- Educación, Ciudadanía, Participación, Educación Social, Feminismo, Género, and 38 moreInterculturalidad, Feminist Theory, Citizenship, Social Change, Análisis del Discurso, Participatory Research, Participation, Feminist Political Theory, Participación ciudadana, Citizen participation, Cambio social, Teoría de género y feminismo, Dicourse Analysis, Ética Del Cuidado, Investigación Participativa, Espacios De Aprendizaje, Espacios De Participación, Social Psychology, Higher Education, Feminism, Distance Education, Participación Social, Estudios de Género, Intersectionality, Gender Studies, Social Pedagogy, Movimientos sociales, Interseccionalidades, Pedagogía social, Commons (Political Science), Commons, Social Movements, Social Work Education, Critical Pedagogy, Critical Theory, Critical Social Theory, Pedagogy of Social Work, and Open Educationedit
- PhD (2018) by the National University of Distance Education (UNED) with the thesis "Spaces and practices of citizen p... morePhD (2018) by the National University of Distance Education (UNED) with the thesis "Spaces and practices of citizen participation. Analysis and educational proposals from an intercultural approach". University degree in Pedagogy (2014) by the National University of Education Distance (UNED), Master degree in Interdisciplinary Gender Studies (2012) by the Autonomous University of Madrid (UAM) and Graduate in Social Education (2011) by the Autonomous University of Madrid (UAM) -CU La Salle. Member of the INTER Group - Research in Intercultural Education - since 2013 and since 2015 Member of the Department of Research Methods and Diagnosis in Education (MIDE 1) of the Faculty of Education of the UNED as an FPI-UNED scholarship holder (now postdoctoral). Also has made a short stay at the Ontario Institute for Studies in Education (OISE) at the University of Toronto-Toronto, Canada from February to April 2017 (3 months). Since 2013 has presented numerous communications to scientific congresses and has several publications, mainly on Intercultural Education, Pedagogy / Social Education, Citizen Participation and Gender, having participated in research projects on these topics. As an educational professional, he has had experience since 1997 in socio-educational intervention. //// Doctor en Educación (2018) por la Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED) con la tesis “Espacios y prácticas de participación ciudadana. Análisis y propuestas educativas desde un enfoque intercultural”, Licenciado en Pedagogía (2014) por la Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED), Master en Estudios Interdisciplinares de Género (2012) por la Universidad Autónoma de Madrid(UAM) y Diplomado en Educación Social (2011) por la Universidad Autónoma de Madrid(UAM)-C.U. La Salle. Miembro del Grupo INTER – Investigación en Educación Intercultural – desde 2013 y desde 2015 Miembro del Departamento de Métodos de Investigación y Diagnostico en Educación (MIDE 1) de la Facultad de Educación de la UNED. Disfruta de la beca FPI-UNED desde 2015 y ha realizado una estancia breve en el Ontario Institute for Studies in Education (OISE) de la University of Toronto- Toronto, Canadá de Febrero a Abril de 2017 (3meses). Desde 2013 ha presentado numerosas comunicaciones a congresos científicos y cuenta con diversas publicaciones, fundamentalmente sobre Educación Intercultural, Pedagogía/Educación Social, Participación Ciudadana y Género habiendo participado en varios proyectos de investigación sobre estos temas. Cómo profesional socio-educativo tiene experiencia desde 1997 en intervención socioeducativa (monitor, coordinador, animador y educador social) en animación sociocultural, ocio y tiempo libre y salud mental en colectivos diversos. Contando con diversos cursos complementarios de intervención socioeducativa en Salud Mental, Animación Sociocultural y Ocio y Tiempo Libreedit
Por ello iniciaré este capitulo explicitando la que considero es la finalidad de nuestra labor educativa y explicando la forma de ver el mundo que deviene en lo que yo entiendo que debe ser el ESTAR en Educación social, brevemente claro... more
Por ello iniciaré este capitulo explicitando la que considero es la finalidad de nuestra labor educativa y explicando la forma de ver el mundo que deviene en lo que yo entiendo que debe ser el ESTAR en Educación social, brevemente claro está, dado que los capítulos precedentes ya han dibujado con mayor profundidad estos aspectos. Una vez hecho este recorrido voy a revisar críticamente una herramienta básica que usamos en nuestro trabajo, que influye e incluso puede marcar las relaciones que construimos con las personas junto a las que desarrollamos nuestra labor, me refiero a la clasificación o categorización, pues veremos que tiene efectos paradójicos que pueden perjudicar e impedir la finalidad de la acción socioeducativa. Para terminar trataré de lanzar algunas sugerencias útiles para nuestro trabajo diario como educadoras y educadores sociales. Y digo “sugerencias” porque entendiendo el mundo tal y como lo entiendo esto es todo lo que se puede dar. “Sugerencias” es el término que me ha parecido más adecuado para indicar que ninguna de ellas puede ser llevada a la práctica de forma automática, acrítica, sino que debe ser situada, contextualizada, y concretada por cada profesional en su espacio
de trabajo.
