Skip to main content
https://fundacionexe.org/publicacions/dones-i-valencianisme-clandestines-1940-1969/ Dones i Valencianisme. Clandestines (1940-1969) ofereix una aproximació conjunta a algunes de les dones que van dur a terme una tasca valencianista i... more
https://fundacionexe.org/publicacions/dones-i-valencianisme-clandestines-1940-1969/


Dones i Valencianisme. Clandestines (1940-1969) ofereix una aproximació conjunta a algunes de les dones que van dur a terme una tasca valencianista i feminista durant la dictadura franquista. El feminisme i el valencianisme anteriors al conflicte bèl·lic no només van quedar desarticulats, sinó que van ser demonitzats socialment. Les estructures de la Sección Femenina de la Falange i les dones d’Acción Católica van substituir el feminisme del primer terç del segle per un model de dona subjugada a l’home i a Déu. En paral·lel, les noves autoritats, obsessionades per fagocitar qualsevol intent de normalització cultural o lingüística diferent de la castellana, van fomentar el nacionalisme centralista.

En la fosca intersecció d’aquestes dues repressions, trobem una sèrie de dones que es resisteixen a assumir-les, les quals, amb un compromís decidit, contribueixen a la supervivència i la dignificació del patrimoni valencià. Aquest doble activisme no només va estar sotmés a les sospites i la persecució franquistes sinó que, a vegades, també va ser infravalorat pels mateixos companys de files.

Malgrat tots els entrebancs amb què es van trobar per ser dones i valencianistes, van ser capaces de mantenir les conviccions, i la seua contribució va ser fonamental per a evitar un trencament cultural que podria haver estat irreversible. Actualment, la seua resiliència ens proporciona un referent col·lectiu de voluntat i generositat en temps molt difícils.
Aquest llibre se centra en l'estudi d'aquelles dones que van ser actives durant el primer terç del segle passat i que, d’alguna manera, van viure al voltant de la Declaració Valencianista de 1918. Per tal de situar la praxi i els... more
Aquest llibre se centra en l'estudi d'aquelles dones que van ser actives durant el primer terç del segle passat i que, d’alguna manera, van viure al voltant de la Declaració
Valencianista de 1918.

Per tal de situar la praxi i els discursos d’aquestes «primeres» valencianistes s'ha revisat nombrosa documentació d'arxiu i premsa història, a més de recollir els testimonis de persones que les van tractar en vida.

Les activistes valencianistes que es tracten són: Manuela Agnés Rausell Soriano, Josefina Piera Rosario, Vicenta Matalí Bayona, Milagros Espí Soler, Empar Navarro Giner, Pilar Monzó Pons, Rosari Soto, Elisa Garcia Villalba i Teresa d'Aitana.

DOWNLOAD: https://fundacionexe.org/publicacions/dones-i-valencianisme-pioneres-1900-1939/
Balandra Editorial.
La història de la literatura d’autora a les comarques valencianes ha passat quasi totalment desapercebuda al llarg dels segles; des de fa uns pocs anys, però, els estudis globals i monogràfics que s'han generat al voltant d'aquesta... more
La història de la literatura d’autora a les comarques
valencianes ha passat quasi totalment desapercebuda
al llarg dels segles; des de fa uns pocs anys, però,
els estudis globals i monogràfics que s'han generat
al voltant d'aquesta temàtica comencen a demostrar
empíricament l'existència d'una genealogia femenina
de lletraferides vinculades a aquest territori. El present
volum vol contribuir a aquest procés de recuperació
des de la perspectiva contemporània, tot oferint una
aproximació, quantitativa i qualitativa, a la producció
de les escriptores durant el franquisme. L'estudi
es focalitza en l'obra narrativa, tant publicada com
inèdita, amb l'objectiu d'analitzar la reelaboració
literària de les problemàtiques que, en tant que dones i
valencianes, els afectaven directament. Aquest treball,
doncs, matisa i enriqueix la percepció que, fins ara, es
tenia del panorama literari valencià de postguerra.


