Skip to main content
Este libro tiene por objetivo el estudio de la dramaturgia en el teatro latino, especialmente en las comedias plautinas, pero también en el teatro de Terencio y de Séneca. Los autores han pretendido ofrecer claves de interpretación del... more
Este libro tiene por objetivo el estudio de la dramaturgia en el teatro latino, especialmente en las comedias plautinas, pero también en el teatro de Terencio y de Séneca. Los autores han pretendido ofrecer claves de interpretación del código ficcional con el que los romanos creaban y disfrutaban de su teatro, lo que enriquece notoriamente nuestra comprensión de los textos antiguos. Los elementos dramatúrgicos –las secuencias que estructuran las obras, las acotaciones escénicas, la relación de los personajes tipo con su modo de hablar, el significado dramatúrgico de los nombres parlantes, la función caracterizadora del discurso gnómico, la relevancia estructural de los elementos fónicos, etc.–, se abordan desde distintas disciplinas, como los Estudios Literarios, la Teatrología y la Lingüística, especialmente desde la Pragmática. Esperamos que el lector que se anime a abrir el libro lo cierre, si no seducido, sí convencido del caudal de saber, experiencia y capacidad creadora que atesora el teatro latino, textos que hablan de un mundo desaparecido y, sin embargo, aún vivo.
Aunque no vaya caracterizado de soldado romano, el objetivo de este trabajo es analizar como miles el personaje interpretado por G. Clooney, Harry Pfarrer, en la película de los hermanos Coen, Burn after Reading (Quemar después de leer, A... more
Aunque no vaya caracterizado de soldado romano, el objetivo de este
trabajo es analizar como miles el personaje interpretado por G. Clooney,
Harry Pfarrer, en la película de los hermanos Coen, Burn after Reading
(Quemar después de leer, A prova di spia, 2008 ), estrenada con gran éxito
de público y de crítica1. Se trata, en palabras de los directores2, de una parodia
del género de espías, recuerdo de las películas de la Guerra Fría entre
los bloques occidental y oriental, americano y ruso, después de la Segunda
Guerra Mundial.
Cet article reprend les éléments constitutifs de l’épilogue des comédies de Térence afin de les analyser d'un point de vue dramaturgique et pragmatique et de déterminer les fonctions qu'ils remplissent dans la clôture de l'œuvre. Les... more
Cet article reprend les éléments constitutifs de l’épilogue des comédies de Térence afin de les analyser d'un point de vue dramaturgique et pragmatique et de déterminer les fonctions qu'ils remplissent dans la clôture de l'œuvre. Les épilogues de Térence, comparés à ceux de Plaute, introduisent certaines variantes qui entraînent un changement radical de la palliata, notamment avec l'absence frappante d'un lieu de passage entre la fiction de l'œuvre et la réalité du spectateur. Pour rendre ces clôtures plus efficaces, Térence introduit un élément novateur : représenter devant le public le dénouement et ne pas le laisser sous la forme d'un commentaire dans la bouche d'un acteur.
Ce travail a pour objet le débat théorique qui suivit la publication de l’oeuvre Arte nuevo de hacer comedias (Nouvel art de faire des comédies) de Lope (1562-1635), lequel reprenait et normalisait un nouveau genre dramatique, la comédie... more
Ce travail a pour objet le débat théorique qui suivit la publication de l’oeuvre Arte nuevo de hacer comedias (Nouvel art de faire des comédies) de Lope (1562-1635), lequel reprenait et normalisait un nouveau genre dramatique, la comédie de cape et d’épée, déjà largement consacré par son théâtre et destiné à être en vogue durant tout le Baroque espagnol. Le succès de cette preceptiva lopesque eut à n’en pas douter des conséquences inattendues sur la survie des modèles latins dans la culture espagnole.
Función de los versos de cierre en las comedias de Plauto. Entre la dramaturgia y la pragmática.