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The purpose of the research presented here is the practice of active citizenship ( understood as critical, participatory and transformative) and spaces where it is perfomed. It aims to understand how people learn to exercise this... more
The purpose of the research presented here is the practice of active citizenship ( understood as critical, participatory and transformative) and spaces where it is perfomed. It aims to understand how people learn to exercise this citizenship in order to elaborate educational proposals for their development.
Given the complexity of social realities that we cover, the ethnographic research method looks like the more appropriate therefore it allows an holistic and deep understanding of this reality through the meanings given by its protagonists. Using this techniques such as participant observation and in-depth interviews, plus techniques that allow the participation of people within the research itself being consistent with the subject matter.
The approach to the subject of study will be an intercultural approach, which sets the focus on the intersubjective of citizen's practice, so it focuses on relationship, communication and negotiation of several practices, spaces and agents. Furthermore seeks to make an intersectional review to know how influence the overlapping of different situations of oppression and privilege in the citizenship. The relationship between these two approaches represents the current state of the tesis development.
Given the complexity of social realities that we cover, the ethnographic research method looks like the more appropriate therefore it allows an holistic and deep understanding of this reality through the meanings given by its protagonists. Using this techniques such as participant observation and in-depth interviews, plus techniques that allow the participation of people within the research itself being consistent with the subject matter.
The approach to the subject of study will be an intercultural approach, which sets the focus on the intersubjective of citizen's practice, so it focuses on relationship, communication and negotiation of several practices, spaces and agents. Furthermore seeks to make an intersectional review to know how influence the overlapping of different situations of oppression and privilege in the citizenship. The relationship between these two approaches represents the current state of the tesis development.
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Through the analysis of people´s interviews with civic´s practices which are critics, participatives and transformatives made along the investigation “learning the active citizenship: educational´s discourses, experiences and strategies... more
Through the analysis of people´s interviews with civic´s practices which are critics, participatives and transformatives made along the investigation “learning the active citizenship: educational´s discourses, experiences and strategies in the INTER group”, it has been searched the rules and values which lead this civic´s practices, it´s tied with ethics of care and the feminist political theory features.
A través del análisis de entrevistas a personas con practicas ciudadanas criticas, participativas y transformadoras, realizadas dentro de la investigación“aprendizaje de la ciudadanía activa, discursos, experiencias y estrategias educativas” del Grupo INTER, se han buscado los principios y valores que guían estas prácticas ciudadanas, puestos en relación con los elementos propios de la ética del cuidado y la teoría política feminista.
A través del análisis de entrevistas a personas con practicas ciudadanas criticas, participativas y transformadoras, realizadas dentro de la investigación“aprendizaje de la ciudadanía activa, discursos, experiencias y estrategias educativas” del Grupo INTER, se han buscado los principios y valores que guían estas prácticas ciudadanas, puestos en relación con los elementos propios de la ética del cuidado y la teoría política feminista.
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A través del análisis de entrevistas a personas con prácticas ciudadanas críticas, participativas y transformadoras, se cuestiona el modelo ciudadano en relación con los elementos propios de la ética del cuidado y la teoría política... more
A través del análisis de entrevistas a personas con prácticas ciudadanas críticas, participativas y transformadoras, se cuestiona el modelo ciudadano en relación con los elementos propios de la ética del cuidado y la teoría política feminista, llegando a diversas conclusiones educativas.