Full-text: http://alfonselmagnanim.net/?q=val/Llibres/les-dones-fortes-la-narrativa-valenciana-sota-el-franquisme
Full-text: https://publikationen.sulb.uni-saarland.de/handle/20.500.11880/31010?locale=en Wie sehen die besonderen Anforderungen an die Kulturvermittlung für eine internationale Studierendenschaft aus? Welche epistemologischen und... more
Full-text: https://publikationen.sulb.uni-saarland.de/handle/20.500.11880/31010?locale=en

Wie sehen die besonderen Anforderungen an die Kulturvermittlung
für eine internationale Studierendenschaft aus? Welche
epistemologischen und methodologischen Herausforderungen
bestehen in der Didaktik der Kulturen? Gibt es Unterschiede zur
Didaktik der Sprachen, auch wenn beide Bereiche eng miteinander
verknüpft sind? Elf Dozierende aus Deutschland haben
Überlegungen, Erfahrungen und Materialien aus ihrer Praxis in
diesem Buch zusammengetragen. Das Werk möchte einen Beitrag
zur Debatte leisten, welchen Platz die Landeskunde und die
Kulturwissenschaften im europäische Hochschulraum einnehmen
sollen.
- - -
Quina és l'especificitat de l'ensenyament de la cultura a l'alumnat
universitari internacional? Quins reptes epistemològics i metodològics
presenta la didàctica de la cultura? Són diferents als
de la didàctica de la llengua, malgrat que totes dues àrees es
troben intrínsecament relacionades? Onze docents de l'àmbit alemany
han posat en comú reflexions, experiències i materials a
partir de les seues respectives praxis. El conjunt aporta una
sèrie de consideracions que, des de la Catalanística i la Hispanística,
contribueixen al debat sobre quin és l'espai que, actualment,
haurien d'ocupar els Landeskunde i els Estudis Culturals
dins l'Espai Europeu d'Educació Superior.
(Re)construir una genealogia femenina literària sota el franquisme: la correspondència al voltant de l’antologia poètica Les cinc branques. Poesia femenina catalana. Dins López Izquierdo, M., Taillot, A.(eds.) Epistolatrías: mutaciones... more
(Re)construir una genealogia femenina literària sota el franquisme: la correspondència al voltant de l’antologia poètica Les cinc branques. Poesia femenina catalana. Dins López Izquierdo, M., Taillot, A.(eds.) Epistolatrías: mutaciones contemporáneas y nuevos enfoques de estudio de la carta. Bruxelles: Peter Lang Verlag.

ABSTRACT: Aquest treball presenta una primera aproximació a l’epistolari, a hores d’ara inèdit, que es va generar al voltant de l’antologia Les cinc branques. Poesia femenina catalana durant els sis anys que va durar el seu procés de gestació (1969–1975). En primer lloc, doncs, situarem aquest recull en el seu context i n’analitzarem el contingut dels seus paratextos. Seguidament, ens endinsarem en les missives que es van intercanviar entre les persones implicades en el projecte, les quals aporten informació rellevant sobre el seu desenvolupament. Finalment, observarem les cartes que les poetes antologades van intercanviar amb la compiladora principal de l’antologia, Roser Matheu. Tot plegat vol posar de relleu el valor històric i literari d’un epistolari coral que ens permet recuperar les veus d’un seguit d’escriptores que, des dels marges, reafirmen la seua voluntat creadora.
https://padlet.com/ipontni/i-congreso-internacional-wl-zu8ow0b2m48gn5uq/wish/2799791670 POSTER. Cronologia visual de la literatura catalana d'autora des de l'Edat Mitjana fins a l'actualitat. Projectada amb un objectiu didàctic i de... more
https://padlet.com/ipontni/i-congreso-internacional-wl-zu8ow0b2m48gn5uq/wish/2799791670


POSTER. Cronologia visual de la literatura catalana d'autora des de l'Edat Mitjana fins a l'actualitat. Projectada amb un objectiu didàctic i de suport per a introduir-la a les aules preuniversitàries o en la formació del professorat.