Resumen Este trabajo pretende determinar en qué ámbitos es posible identificar la influencia de las máscaras de la farsa atellana en la comedia latina palliata. También se discute en qué medida los rasgos específicos de la atellana,... more
Resumen Este trabajo pretende determinar en qué ámbitos es posible identificar la influencia de las máscaras de la farsa atellana en la comedia latina palliata. También se discute en qué medida los rasgos específicos de la atellana, unidos a los personajes fijos de la comedia nueva griega, la Néa, explican la singularidad de la palliata y el éxito de Plauto ante el difícil público de Roma, habituado a una comicidad ligada a los sentidos. Palabras clave: farsa atellana, comedia latina palliata, comedia nueva griega (Néa), más-cara, personaje. Abstract This paper discusses where one can identify the influence of the masks of the Atellan farce on palliata Latin comedy. I also discuss to what extent the specific characteristics of the atellana, together with the fixed character types of Greek new comedy (Néa), explain the singularity of the palliata and the success of Plautus in front of the difficult Roman public, which was used to a comicality linked to the senses.
El objetivo de mi intervención son los personajes femeninos de la comedia plautina. Este es un detalle importante, porque los personajes femeninos son una invención, aunque no es descabellado suponer que Plauto se inspirase en mujeres... more
El objetivo de mi intervención son los personajes femeninos de la comedia plautina. Este es un detalle importante, porque los personajes femeninos son una invención, aunque no es descabellado suponer que Plauto se inspirase en mujeres reales contemporáneas para componer algunas de las características de los personajes femeninos que aparecen en sus comedias. En último instancia, se trata de llegar a la mujer real de aquella época a través de los personajes femeninos.
Research Interests:
Research Interests:
L'uso del sensi come strumento di ricreazione scenica.
This study starts off with a short historical overview of the role of women in Rome, reviewing both the Etruscan and the later Greek periods. Once the model of female behavior has been established by means of a catalogue of heroines, who... more
This study starts off with a short historical overview of the role of women in Rome, reviewing both the Etruscan and the later Greek periods. Once the model of female behavior has been established by means of a catalogue of heroines, who all come to a bitter end (Virginia, Lucretia and Camilla, for example), we move on to deal with female figures in Latin theatre.
It is important to remember that Roman theatre has its origins in Greek New Comedy (Nea), which means that the characters are cast from models created by traditional Greek theatre. Even so, given that we are working with masks, Latin theatre, hand in hand with Plautus above all, was able to introduce novel elements.
From here, we move on to a relatively in-depth analysis of the following masks: the Meretrix, with its attributes and qualities, the uxor dotata, the anus ebriola, the uirgo and the ancilla. In our examination of these masks, we have focused on certain characters that are particularly relevant, such as the puellae of Poenulus or the mulieres of Rudens, in order to establish gradations of the types of prostitutes. Alcmena has also deserved special attention as an uxor dotata since she is an unusual Plautine creation. Staphyla and Lena are other characters that represent the stereotypical attributes of the mask of the anus ebriola, as the main character of the comedy Persa, a young girl named Virgo represents the attributes of a girl from a good family, in a comical manner. The catalogue ends with the servants, with special attention paid to Pardalisca for her fundamental role in Casina.
Finally we have centered our attention on the character of Phronesia, the prostitute in Truculentus, and on her Slave girl Astaphia. With these figures, our aim was to illustrate the modernity of their characters, their awareness as working women, their solidarity with those of their social class and their prominent role. Phronesia is a character that ticks all the boxes for representing the emaciated and avid Roman prostitute for whom the reader feels a strong attraction because of her analytical mind and the bravery she shows in her actions. In addition, her plot to trick the soldier Stratophanes with a false pregnancy, allows us to tackle some of the more delicate aspects of pregnancy in Rome.