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El artículo presenta la investigación de tesis doctoral que se ha desarrollado en cuatro espacios de participación ciudadana de la ciudad de Madrid durante tres años (2015/2017). Consideramos que la ciudadanía se aprende ejerciéndola y... more
El artículo presenta la investigación de tesis doctoral que se ha desarrollado en cuatro espacios de participación ciudadana de la ciudad de Madrid durante tres años (2015/2017). Consideramos que la ciudadanía se aprende ejerciéndola y que los espacios de participación son escuelas de ciudadanía. La finalidad del estudio es formular propuestas educativas para el aprendizaje de la ciudadanía activa a partir del análisis de lo que sucede en dichos espacios. El texto se estructura en torno a estos apartados: 1) reflexiones y premisas en relación a la participación y la educación para la ciudadanía; 2) antecedentes directos de la investigación y las continuidades que se dan en este trabajo; 3) enfoque intercultural desde el que comprendemos la participación ciudadana; 4) estudio etnográfico realizado mediante observación participante y entrevistas dirigidas a 30 informantes clave. Se describen los cuatro casos de estudio y el proceso de análisis a través de la definición categor...
Research Interests: Sociology and Humanities
Las politicas de infancia a nivel local dinamizan en los municipios iniciativas para impulsar la participacion infantil. En este articulo nos centramos en la politica local como espacio promotor de participacion y ciudadania infantil a... more
Las politicas de infancia a nivel local dinamizan en los municipios iniciativas para impulsar la participacion infantil. En este articulo nos centramos en la politica local como espacio promotor de participacion y ciudadania infantil a traves de la mediacion digital ya que es, en ese entorno inmediato, donde los derechos de la infancia y la adolescencia se ejercitan y se promueven. El estudio persigue analizar que aportaciones perciben los referentes municipales (cargos electos y figuras tecnicas) del entorno digital y que usos hacen de el para impulsar la participacion infantil en el municipio. Este estudio forma parte de un proyecto nacional que cuenta como entidades colaboradoras a la Asociacion Internacional de Ciudades Educadoras (AICE) y Ciudades Amigas de la Infancia (CAI-Unicef). Han participado en el 279 sujetos (191 figuras tecnicas y 88 cargos electos) procedentes de 179 municipios espanoles asociados a AICE y/o CAI. Los datos fueron recabados en 2020. Se aplicaron dos cu...
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Citizenship is a complex and important issue in education. The focus of our work is on learning citizenship rather than on citizenship education, because we believe it is necessary to start from an understanding of what citizenship is,... more
Citizenship is a complex and important issue in education. The focus of our work is on learning citizenship rather than on citizenship education, because we believe it is necessary to start from an understanding of what citizenship is, how it is exercised and how it is learned. In this paper we address the process followed in two research projects on learning of citizenship and participation, emphasizing the qualitative and participatory methodology and some of the results: those related to the meanings of the concept «citizenship» itself, which represent such a dynamic characterization of this term that it is required to refer to it in plural; and to the experiences and scenarios in which we learn, that deal with practices, relationships and diversity of those involved in any space. The research process has led us to reconsider conceptual and methodological aspects to introduce participation as a central component in the research process. The lessons drawn from the research project...
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This paper aims to defend and illustrate the way university teaching can contribute to overcoming the dichotomies of theory and practice, research and action, scientific knowledge and professional knowledge in the training of educators.... more
This paper aims to defend and illustrate the way university teaching can contribute to overcoming the dichotomies of theory and practice, research and action, scientific knowledge and professional knowledge in the training of educators. To this end, the first section addresses the commitment towards emancipatory research in response to how and with whom to research, from both collaborative and participatory perspectives; the second introduces the intercultural focus as a framework for moving beyond dichotomization; and the third part stresses the role of university education in overcoming these logics, illustrating how our university teaching promotes educational praxis in its dual role as a reflective practice, of research and intervention, in the Euro-Latin American Master’s Degree in Intercultural Education run by the Spanish National Distance Education University (UNED). To conclude, we list a number of aspects, which we suggest should be promoted in order to provide a renewed...