Presentat en el I Congrés Internacional Women's Legacy: Our Cultural Heritage for Equity.
Traçant el futur · Trazando el futuro · Charting the future · Tracer l'avenir · Trazando o futuro

https://padlet.com/ipontni/i-congreso-internacional-wl-zu8ow0b2m48gn5uq/wish/2799791670
Cette étude vise à présenter un panorama critique de la littérature catalane (poésie, nouvelle, roman, théâtre et essai) publiée par des écrivaines valenciennes pendant les vingt dernières années. Une attention particulière sera accordée... more
Cette étude vise à présenter un panorama critique de la littérature catalane (poésie, nouvelle, roman, théâtre et essai) publiée par des écrivaines valenciennes pendant les vingt dernières années. Une attention particulière sera accordée aux dynamiques spécifiques développées dans ces coordonnées géochronologiques, et à l'influence des politiques culturelles soutenues par les gouvernements du Parti Populaire (1995-2015) et de la coalition Parti Socialiste- Compromís-Podem (depuis 2015) sur le milieu littéraire.
LINK: https://crimic-sorbonne.fr/revues-en-ligne/catalonia/ Résumé : Les obstacles et difficultés que les auteurs de langue catalane ont rencontrés sous le franquisme sont bien connus, mais les conditionnements spécifiques... more
LINK: https://crimic-sorbonne.fr/revues-en-ligne/catalonia/

Résumé : Les obstacles et difficultés que les auteurs de langue catalane ont rencontrés sous  le  franquisme  sont  bien  connus,  mais  les  conditionnements  spécifiques  que  les  écrivaines  ont  dû  supporter  sous  un  régime  clairement  sexiste  et  impérialiste  n’ont  pas  encore été étudiés en profondeur. Ce travail vise à aborder cette expérience collective à partir  de  l’exemple  concret  de  l’écrivaine  Carmelina  Sánchez-Cutillas  (Madrid,  1921-Valence 2009). En effet, depuis le Pays valencien, elle a été capable de créer une œuvre de grande valeur esthétique, en même temps que fortement engagée dans la récupération de  la  langue,  l’histoire  et  la  littérature  et  opposée  aux  injustices  sociales  et  à  la  soumission  féminine.  Les  documents  inédits  qui  illustrent  ce  travail  de  rapprochement  intersectionnel permettent de saisir l’importance littéraire et sociale de cette écrivaine. 

Abstract:  The  obstacles  and  difficulties  that  Catalan  writers  suffered  under  Francoism  are  well  known,  but  the  specific  conditioning  that  the  Women  writers  had  to  endure  under a sexist and imperialist regime has not yet been studied in depth. This work aims to  approach  this  collective  experience  through  the  example  of  the  Valencian  writer  Carmelina  Sánchez-Cutillas  (Madrid,  1921-Valencia  2009),  who  was  able  to  create  a  work  of  great  aesthetic  value  while  being  strongly  committed  to  the  recovery  of  language,  history  and  literature,  as  well  as  opposed  to  social  injustices  and  female  submission. The unpublished documentation that illustrates this intersectional approach to her career allows us to grasp the literary and social importance of this author. 


Mots-clés : littérature catalane du XXe siècle, femmes écrivaines, franquisme, censure, valencianisme, généalogies féminines.


Keywords:  Catalan  literature  of  the  XXth  century,  Women  Writers,  Francoism,  censorship, Valencianism, female genealogies.
L'anomenada «generació dels setanta» està formada per autores i autors que mostraren una clara consciència de grup, compartint interessos socials i posicionaments ideològics antifranquistes. Autores capaces d'interseccionar la consciència... more
L'anomenada «generació dels setanta» està formada per autores i autors que mostraren una clara consciència de grup, compartint interessos socials i posicionaments ideològics antifranquistes. Autores capaces d'interseccionar la consciència feminista amb l’antifranquista i la nacionalista pròpies de la seua generació, en una triple subversió d’una dictadura que, almenys formalment, arribava a la fi.
RESUM: Les guerres i les dictadures que han assetjat Europa durant el segle XX han estat tractades per un bon nombre d’escriptores en llengua catalana, les quals han desenvolupat diferents discursos tant sobre el conflictes bèl·lics i la... more
RESUM: Les guerres i les dictadures que han assetjat Europa durant el segle XX han estat tractades per un bon nombre d’escriptores en llengua catalana, les quals han desenvolupat diferents discursos tant sobre el conflictes bèl·lics i la repressió, com sobre l’impacte i les conseqüències que aquestes han tingut en la societat civil i, més concretament, en el col·lectiu femení. Carmelina Sànchez-Cutillas, Maria Beneyto i Matilde Llòria són tres de les autores valencianes de postguerra que van patir en primera persona molts d’aquests esdeveniments històrics, els quals abocaran a la seua poesia. Ens proposem, doncs, analitzar les seues veus poètiques des d’aquest punt de vista, tot tenint en compte el context en què van realitzar l’activitat creadora per tal d’aportar-hi una interpretació el més aprofundida possible.

PARAULES CLAU: Poesia catalana. Poesia gallega. Poesia espanyola. Postguerra. Literatura d’autora.
Resum: Aquest treball proposa una aproximació sistematitzada al conjunt de les escriptoresque van nèixer abans de la Guerra Civil però que van escriure tota o part de la seua obra sotael franquisme. Es divideix en tres apartats: en primer... more
Resum: Aquest treball proposa una aproximació sistematitzada al conjunt de les escriptoresque van nèixer abans de la Guerra Civil però que van escriure tota o part de la seua obra sotael franquisme. Es divideix en tres apartats: en primer lloc, s’ofereix una panoràmica generala la producció en català de les escriptores de tot el domini lingüístic durant la dictadura. Ensegon lloc, s’observen les circumstàncies específiques de les escriptores valencianes s’analitzal’aportació que van fer Anna Rebeca Mezquita Almer, Maria Ibars i Ibars, Matilde Llòria,Beatriu Civera (Valence 1914-1995), Sofia Salvador, Maria Beneyto i Cuñat, CarmelinaSánchez-Cutillas i Maria Mulet. En tercer lloc, es comentarà la seua obra, tant publicadacom inèdita per tal de valorar l’impacte que han tingut fins a l’actualitat. Paraules clau: literatura catalana del segle XX, escriptores, País Valencià, genealogies femenines,dictadura, exili, feminisme. : This work proposes a systematic approach to all the writers ...
PAM, 2020
Beatriu Civera (Valencia, 1914-1995) and Maria Beneyto i Cuñat (Valencia, 1925-2011) are two of the most powerful literary voices in the postwar Catalan narrative of the Valencian Community, as well as two of the authors who wrote most... more
Beatriu Civera (Valencia, 1914-1995) and Maria Beneyto i Cuñat (Valencia, 1925-2011) are two of the most powerful literary voices in the postwar Catalan narrative of the Valencian Community, as well as two of the authors who wrote most prolifically about the types of violence used against women during Franco's rule. We will be analysing works that are especially critical of certain groups of Catholic women, and that refer to the degrading treatment received by predominantly female groups in both the private and public spheres, such as prostitutes, single mothers and leftist women. The analysis also covers the daily violence, both physical or psychological, that 'non-problematic' women had to endure. This perspective is, therefore, somewhat unusual in literary tradition up until now, exposing a series of power relations while also offering new nuances in terms of the historical perception of women's lives during the dictatorship.

Full-text: http://www.romanistik.uni-freiburg.de/pusch/zfk/cat/index.htm and http://www.romanistik.uni-freiburg.de/pusch/zfk/32/17_Lacueva_Ballester.pdf
A banda d’uns quants (pocs) noms d’escriptores cèlebres, semblaria que la història de la literatura catalana es troba majoritàriament buida de plomes femenines. Amb aquest article volem oferir una aproximació inclusiva a la literatura... more
A banda d’uns quants (pocs) noms d’escriptores cèlebres, semblaria que la història de la literatura catalana es troba majoritàriament buida de plomes femenines. Amb aquest article volem oferir una aproximació inclusiva a la literatura d’autora des d’una perspectiva àmplia, tant cronològicament (des del segle XIV al XX) com geogràfica (amb la inclusió de la totalitat dels Països Catalans). Aquest exercici, inèdit fins ara, aspira a matisar la percepció, marcadament asimètrica pel que fa al gènere, de la nostra tradició literària, i per assolir-ho mirarà d’esbrinar qui són aquestes dones, què han escrit, quan, on i en quines circumstàncies. Tot plegat vol demostrar per què, a hores d’ara, ja podem parlar d’una genealogia femenina literària en català.

Mots clau: Història de la literatura, Literatura catalana, Literatura d’autora, crítica feminista, genealogies femenines.
[With Carla González Collantes] This article seeks to empirically demonstrate how poetry written by women has been made invisible, following the inertia that also occurs in the literary field, and proposes an alternative catalog that... more
[With Carla González Collantes]

This article seeks to empirically demonstrate how poetry written by women has been made invisible, following the inertia that also occurs in the literary field, and proposes an alternative catalog that seeks to include all of the authors poems that have been musiced so far. From the configuration of this corpus, a series of concrete applications - which are useful for correcting the low presence of female writers - are proposed with poems that have been turned into songs.


