu entre les estudiants dels graus de Belles Arts, Pedagogia, Educació Social, Mestre d’Educació Primària i Mestre d’Educació infantil, a partir de promoure la col·laboració i la participació activa a través d'estratègies creatives. El present document mostra com l’aplicació de mètodes creatius, dins de l’aprenentatge col·laboratiu, millora la responsabilitat, la distribució de rols, la resolució de problemes i la reflexió sobre el procés d’aprenentatge en l’alumnat universitàri.RIMD
[cat] L'educació dels immigrants és un tema prioritari a les agendes polítiques de molts països de la OCDE. En molts casos, els governs s'han preocupat especialment de la seva integració al món del treball però creix l'interès... more
[cat] L'educació dels immigrants és un tema prioritari a les agendes polítiques de molts països de la OCDE. En molts casos, els governs s'han preocupat especialment de la seva integració al món del treball però creix l'interès en els seus resultats al sistema educatiu i en la revisió de les polítiques adreçades a respondre a les seves necessitats educatives i formatives. La majoria d'aquests estudis es situen a l'esfera de l'educació infantil, primària, secundaria i formació professional, per això resulta pràcticament impossible trobar informes que analitzin el baix percentatge d'accés d'estudiants immigrants extracomunitaris a la universitat (al voltant de 3,3% en el cas de Catalunya); que contribueixin a entendre els factors que configuren les trajectòries d'èxit escolar i d'integració laboral dels estudiants immigrants que accedeixen i completen els estudis universitaris; que puguin donar pautes per desenvolupar polítiques educatives que millorin els resultats d'aprenentatge dels estudiants immigrants; i que puguin servir com a mirall i incentiu per a altres persones immigrants i, perquè no, també del país. Aquest projecte ha estudiat el conjunt d'elements que condicionen l'accés dels joves immigrants als estudis universitaris, i a l'estatus laboral que els hi hauria de possibilitar la seva formació universitària.L'estudi ha consistit en una metaanàlisi dels documents existents sobre el tema i en la realització de 8 narratives biogràfiques; quatre de persones cursant diferents estudis a les universitats catalanes i quatre que ja s'han incorporat al món del professional. Aquestes narratives venen acompanyades de 8 vídeos que exploren noves maneres de visibilització d'aquesta població i es transformen en una pràctica d'autoria. Aquest material visual pot servir com a recurs educatiu, en la mida que pugui ser un mirall i un incentiu per a altres persones immigrants i del país.Finalment, presenta un seguit de recomanacions per als responsables de les polítiques i dels centres educatius.[eng] Educating immigrants is becoming a priority in most OECD countries' political agendas. National governments seem particularly interested in immigrant incorporation into the labour force. However, interest in immigrants' results in school and a general revision of the policies that are meant to address and respond to their educational and training needs is gaining prevalence. Most of these studies focus on early-childhood, primary and secondary education, and vocational training. This makes it nearly impossible to find studies that: analyse the low percentage of immigrant students who enter the university (approximately 3.3% in Catalonia); contribute to understanding what factors influence immigrant students' journeys through higher education and into the professional sector; offer recommendations for developing educational policy aimed at improving the learning results of immigrant students; and provide role models and inspiration for other immigrants, or the country as a whole. Our project has studied the various elements that condition young immigrants' access to higher education and their integration into the professional occupations that, in theory, they prepared for.The study consisted in a meta-analysis of existing relevant reports and documents and involved the elaboration of 8 narrative biographies – four on subjects currently enrolled in Catalan universities and four on subjects who have received a university degree and who are now at work in the professional sector. We have also created 8 videos in collaboration with the participants, which explore new methods for giving visibility to this part of the immigrant population, allowing them the opportunity to discuss the issues and add their own voice. This visual material can serve as an educational resource, to the extent the videos can be used for inspiration and reflection, by immigrants and native-born people alike, throughout Catalonia. Finally, this project has resulted in a set of policy recommendations written both for political bodies and educational centres.[spa] La educación de los inmigrantes es un tema prioritario en las agendas políticas de muchos países de la OCDE. En muchos casos, los gobiernos se han preocupado especialmente de la integración al mundo laboral de estas personas, pero crece el interés por los resultados en el sistema educativo y en la revisión de las políticas dirigidas a responder a sus necesidades educativas y formativas. La mayoría de estos estudios se sitúan en el marco de la educación infantil, primaria, secundaria y la formación profesional, por esta razón resulta casi imposible encontrar estudios que analicen el pequeño porcentaje de estudiantes inmigrantes extracomunitarios que acceden a la universidad (cerca de un 3'3% en el caso de Cataluña); que contribuyan a entender los factores que configuran las trayectorias de éxito escolar y de integración laboral de los estudiantes inmigrantes que acceden y completan los estudios…
Digital technology is constantly permeating and transforming all social systems, and education is not an exception. In the last decade, the unstoppable development of Artificial Intelligence, based on machine learning algorithms and... more
Digital technology is constantly permeating and transforming all social systems, and education is not an exception. In the last decade, the unstoppable development of Artificial Intelligence, based on machine learning algorithms and fuelled by Big Data, has given a new push to the hope of improving learning-based machines, and providing educational systems with ‘effective’ solutions. Educators, educational researchers and policymakers, in general, lack the knowledge and expertise to understand the underlying logic of these new ‘black boxes’, and we do not have sufficient research-based evidence to understand the consequences that an excessive use of screens has in students’ development. This paper first discusses the notions behind what Big Data is and what it means in our current society; how data is the new currency that has driven the use of algorithms in all areas of our society, and specifically in the field of Artificial Intelligence; and the concept of ‘black boxes’, and its ...
Digital technology is constantly permeating and transforming all social systems, and education is not an exception. In the last decade, the unstoppable development of Artificial Intelligence, based on machine learning algorithms and... more
Digital technology is constantly permeating and transforming all social systems, and education is not an exception. In the last decade, the unstoppable development of Artificial Intelligence, based on machine learning algorithms and fuelled by Big Data, has given a new push to the hope of improving learning-based machines, and providing educational systems with ‘effective’ solutions. Educators, educational researchers and policymakers, in general, lack the knowledge and expertise to understand the underlying logic of these new ‘black boxes’, and we do not have sufficient research-based evidence to understand the consequences that an excessive use of screens has in students’ development. This paper first discusses the notions behind what Big Data is and what it means in our current society; how data is the new currency that has driven the use of algorithms in all areas of our society, and specifically in the field of Artificial Intelligence; and the concept of ‘black boxes’, and its ...
The use of digital technology is constantly permeating and transforming all social systems, and education is not an exception. In the last decade, the development of Artificial Intelligence has given a new push to the hope of providing... more
The use of digital technology is constantly permeating and transforming all social systems, and education is not an exception. In the last decade, the development of Artificial Intelligence has given a new push to the hope of providing educational systems with 'effective' and more personalized solutions for teaching and learning. Educators, educational researchers, and policymakers, in general, lack the knowledge and expertise to understand the underlying logic of these new systems, and there is insufficient researchbased evidence to fully understand the consequences for learners' development of both the extensive use of screens and the increasing reliance on algorithms in educational settings. This article, geared towards educators, academics in the field of Education, and policymakers, first introduces the concepts of 'Big Data', Artificial Intelligence, Machine Learning algorithms and how they are presented and deployed as 'black boxes', and the possible impact on education these new software solutions can have. Then, it focuses on the underlying educational discourses that historically have seen information and communication technologies as a panacea for solving educational problems, pointing out the need to analyse not only their advantages, but also their possible negative effects. It finishes with a short exploration of possible future scenarios and conclusions.
Para acabar nuestro dialogo con los lectores vamos a articular nuestras reflexiones finales en torno a cuatro aspectos, que hemos denominado ejes, por su poder articulador de las realidades perfiladas en nuestra investigación. Los ejes... more
Para acabar nuestro dialogo con los lectores vamos a articular nuestras reflexiones finales en torno a cuatro aspectos, que hemos denominado ejes, por su poder articulador de las realidades perfiladas en nuestra investigación. Los ejes elegidos ni son simétricos, ni tienen el mismo peso y capacidad para informar y transformar la práctica. Pero sí son interdependientesy fundamentales para generar estructuras educativas en las que el uso de las TIC represente una mejora sostenible de los procesos y los resultados de aprendizaje. Nos referimos al eje de la política educativa; al de la infraestructura, al de las dimensiones y condiciones de la innovación y la mejora; y al de la formación del profesorado.
Para acabar nuestro dialogo con los lectores vamos a articular nuestras reflexiones finales en torno a cuatro aspectos, que hemos denominado ejes, por su poder articulador de las realidades perfiladas en nuestra investigación. Los ejes... more
Para acabar nuestro dialogo con los lectores vamos a articular nuestras reflexiones finales en torno a cuatro aspectos, que hemos denominado ejes, por su poder articulador de las realidades perfiladas en nuestra investigación. Los ejes elegidos ni son simétricos, ni tienen el mismo peso y capacidad para informar y transformar la práctica. Pero sí son interdependientesy fundamentales para generar estructuras educativas en las que el uso de las TIC represente una mejora sostenible de los procesos y los resultados de aprendizaje. Nos referimos al eje de la política educativa; al de la infraestructura, al de las dimensiones y condiciones de la innovación y la mejora; y al de la formación del profesorado.