"Amphitruo and Menaechmi, the two Plautine comedies of double identity, have been the most fortunate. The reception of the first in particular involved a successive process of translation, adaptation and imitation between the 16th and... more
"Amphitruo and Menaechmi, the two Plautine comedies of double identity, have been the most fortunate. The reception of the first in particular involved a successive process of translation, adaptation and imitation between the 16th and 18th centuries. This process seems to repeat itself during the 19th and 20th centuries. Menaechmi went from an anonymous translation to Timoneda’s adaptation, but its main story line was complicated before long with twins of different sexes or of different upbringing, royal and rustic. In the last two centuries, this twin theme has come back into force, and new adaptations of the Plautine text are being created for the stage.In the second part of this chapter, we consider the antecedents of Plautus’ recovery, which was at first merely nominal and linked with Terence. The true recovery of Plautus is seen in the novel La Celestina, although he is not cited and the social reality of the author often imposes itself on the Roman model, which in turn comes from Italian adaptations of Plautus. Lope de Vega re-introduced the cunning slave figure in his development of the gracioso; and the Comedies of the Golden Age, with their successors until the 18th century, brought about the recovery of the Miles Gloriosus through the figurón. The interest of 19th-century scholars enabled the historiography recovery of Plautus and his work in Spain, resulting in an interest in a complete translation of his comedies, completed in the 20th century.
Knowledge of Terence was produced by the edition of the comedies (in 1498), by the first translation into Spanish (in 1577) and through the use of his comedies to learn Latin. To understand his influence in Spanish literature, we must assess the poetic assimilation since the 16th century. Terence’s capacity of combining argument and scenic development, the clarity of his dialogues and the drawing of his char- acters, the elegance, purity and finesse of his words, and the efficiency of his language for memorizing sentences—along with his soft and intelligent humor— made him an ideal author. The use of the verses to make ironic remarks about “vices” or customs of daily life was the means to introduce Terence in proverbs and popular culture."
The aim of this paper is to review the fictional and metatheatrical functions of the opening scenes of Plautine comedies, in order to analyze the so called retarded prologues, specifically those of Cistellaria and Miles gloriosus. In... more
The aim of this paper is to review the fictional and metatheatrical functions of the opening scenes of Plautine comedies, in order to analyze the so called retarded prologues, specifically those of Cistellaria and Miles gloriosus. In doing so, this work will check to what extent the juxtaposition of opening scenes in these two comedies repeats several functions, or creates a new way, longer and more surprising for the Roman audience, of prolonging a comedy.
Research Interests:
What was a hero in Classical Antiquity? Why is it that their characteristics have transcended chronological and cultural barriers while they are still role models in our days? How have their features changed to be embodied by comic... more
What was a hero in Classical Antiquity? Why is it that their characteristics have transcended
chronological and cultural barriers while they are still role models in our days? How
have their features changed to be embodied by comic superheroes and film? How is their
essence vulgarized and turned into a mass consumption product? What has happened with
their literary and artistic representation along centuries of elitist Western culture?
Female Leadership at Greco-Roman Antiquity. A model
Research Interests:
Se plantea la idea de que la lírica de Catulo esconda un acercamiento a la mujer completamente novedoso en un mundo androcéntrico y patriarcal. Por ello, se puede considerar a Catulo el primer revolucionario feminista del mundo antiguo.
Research Interests:
PPT del mismo trabajo
Research Interests:
Reflexión sobre el papel mediador de la mujer en los conflictos bélicos antiguos: Lisístrata y el rapto de las sabinas.
Research Interests:
Research Interests:
... de este gran río y sus caudalosas vertientes; el también chileno Felipe Gómez de ... nec multa alia genera etiam branchiis carentia, in qua sententia fuisse Aristotelem video et multis ... las fuentes y se muestran prudentes con las... more
... de este gran río y sus caudalosas vertientes; el también chileno Felipe Gómez de ... nec multa alia genera etiam branchiis carentia, in qua sententia fuisse Aristotelem video et multis ... las fuentes y se muestran prudentes con las opiniones generalizadas, aunque Molina muestra su ...