Keywords: Contemporary Music, Catalan Poetry, Cultural Normalization, Women Writers.
Ensenyament dels Estudis Catalans per a l'alumnat universitari internacional.

Consulta en obert: https://revistasao.cat/mostrar-la-nostra-cultura-pel-mon-el-repte-de-la-internacionalitzacio/
Full-text: http://universaar.uni-saarland.de/monographien/volltexte/2017/163/pdf/SaraviPontes_Hochschuldidaktik_Komplett.pdf Mentre les investigacions sobre la docència de llengües estrangeres en l’ensenyament superior van en augment, la... more
Full-text: http://universaar.uni-saarland.de/monographien/volltexte/2017/163/pdf/SaraviPontes_Hochschuldidaktik_Komplett.pdf

Mentre les investigacions sobre la docència de llengües estrangeres en l’ensenyament superior van en augment, la didàctica de les cultures vinculades a aquestes llengües a penes no ha generat bibliografia específica, tot i suposar un repte no exempt de dificultats per als professionals encarregats d’aquesta tasca. Aquest treball vol contribuir a la superació d’aquest buit tot focalitzant-se en tres aspectes: en primer lloc, un acostament crític a la terminologia utilitzada fins ara per a referir-se a les llengües i cultures «estrangeres» junta-ment amb una proposta de nomenclatures alternatives; en segon lloc, una reflexió sobre la utilitat que tenen els estudis culturals per a la docència de les cultures «estrangeres», la qual sustentarem en l’observació d’algunes guies docents referides a diverses comunitats culturals alhora que apuntarem el diàleg que s’estableix entre les dues àrees. I, en tercer lloc, una anàlisi de la posició dels estudis catalans en aquest panorama general des del punt de vista del professorat de cultura catalana arreu del món, tot aportant propostes específiques que mostren la contribució que pot significar l’experiència acumulada per aquest col·lectiu professional en el desenvolupament de la disciplina.

http://universaar.uni-saarland.de/monographien/
ABSTRACT: Orxata Sound System is a musical collective from l’Horta (Valencian Country) that was founded in 2003 and was dissolved indefinitely in 2014. Its existence has marked a before... more
ABSTRACT:  Orxata  Sound  System  is  a  musical
collective  from  l’Horta  (Valencian  Country)  that
was    founded    in    2003    and    was    dissolved
indefinitely  in  2014.  Its  existence  has  marked  a
before  and  after  in  the  Catalan  musical  scene,  not
only  because  of  its  style,  but  also  because  it  was  a
pioneer  in  the  use  of  new  technologies  to  create,
produce  and  distribute  its  music  as  well  as  (auto)
manage  and  communicate  with  the  public  in  an
eminently  horizontal  way.  This  article  will  observe
the musical trajectory of Orxata Sound System with
special  emphasis,  on  the  one  hand,  on  the  artistic
exploitation  that  developed  from  the  hybridization
of  two  apparently  contradictory  elements;  on  the
other  hand,  we  will  focus  on  the  cooperative
strategies in musical creativity. 

KEYWORDS:  collective  culture,  activism,  catalan
music, Cultural Studies, Valencia.



RESUMEN: Orxata  Sound  System  es  un  colectivo
musical de la comarca de l’Horta (País Valenciano)
que  se  fundó  el  año  2003  y  que  se  disolvió
indefinidamente  el  año  2014.  Su  existencia  ha
dejado  huella  en  la  escena  musical  del  ámbito
catalanófono,  no  solamente  por  su  estilo,  sino
también  porque  fueron  pioneros  en  el  uso  de  las
nuevas  tecnologías  tanto  para  crear,  producir  y
difundir  su  música  como  para  (auto)gestionarse  y
c o m u n i c a r s e    c o n    e l    p ú b l i c o    d e    m a n e r a
eminentemente horizontal. Este artículo observará
la  trayectoria  musical  de  Orxata  Sound  System
haciendo  especial  hincapié,  por  un  lado,  en  la
explotación  artística  que  desarrollaron  a  partir  de
la  hibridación  de  dos  elementos  aparentemente
contradictorios: por otro lado, nos centraremos en
las estrategias cooperativas en la creación musical.