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En el ámbito municipal, los niños, niñas y adolescentes (NNA) tienen voz para construir, interpretar y también proyectar un modelo de ciudadanía activa e inclusiva y para desarrollar su derecho a la participación, sin embargo, cada... more
En el ámbito municipal, los niños, niñas y adolescentes (NNA) tienen voz para construir, interpretar y también proyectar un modelo de ciudadanía activa e inclusiva y para desarrollar su derecho a la participación, sin embargo, cada municipio, colabora en mayor o menor intensidad. Este artículo, que muestra los resultados parciales de una investigación más extensa en torno a la participación de la infancia y la adolescencia en el municipio, estudia cómo es la mirada o la representación social de los técnicos municipales (figuras técnicas, FT) y de los cargos electos (CE) en torno a esta participación. Se analizan cuatro indicadores: primero, las razones por las que se impulsa la participación de NNA para cada uno de los sectores participantes, en segundo lugar, cómo caracterizan los CE la participación en las políticas municipales, tercero, cómo consideran las FT la participación por parte de la administración y, finalmente se muestran, a juicio de las FT, convergencias y divergencia...
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This thesis is located within the research on citizen learning developed by the INTER (research group in intercultural education) of the National University of Distance Education (UNED) and aims to "formulate educational proposals for the... more
This thesis is located within the research on citizen learning developed by the INTER (research group in intercultural education) of the National University of Distance Education (UNED) and aims to "formulate educational proposals for the learning of active citizenship from an intercultural approach ". Starting from the premise that citizen spaces are privileged places for learning about citizen practice, the research tries to answer the question; "How do people who have a critical, participative and transformative citizen practice learn and teach how to exercise this practice?" The theoretical framework deepens and connects three elements: 1) The "intercultural approach" is configured as a complex view of the world by recognizing its diversity and dynamism. So reality is complex because it is constructed and reconstructed through the relationship and communication of individuals who are in turn diverse and changing. Therefore, the intercultural approach is constituted as a praxis, and a critical and transformative ethical-political project committed to equity, social justice and emancipation. 2) From here the "citizen participation" is the methodology of the intercultural approach, to ensure that the social transformation involves the largest number of groups and individuals, as well as recognizes the diversity of knowledge and interests in the design, execution and control of their praxis developed from democratic principles. In addition, "citizen participation" is connected throughtive approaches and the models of democracy, concluding that the models of deliberative, participatory and radical democracy could be coherent with the intercultural approach. 3) Finally, "education and citizen participation" are related, understanding that spaces for citizen participation are privileged places to learn citizenship because people learn to participate by doing it. This idea assumes that citizenship is a collective practice therefore the practice itself produces meanings and knowledge about democracy and its own practice. It also implies that in order to improve citizenship learning, one must improve democracy itself, since it is their exercise that produces such learning. At the methodological level an ethnographic perspective is used because it is coherent with the intercultural approach and the most appropriate to answer the research questions. It has been made participant observation for more than one year in three grassroots citizen spaces of the city of Madrid, plus an institutional space that used as "contrast". In addition, 29 interviews were conducted with key informants. it was looking for the greatest possible diversity (age, gender, group position and forms of participation). Among the most relevant conclusions of the thesis is the construction of a model on the exercise and learning of civic practice that relates, in a complex way, the critical, participative and transforming elements of citizen practice through its praxis (reflective practice), which is developed within an axiological and epistemic framework that is related from the worldview of the people who make up these spaces. This worldview assumes the complexity of the world and values it positively. The social world is complex because it is diverse, changing and relational. These ideas constitute the baseline on which critical, participatoive and transformative citizen praxis is produced. In addition, educational proposals organized in three sections: a) educational proposals for education professionals; b) proposals to improve the educational action of the citizen spaces themselves; and c) proposals for the training of education professionals.
Research Interests: Social Movements, Education, Qualitative methodology, Intercultural Education, Education for Citizenship, and 12 moreQualitative Research, Ethnographic Methods, Citizenship, Ethnographies of science education, Etnography, Citizenship Education, Citizen participation, Social Movement Learning, Democracy and Citizenship Education, Citizenship as a Practice, Citizenship Learning, Social Movement Theory and Life Long Learning, and Etnographic Research
Esta tesis se ubica dentro de las investigaciones sobre aprendizaje ciudadano desarrolladas por el grupo INTER (investigación en educación intercultural) de la Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED) y tiene como finalidad... more
Esta tesis se ubica dentro de las investigaciones sobre aprendizaje ciudadano desarrolladas por el grupo INTER (investigación en educación intercultural) de la Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED) y tiene como finalidad “formular propuestas educativas para el aprendizaje de la ciudadanía activa desde un enfoque intercultural”. Partiendo de la premisa de que los espacios ciudadanos son lugares privilegiado de aprendizaje de la práctica ciudadana, la investigación trata de responder a la cuestión; “¿cómo las personas que tienen una práctica ciudadana critica, participativa y transformadora aprenden y enseñan a ejercer dicha práctica?” El marco teórico profundiza y relaciona tres elementos: 1) El “enfoque intercultural” que se configura como una visión compleja del mundo al reconocer su diversidad y dinamismo. La realidad es compleja porque se construye y reconstruye mediante la relación y comunicación de individuos que son a su vez diversos y cambiantes. Por ello el enfoque intercultural se constituye como una praxis, y un proyecto ético-político crítico y transformador comprometido con la equidad, la justicia social y la emancipación. 2) Desde aquí la “participación ciudadana” es la metodología propia del enfoque intercultural, pues garantiza que la transformación social que se persigue sea realizada desde el mayor número de grupos e individuos involucrados, desde el reconocimiento de la diversidad de conocimientos e intereses en el diseño, ejecución y control de su praxis coherente con los principios de equidad y justicia social, es decir, desde unos principios democráticos. Además la “participación ciudadana” se concreta a través los distintos enfoques teórico-normativos y los modelos de democracia que les son afines concluyendo que son los modelos de democracia deliberativa, participativa y radical los que pueden ser coherentes con el enfoque intercultural. 3) Por último se relaciona “la educación y la participación ciudadana” pues se defiende que los espacios de participación ciudadana son los lugares privilegiados para aprender ciudadanía puesto que se aprende a participar participando. Esta idea implica que la ciudadanía es una praxis colectiva, y por tanto la propia practica ciudadana produce significados y conocimientos sobre la misma democracia y su propia práctica. Implica así mismo, que para mejorar los aprendizajes ciudadanos hay que mejorar la propia democracia, pues es su ejercicio el que produce dichos aprendizajes. A nivel metodológico se utiliza un acercamiento etnográfico por ser coherente con el enfoque intercultural y la más adecuada para responder a las preguntas de investigación. Realizándose observación participante durante más de un año en tres espacios ciudadanos autónomos de la ciudad de Madrid, más un espacio institucional que sirve de “contraste”. Además se han realizado 29 entrevistas en profundidad a informantes clave buscando la mayor diversidad posible (edad, género, posición grupal y formas de participación). Entre las conclusiones más relevantes de la tesis se encuentra la construcción de un modelo sobre el ejercicio y aprendizaje de la práctica ciudadana que combina, de forma compleja, los elementos crítico, participativo y transformador de la práctica ciudadana a través de su praxis (práctica reflexiva). La cual se desarrolla dentro de un marco axiológico y epistémico que deriva de la cosmovisión o visión del mundo de las personas integrantes de estos espacio. Esta visión asume la complejidad del mundo y la valora positivamente. El mundo social es complejo porque es diverso, cambiante y relacional estas ideas constituyen la línea base sobre las que se produce la praxis ciudadana crítica, participativa y transformadora. Además se formulan propuestas educativas organizadas en tres apartados: a) las propuestas educativas para profesionales de la educación; b) las propuestas pensadas para mejorar la acción educativa de los propios espacios ciudadanos; y c) ideas para la formación de profesionales de la educación.