Research Interests:
Research Interests:
The aim of this paper is to analyze the final verses of Plautine comedies, with special reference to those that do not present the usual farewell formula (spectatores, plaudite!), and negotiate the final closing of the play through other... more
The aim of this paper is to analyze the final verses of Plautine comedies, with special reference to those that do not present the usual farewell formula (spectatores, plaudite!), and negotiate the final closing of the play through other kind of strategies. The dramaturgic and pragmatic analysis of the more elaborated epilogues seems to point out that the negotiation strategies in these epilogues pursue a markedly impolite interaction with the audience (expressions of desire, demands, coercion and even threats) with apparent comical effects.
Tipología semántica de los llamados diminutivos latinos. Una propuesta.
Research Interests:
Análisis estructural de los verbos latinos de "coser" y sus usos metafóricos.
Research Interests:
Función de los versos de cierre en las comedias de Plauto. Entre la dramaturgia y la pragmática.
This paper tries to analyze, from a pragmatic point of view, the use of the diminutive derivatives in the comedy called Querolus, an anonymous work of the 5th century, including its title (although it is a verbal derivative). After the... more
This paper tries to analyze, from a pragmatic point of view, the use of the diminutive derivatives in the comedy called Querolus, an anonymous work of the 5th century, including its title (although it is a verbal derivative). After the identification of the data, a comparison with the use of the diminutives in Plautus –precedent and declared source of the anonymous comedy– is made. The results of the comparison are very different for each author, and that difference gives us an additional point of view for the study of diminutives in Vulgar Latin.
Este libro tiene por objetivo el estudio de la dramaturgia en el teatro latino, especialmente en las comedias plautinas, pero también en el teatro de Terencio y de Séneca. Los autores han pretendido ofrecer claves de interpretación del... more
Este libro tiene por objetivo el estudio de la dramaturgia en el teatro latino, especialmente en las comedias plautinas, pero también en el teatro de Terencio y de Séneca. Los autores han pretendido ofrecer claves de interpretación del código ficcional con el que los romanos creaban y disfrutaban de su teatro, lo que enriquece notoriamente nuestra comprensión de los textos antiguos. Los elementos dramatúrgicos –las secuencias que estructuran las obras, las acotaciones escénicas, la relación de los personajes tipo con su modo de hablar, el significado dramatúrgico de los nombres parlantes, la función caracterizadora del discurso gnómico, la relevancia estructural de los elementos fónicos, etc.–, se abordan desde distintas disciplinas, como los Estudios Literarios, la Teatrología y la Lingüística, especialmente desde la Pragmática. Esperamos que el lector que se anime a abrir el libro lo cierre, si no seducido, sí convencido del caudal de saber, experiencia y capacidad creadora que atesora el teatro latino, textos que hablan de un mundo desaparecido y, sin embargo, aún vivo.
espanolEste trabajo analiza las relaciones amorosas tal y como se plasman en la comedia romana: el matrimonio, como fuente de desapego entre los esposos, aunque sea rito necesario para concebir hijos libres. La prostitucion, como fuente... more
espanolEste trabajo analiza las relaciones amorosas tal y como se plasman en la comedia romana: el matrimonio, como fuente de desapego entre los esposos, aunque sea rito necesario para concebir hijos libres. La prostitucion, como fuente de placer y pasion verdadera, aunque sea una costumbre tolerada, pero siempre criticada. Dentro de la comedia, se observa la importancia social que puede llegar a adquirir una mujer casada, como garante de la educacion de sus hijos e impulsora e movimientos sociales. EnglishThis paper analyses the romantic relationships depicted in Roman comedy: matrimony, as a source of disaffection between the spouses, albeit a required rite for the conception of freeborn children; prostitution, as a source of pleasure and real passion, a practice which was tolerated, though generally criticised. In comedy, the social importance that a wife could gain is perceivable, inasmuch as she is the guarantor of the children's up bringing and a driving force behind social movements.