PALABRAS CLAVE:  cultura    colectiva,    activismo,
música catalana, Estudios Culturales, València.



https://ojs.uv.es/index.php/kamchatka/article/view/10140/9875
Orxata Sound System es un colectivo musical de la comarca de l’Horta (País Valenciano) que se fundó el año 2003 y que se disolvió indefinidamente el año 2014. Su existencia ha dejado huella en la escena musical del ámbito catalanófono, no... more
Orxata Sound System es un colectivo musical de la comarca de l’Horta (País Valenciano) que se fundó el año 2003 y que se disolvió indefinidamente el año 2014. Su existencia ha dejado huella en la escena musical del ámbito catalanófono, no solamente por su estilo, sino también porque fueron pioneros en el uso de las nuevas tecnologías tanto para crear, producir y difundir su música como para (auto)gestionarse y comunicarse con el público de manera eminentemente horizontal. Este artículo observará la trayectoria musical de Orxata Sound System haciendo especial hincapié, por un lado, en la explotación artística que desarrollaron a partir de la hibridación de dos elementos aparentemente contradictorios: por otro lado, nos centraremos en las estrategias cooperativas en la creación musical.
Research Interests:
Research Interests:
Epíleg al llibre col·lectiu ENTRE DONES, un recull de deu contes d'escriptores valencianes contemporànies. Les autores: Núria Cadenes Isabel Canet Ferrer Mercè Climent Maria Josep Escrivà Isabel Garcia Canet Pepa Guardiola Carme Manuel... more
Epíleg al llibre col·lectiu ENTRE DONES, un recull de deu contes d'escriptores valencianes contemporànies.

Les autores:

Núria Cadenes
Isabel Canet Ferrer
Mercè Climent
Maria Josep Escrivà
Isabel Garcia Canet
Pepa Guardiola
Carme Manuel
Anna Moner
Lliris Picó
Raquel Ricart
REFERENCIA: LACUEVA I LORENZ, Maria i HERRERO HERRERO, María de los Ángeles (2016), "Construyendo las genealogías femeninas literarias valencianas: estado de la cuestión" in Moszczyńska-Dürst, K., Kumor, K., Garrido González, A., Calderón... more
REFERENCIA:
LACUEVA I LORENZ, Maria i HERRERO HERRERO, María de los Ángeles (2016), "Construyendo las genealogías femeninas literarias valencianas: estado de la cuestión" in Moszczyńska-Dürst, K., Kumor, K., Garrido González, A., Calderón Puerta, A. (eds.), Identidad, género y nuevas subjetividades en las literaturas hispánicas, Varsovia: Instituto de Estudios Ibéricos e Iberoamericanos
de la Universidad de Varsovia, p. 67 - 88.

PALABRAS CLAVE: Genealogías femeninas, Literatura de autora, Crítica Literaria, Canon, Historia de la Literatura Catalana

RESUMEN:
La falta de estudios sobre los referentes femeninos literarios valencianos conforma, actualmente, uno de los vacíos bibliográficos más relevantes de la Historia de la Literatura Catalana. Salvo Isabel de Villena, erigida como la excepción que confirma la regla, la literatura de autora valenciana ha pasado casi completamente desapercibida para los ojos de la crítica académica, y no solamente cuando la lengua de creación ha sido la catalana, sino también cuando han optado por otras posibilidades (como el latín, el castellano, el francés o el gallego). A pesar de ello, ya contamos con algunos trabajos centrados en diferentes épocas (la Edad Moderna y la Contemporánea), que demuestran empíricamente tanto la existencia de una cantidad significativa de escritoras valencianas, como cierta continuidad de la escritura femenina en este territorio a lo largo de los siglos. Asumiendo el género como una de las categorías útiles para el análisis histórico, tal y como afirma Joan W. Scott, y basándonos en la aplicación práctica del concepto de “genealogía femenina” desarrollado por Luce Irigaray, nos proponemos tres objetivos: 1) dar a conocer el estado de la cuestión en que se encuentra esta temática, 2) explicitar los retos metodológicos que se nos plantean y 3) apuntar algunas estrategias que pueden resultar provechosas tanto para comenzar a hacer visibles las aportaciones de las mujeres al legado literario valenciano como para divulgar que la sociedad valenciana no es huérfana de madres, abuelas o bisabuelas literarias.
Matèria de Bretanya (1976) és l'única obra narrativa de l'escriptora valenciana Carmelina Sánchez-Cutillas. Reeditada vuit vegades i utilitzada a bastament en l'àmbit educatiu, a penes no ha rebut atenció per part de la crítica... more
Matèria de Bretanya (1976) és l'única obra narrativa de l'escriptora valenciana Carmelina Sánchez-Cutillas. Reeditada vuit vegades i utilitzada a bastament en l'àmbit educatiu, a penes no ha rebut atenció per part de la crítica especialitzada, i ni el seu contingut ni la seua original forma, a cavall entre la novel·la, el recull de contes i les memòries, no han estat estudiades amb detall.

MOTS-CLÉS
Narrativa valenciana contemporània, crítica literària catalana, literatura comparada.
Resercle, la revista de la Societat d’Ensenyament i Recerca del Català com a Llengua Estrangera, us convida a enviar els vostres treballs per considerar-los per a la possible publicació en el número 2 (2021). La data límit per a la... more
Resercle, la revista de la Societat d’Ensenyament i Recerca del Català com a Llengua Estrangera, us convida a enviar els vostres treballs per considerar-los per a la possible publicació en el número 2 (2021).

La data límit per a la recepció de treballs per al número 2 és el 31 de maig de 2021. Per al número 3, la recepció de treballs està oberta durant tot l’any 2021.

Resercle té una periodicitat anual i es publica en línia. La temàtica de la revista és l’ensenyament i l’aprenentatge de la llengua, literatura i cultura catalanes i de tots els factors que hi intervenen, tant des del punt de vista dels aprenents com des del punt de vista dels docents i dels entorns d’aprenentatge. Tot i que se centra en l’ensenyament i l’aprenentatge de la llengua i cultura catalanes, també es tindran en compte les contribucions sobre altres llengües en contacte amb la llengua catalana. Resercle té una clara vocació internacional i contribueix a difondre la recerca i les experiències en didàctica de la llengua i cultura catalanes de tots els territoris.

Resercle està estructurada en seccions fixes per tal de mostrar el ventall d’activitats que es produeixen al voltant de l’ensenyament i l’aprenentatge de la llengua i cultura catalanes. Les seccions de la revista són:

Articles de recerca: S’accepten articles d’entre 7000 i 9000 paraules dedicats a qüestions teòriques o estudis concrets relacionats amb l’ensenyament i l’aprenentatge de la cultura i llengua catalanes en tant que estrangeres, segones o addicionals, així com estudis relatius a l’adquisició de segones llengües i cultures que tinguin el català com a llengua de treball. Les contribucions han de ser originals i han d’establir clarament el marc teòric, els objectius de la recerca, els resultats i les conclusions a les quals s’ha arribat. Els articles han d’incloure un resum de 250 mots i 5 mots clau en la llengua de l’article i en anglès. Envieu els treballs a: recerca.re@sercle.cat. Indiqueu, al cos del missatge, el nom i els cognom(s) dels autors de l’article i la filiació d’aquell moment.
Experiències didàctiques: S’accepten articles d’entre 1000 i 1500 paraules sobre experiències didàctiques que s’hagin dut a terme a les classes de català com a llengua estrangera, segona o addicional. Les contribucions han de ser originals i han d’establir clarament els objectius, la descripció de l’activitat i les conclusions. Les experiències didàctiques han d’incloure un resum a l’inici de 50 mots. Envieu els treballs a: didactica.re@sercle.cat
Entrevistes: S’accepten entrevistes (entre 3000 i 5000 paraules) amb persones destacades en l’àmbit de l’ensenyament de la llengua, literatura i cultura catalanes. Després d’una breu presentació, les entrevistes han de destacar les aportacions més rellevants de la persona entrevistada amb la seva biografia professional i acadèmica com a marc contextual. Envieu els treballs a: entrevistes.re@sercle.cat
Alumnat: S’accepten articles d’entre 800 i 1100 paraules sobre experiències de l’alumnat de català com a llengua estrangera, segona o addicional. Les contribucions han de ser originals i hauran de recollir reflexions sobre el procés d’aprenentatge, la familiarització amb la cultura o les activitats realitzades en relació amb la llengua. Envieu els treballs a: alumnat.re@sercle.cat
Ressenyes: S’accepten ressenyes d’entre 800 i 1100 paraules sobre aportacions relacionades amb l’ensenyament i l’aprenentatge de la llengua i la cultura catalanes com a llengua estrangera, segona i addicional, o que puguin resultar útils en aquest àmbit. Es podran ressenyar tant estudis de caràcter teòric com empíric i també manuals o altres tipus de materials didàctics. Envieu els treballs a: ressenyes.re@sercle.cat
Informació important:

La data límit per a la recepció de treballs és el 31 de maig de 2021
Aproximació a la figura i l'obra de Maria Mulet (Albalat de la Ribera, 1930-1982), una de les escriptores valencianes de postguerra i pionera en la creació de literatura per a infants en català al País Valencià.... more
Aproximació a la figura i l'obra de Maria Mulet (Albalat de la Ribera, 1930-1982), una de les escriptores valencianes de postguerra i pionera en la creació de literatura per a infants en català al País Valencià.

http://www.iquiosc.cat/barcella/numero/53
Aquest article vol presentar un breu repertori biobibliogràfic d’aquelles autores que, nascudes abans de la Guerra Civil, escriuen i publiquen tota o bona part de la seva obra a partir dels anys 40. El límit cronològic se’ns imposa per... more
Aquest article vol presentar un breu repertori biobibliogràfic d’aquelles autores que, nascudes abans de la Guerra Civil, escriuen i publiquen tota o bona part de la seva obra a partir dels anys 40. El límit cronològic se’ns imposa per dues raons : d’una banda, perquè a penes trobem escriptores en català durant les generacions immediatament anteriors. De l’altra, perquè ens sembla que el fet d’haver conegut una realitat anterior a la dictadura s’ha de considerar un factor important a l’hora d’apropar-nos a les obres de Beatriu Civera, Maria Ibars, Maria Beneyto, Anna Rebeca Mezquita Almer, Matilde Llòria, Assumpta Gonzàlez, Carmelina Sànchez-Cutillas i Maria Mulet.
VÍDEO: https://www.youtube.com/watch?v=GNSXjho-7Cw

WEBINAR: Literatura femenina valenciana.
4 sessions

Centre de Formació de Persones Adultes de Manises https://www.findglocal.com/ES/Valencia/124490897600848/CFPA-Menicil-de-Manises
VÍDEO: https://www.youtube.com/watch?v=GzWC6toTGlo

Webinar: Literatura femenina valenciana.
4 sessions

Centre de Formació de Persones Adultes de Manises  https://www.findglocal.com/ES/Valencia/124490897600848/CFPA-Menicil-de-Manises
VÍDEO: https://www.youtube.com/watch?v=MlEVV0C2Dx8&t=2s WEBMINAR: «Literatura femenina valenciana» 4 sessions a l'Escola de Persones Adultes de Manises Dies: 23 de novembre de 2020 24 de novembre de 2020 2 de desembre de 2020 3 de... more
VÍDEO: https://www.youtube.com/watch?v=MlEVV0C2Dx8&t=2s
WEBMINAR: «Literatura femenina valenciana»
4 sessions a l'Escola de Persones Adultes de Manises
Dies:
23 de novembre de 2020
24 de novembre de 2020
2 de desembre de 2020
3 de desembre de 2020
Research Interests:
María de los Ángeles Herrero (Saix, 1978), és llicenciada i doctora en filologia catalana per la Universitat d’Alacant. Ha treballat com a becària en els projectes «Primera fase d’inventari general de l’espectacle popular valencià» i... more
María de los Ángeles Herrero (Saix, 1978), és llicenciada i doctora en filologia catalana per la Universitat d’Alacant. Ha treballat com a becària en els projectes «Primera fase d’inventari general de l’espectacle popular valencià» i «Realització d’una edició crítica de l’obra teatral de Josep Bernat i Baldoví», sota la direcció del Dr. Gabriel Sansano i Belso (UA) i com a tècnica superior en el projecte ADSO «Análisis distante del soneto castellano de los Siglos de Oro», amb la direcció de Borja Navarro Colorado (UA).
Ressenya del volum:

HERRERO HERRERO,  M. de los Ángeles (2018). L'univers literari de les escriptores valencianes dels segles XVI-XVIII, València: Alfons el Magnànim.
Ressenya de la novel·la «Qui ens defensarà» de Lucia Pietrelli (2014)