- Teacher Education, Preservice Teacher Education, Teaching Controversial Issues in History, Teaching GAPS in Social Studies, Human Rights, Globalization, and 33 moreImmigration, Democracy and Citizenship Education, Controversial issues in teaching, Research Methodology, Qualitative methodology, Didáctica de las Ciencias Sociales, Epistemología,Metodología de las ciencias sociales, Didáctica de la Historia, Didactica de la historia y de las ciencias sociales, History of Education, K 12 Teacher Professional Development, Critical Thinking, Evaluation Research, Colombia, Historical memory, Social Studies Teaching, Education, Educational Research, Learning and Teaching, Curriculum, Children's Outdoor Education, Philosophy, Qualitative, Critical Theory, Higher Education, Social Justice, Formación Del Profesorado En Ciencias Sociales, Didáctica de las Ciencias Sociales. TIC, Didactica Enseñanza De La Historia Y Las Ciencias Sociales, Didáctica de las ciencias sociales en educación infantil y primaria, Didáctica de las ciencias sociales y saberes escolares., Didáctica crítica de las Ciencias Sociales, and DESARROLLO HUMANO Y SENTIDO DE EXISTENCIA: ABORDAJES DESDE UN ENFOQUE DE ORIENTACIÓN TRANSFORMADORA. EN REVISTA TEORÍA Y DIDÁCTICA DE LAS CIENCIAS SOCIALESedit
- I'm PhD in Teaching Social Studies from University Autonomous of Barcelona. My interesting fields are teaching social studies, hitory and democratic education specially.edit
Colombia ha experimentado la existencia de un conflicto armado por más de 70 años. En la última década se hicieron esfuerzos para tratar de terminarlo, lo que se materializó en el proceso de negociación de paz en la Habana (Cuba). En éste... more
Colombia ha experimentado la existencia de un conflicto armado por más de 70 años. En la última década se hicieron esfuerzos para tratar de terminarlo, lo que se materializó en el proceso de negociación de paz en la Habana (Cuba). En éste se planteó que el sistema educativo debería tener un rol central en la construcción de la paz, la formación ciudadana y política. En esta tarea la enseñanza de las ciencias sociales y, de manera puntual, la educación para la ciudadanía tiene un papel protagónico. El presente artículo hace un análisis acerca de como se conceptualiza, concreta y materializa la educación para la ciudadanía en la educación obligatoria en Colombia y sus posibles aportes a la construcción de paz que necesita el país.
Research Interests:
This article describes a study conducted in Catalonia (Spain) that examines the dimensions of global citizenship education (GCE) that emerge when secondary school students analyse images taken from the digital platforms of the mainstream... more
This article describes a study conducted in Catalonia (Spain) that examines the dimensions of global citizenship education (GCE) that emerge when secondary school students analyse images taken from the digital platforms of the mainstream media. We followed a mixed methodology for the research. To analyse the data, we employed content analysis, in the form of descriptive and inferential statistics. The results show that students in the final year of compulsory secondary education (aged 15-16) have great difficulty with analysing the information and images contained in media from a global citizenship perspective. While students tend to adopt a perspective of social responsibility, they do not have the tools necessary for critical interpretation of social facts and problems; they are still less able to formulate arguments or make decisions relating to actions within the parameters of social justice.
Research Interests:
Research Interests:
Research Interests:
Research Interests:
Research Interests:
Research Interests:
Research Interests:
Research Interests:
Research Interests:
Research Interests:
Research Interests:
Research Interests:
Research Interests:
Research Interests:
Research Interests:
Research Interests:
Hate speech has become a social problem that needs to be addressed urgently. In many cases, these discourses and ideologies arrive through the media and the internet, and they are transferred to educational contexts. Debates of this type... more
Hate speech has become a social problem that needs to be addressed urgently. In many cases, these discourses and ideologies arrive through the media and the internet, and they are transferred to educational contexts. Debates of this type should be addressed at school and should be channelled into a democratic debate, and into the definition of shared objectives through the development of counterspeeches and alternative narratives based on Human Rights. In this research, we investigate the capacity of future teachers (n = 114) to identify online hate speech and how they develop counterspeeches. The results show that the majority are able to identify hate speech. However, future teachers present more difficulties developing counterspeeches or complex alternative narratives, which can be transferred to educational practices. We conclude that teacher training needs to be redesigned if we want them to be able to face these problems in their future educational practice.
Kerr (1999), hace dos décadas, señaló que asistíamos a cambios globales sin precedentes, que planteaban desafíos a los Estados, las sociedades, los sistemas educativos, y la forma de comprender y concretar la educación para la ciudadanía.
Research Interests:
This article shows the results from a research that delved into the social representations by a group of future history teachers regarding the purposes of teaching history. The participants were in the last year of the study program, and... more
This article shows the results from a research that delved into the social representations by a group of future history teachers regarding the purposes of teaching history. The participants were in the last year of the study program, and they had to do the teaching practice in order to graduate. This research uses a combined methodology both in the data gathering and in the information analysis. The results indicate that the representations are heterogeneous, influenced basically by the disciplinary formation and, to a lesser extent, by the practices.
This article outlines how the dimensions of global citizenship education (GCE) are reflected in future secondary school teachers' analysis of news items. The question that guided the research was: When analysing a news item with global... more
This article outlines how the dimensions of global citizenship education (GCE) are reflected in future secondary school teachers' analysis of news items. The question that guided the research was: When analysing a news item with global implications, do teachers in training use the dimensions of the critical global citizenship education model and which critical literacy achieve? The study used a mixed methodology. Content analysis was used to analyse the information, specifically the use of codes through descriptive and inferential statistics. The findings show that the majority of future secondary school teachers tend to take a socially committed perspective, while they take a critical stance or mobilise for social justice action to a lesser extent.
Research Interests:
Resumen: Colombia ha experimentado la existencia de un conflicto armado por más de 70 años. En la última década se hicieron esfuerzos para tratar de terminarlo, lo que se materializó en el proceso de negociación de paz en la Habana... more
Resumen: Colombia ha experimentado la existencia de un conflicto armado por más de 70 años. En la última década se hicieron esfuerzos para tratar de terminarlo, lo que se materializó en el proceso de negociación de paz en la Habana (Cuba). En éste se planteó que el sistema educativo debería tener un rol central en la construcción de la paz, la formación ciudadana y política. En esta tarea la enseñanza de las ciencias sociales y, de manera puntual, la educación para la ciudadanía tiene un papel protagónico. El presente artículo investiga y analiza acerca de como se conceptualiza y concreta la educación para la ciudadanía en la educación obligatoria en Colombia y sus posibles aportes a la construcción de la paz que Colombia necesita. Palabras Clave: Currículo crítico. Cultura política. Cultura de paz. Abstract: Colombia has experienced the existence of an armed conflict for more than 70 years. In the last decade, some efforts were made to try to finish it, which materialized in the peace negotiation process in Havana (Cuba). In this process, the educational system should have a central role in the construction of peace, citizen and political education. In this effort, the teaching of social sciences and, in a specific way, education for citizenship has a relevant role. This article makes a research and analysis of how citizenship education is conceptualized and concretized in compulsory education in Colombia and his contributions to the peace building in Colombia. Resumo: A Colômbia experimenta a existência de um conflito armado há mais de 70 anos. Na última década, foram feitos esforços para tentar terminá-lo, que se materializou no processo de negociação da paz em Havana (Cuba). Nisto foi afirmado que o sistema educacional deveria ter um papel central na construção da paz, na formação cidadã e política. Ensino das ciências sociais e, de uma maneira específica, a educação para a cidadania tem um papel muito importante. Este artigo realiza uma pesquisa i analisa como a educação para a cidadania é conceitualizada e concretizada no ensino obrigatório na Colômbia e suas possíveis contribuições para a construção da paz de que o país precisa. Palavras-chave: Currículo crítico. Cultura política. Cultura da paz.
Research Interests:
Research Interests:
Research Interests:
Research Interests: Teacher Education, Distance Education, History of Education, Mentoring, Colombia, and 29 moreAcademic Writing, TESOL, E-Mentoring, Teacher Training, TEFL, TIC, ELT, Preservice Teacher Education, Educación para el Desarrollo y la Ciudadanía Global, Pre Service Teacher Education, Delta, Formación Inicial Docente, Universidad, Primaria, Didáctica lenguaje, Practicum, Student Teachers, Formación del profesorado de Educación Física, Didáctica de las Ciencias Sociales, Adultos, Democracy and Citizenship Education, Secundaria, Mentor, In service Teacher Education, Cooperating Teachers, English Language Teachers, Infantil, Innovación Didáctica, and K 12 Teacher Professional Development
Research Interests:
In this chapter, we examine how global citizenship is constructed in core education policies and Curricula in ten Latin American countries. Our results suggest that citizenship is constructed in very similar ways. Globalization, in... more
In this chapter, we examine how global citizenship is constructed in core education policies and Curricula in ten Latin American countries. Our results suggest that citizenship is constructed in very similar ways. Globalization, in contrast, is constructed through two competing depictions. In some countries, imperialism in the recent history of the continent is minimized or perceived as unproblematic. In others, the globe is described as being unequal in terms of economic, political and ideological power. We conclude by arguing for a global citizenship education framed by a geopolitical of knowledge in which competing understandings of global citizenship coexist.
Research Interests:
Research Interests:
Research Interests:
Research Interests:
Research Interests:
Research Interests:
Research Interests:
Research Interests:
Research Interests:
Research Interests:
Research Interests:
Research Interests:
Eje temático: Investigación en Didáctica para el desarrollo del pensamiento social RESUMEN La propuesta presenta los resultados de una investigación acerca de la recuperación de la memoria histórica en estudiantes de grado cuarto de... more
Eje temático: Investigación en Didáctica para el desarrollo del pensamiento social RESUMEN La propuesta presenta los resultados de una investigación acerca de la recuperación de la memoria histórica en estudiantes de grado cuarto de primaria en una institución de educación pública en la ciudad de Pereira (Colombia). La investigación partió de reconocer las representaciones que los estudiantes poseían sobre aspectos relativos a la memoria histórica. A partir de éstas se elaboró una propuesta didáctica que fue realizada en un periodo académico (8 semanas). Los resultados de la investigación muestran que las representaciones son variadas y están asociadas las experiencias de los estudiantes y, de las familias. La propuesta didáctica permitió encontrar que en la medida que avanzaba el proceso los estudiantes lo conectaban con otros aspectos el desarrollo del pensamiento histórico, como son la empatía, el tiempo y la imaginación histórica. Palabras clave: memoria histórica, pensamiento histórico, unidad didáctica 1. INTRODUCCIÓN Es importante el desarrollo de investigaciones sobre la enseñanza y el aprendizaje de las CCSS, para identificar las problemáticas que atañen a ésta y también para buscar dar solución; porque que en buena parte esa enseñanza, está atada a currículos técnicos donde los estudiantes participan poco de su proceso de aprendizaje. También se debe considerar que la escuela debe ser el espacio para reflexionar los hechos que ocurren en el contexto social, por ello, el aprendizaje de las Ciencias Sociales debe ser visto desde una perspectiva disciplinar integrada, flexible y abierta, la cual promueva la adquisición de saberes, habilidades y desarrollo de capacidades enfocadas a la ciudadanía y la participación comunitaria, justa, solidaria y democrática. Para materializar lo planteado en el párrafo anterior es importante propiciar el acercamiento de lo que se enseña en las aulas de clase a los problemas del contexto cercano de los educandos, especialmente aquellos acontecimientos que permean la vida, es aquí, donde se identifica la importancia de hacer un acercamiento de la memoria al aula de clase como forma de reconocer la existencia de hechos que no son 1 Este trabajo forma parte de una tesis de maestría realizada en el marco de la maestría en Educación de la Universidad Tecnológica de Pereira y, de manera concreta en el macroproyecto denominado " La memoria histórica y el pensamiento del futuro en la enseñanza y aprendizaje de las ciencias sociales " dirigido por el Dr. Gustavo A. González Valencia.