El título de este trabajo, “viaje y descenso a los infiernos”, encierra en realidad dos de los grandes temas de la épica grecolatina: por un lado el viaje; por otro, la bajada a los infiernos, que es, además, otra forma de viaje
... Información General. Autores: Rosario López Gregoris; Editores: Madrid : Clásicas, 2002; Año de publicación: 2002; País: España; Idioma: Español; ISBN : 84-7882-496-0. Reseñas. Ha sido reseñado en: Rosario López Grégoris, El amor en... more
... Información General. Autores: Rosario López Gregoris; Editores: Madrid : Clásicas, 2002; Año de publicación: 2002; País: España; Idioma: Español; ISBN : 84-7882-496-0. Reseñas. Ha sido reseñado en: Rosario López Grégoris, El amor en la comedia latina. ...
... Aproximación a la "locura" en latín: ¿enfermedad del corazón, del espíritu o de la mente? ... por José Manuel Oliver Frade, Cristóbal José Corrales Zumbado, María Laura Izquierdo Guzmán, Dolores García Padrón,... more
... Aproximación a la "locura" en latín: ¿enfermedad del corazón, del espíritu o de la mente? ... por José Manuel Oliver Frade, Cristóbal José Corrales Zumbado, María Laura Izquierdo Guzmán, Dolores García Padrón, Dolores Corbella Díaz, José Secundino Gómez Soliño, Marcos ...
Este trabajo pretende descubrir la intención final del estadista romano Fabio Píctor a través del análisis de un texto sobre el origen de la Segunda Guerra Púnica transmitido por Polibio. Lo más significativo del texto es la imperceptible... more
Este trabajo pretende descubrir la intención final del estadista romano Fabio Píctor a través del análisis de un texto sobre el origen de la Segunda Guerra Púnica transmitido por Polibio. Lo más significativo del texto es la imperceptible estructura simétrica y bimembre ...
Este trabajo pretende determinar en qué ámbitos es posible identificar la influencia de las máscaras de la farsa atellana en la comedia latina palliata. También se discute en qué medida los rasgos específicos de la atellana, unidos a los... more
Este trabajo pretende determinar en qué ámbitos es posible identificar la influencia de las máscaras de la farsa atellana en la comedia latina palliata. También se discute en qué medida los rasgos específicos de la atellana, unidos a los personajes fijos de la comedia nueva griega, la Néa, explican la singularidad de la palliata y el éxito de Plauto ante el difícil público de Roma, habituado a una comicidad ligada a los sentidos.

This paper discusses where one can identify the influence of the masks of the Atellan farce on palliata Latin comedy. I also discuss to what extent the specific characteristics of the atellana, together with the fixed character types of Greek new comedy (Néa), explain the singularity of the palliata and the success of Plautus in front of the difficult Roman public, which was used to a comicality linked to the senses.
Research Interests:
This paper tries to prove that the model for Jules Verne’s novel Journey to the Centre of the Earth is the VI book of Virgil’s Aeneid. This literary model granted him not only a geographic itinerary, but also and chiefly a transcendent... more
This paper tries to prove that the model for Jules Verne’s novel Journey to the Centre of the Earth is the VI book of Virgil’s Aeneid. This literary model granted him not only a geographic itinerary, but also and chiefly a transcendent content.
Este dossier de Perífrasis, revista de literatura, teoría y crítica de la Universidad de los Andes recoge cinco artículos sobre la comedia antigua y la recepción de la tragedia de Sófocles en el romanticismo alemán. En estos artículos se... more
Este dossier de Perífrasis, revista de literatura, teoría y crítica de la Universidad de los Andes recoge cinco artículos sobre la comedia antigua y la recepción de la tragedia de Sófocles en el romanticismo alemán. En estos artículos se discuten y complementan algunas de las interpretaciones más relevantes entre los intérpretes contemporáneos del teatro clásico greco-romano
Research Interests: