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En línea con los postulados de la Agenda 2020 respecto al rol estructural del cine en la configuración de la(s) identidad(es) europea(s), el artículo destaca la trascendencia de las cinematografías nacionales en lenguas no hegemónicas en... more
En línea con los postulados de la Agenda 2020 respecto al rol estructural del cine en la configuración de la(s) identidad(es) europea(s), el artículo destaca la trascendencia de las cinematografías nacionales en lenguas no hegemónicas en la consecución de una cultura europea diversa. Desde esta perspectiva, se asume el estudio de caso del cine en Galicia, y se analiza la presencia (o, para ser más exactos, la ausencia) de la versión original gallega en los largometrajes cinematográficos estrenados entre 2008 y 2012. La propuesta surge al abrigo del proyecto de I+D+i “Hacia el Espacio Digital Europeo. El papel de las cinematografías pequeñas en versión original” (Ministerio de Economía y Competitividad. Ref. CSO2012- 35784).
La multimedialidad, la hipertextualidad y la interactividad de Internet posibilitaron que los usuarios pudieran inmiscuirse en los procesos productivos. Este estudio explica cómo se produce la evolución del concepto de los usuarios como... more
La multimedialidad, la hipertextualidad y la interactividad de Internet posibilitaron que los usuarios pudieran inmiscuirse en los procesos productivos. Este estudio explica cómo se produce la evolución del concepto de los usuarios como consumidores a cocreadores de contenidos, y los desafíos que implica. Palabras clave: medios digitales, medios nativos digitales, cibermedios, medios de comunicación, periodismo digital, coproducción de contenidos, cocreación de contenidos digitales.
Social networks have become another tool for corporate television groups to broadcast audiovisual content due to the great benefits they offer. The new functionalities implemented in social networks enhance the creativity and the creation... more
Social networks have become another tool for corporate television groups to broadcast audiovisual content due to the great benefits they offer. The new functionalities implemented in social networks enhance the creativity and the creation of new formats. This is the case of the social network Instagram, where we can find profiles of new audiovisual platforms developed by traditional corporate television groups that offer new interactive transmedia formats and that stand out for their originality. This article analyzes the case of “Circular” a horror series designed to be broadcast on Instagram on the Playz channel, the digital platform for young content of the Spanish Public Broadcasting Corporation (RTVE).
For the media, and therefore journalism, to be sustainable in today's digital ecosystem, significant changes must occur in the relationship between journalistic companies and their audiences to generate the trust and added value... more
For the media, and therefore journalism, to be sustainable in today's digital ecosystem, significant changes must occur in the relationship between journalistic companies and their audiences to generate the trust and added value necessary for the audience to feel that the worth paying for news content. This article summarizes the key findings of an exploratory research over a five-year period (2015–2020) on an initial sample of 100 digital native media, as well as legacy media from Spain, the rest of Europe, and the United States. The data collection had a double objective: to study the emerging professional profiles and the audience measurement tools that strengthen editorial teams in their attempt to improve their relationships with the audience, and to explore strategies aimed at improving the connection with the public through through participation and co-creation, both online and offline.
La eclosión de la llamada Web 2.0 ha modificado sustancialmente las formas de comunicación y la formación en dicho ámbito también debe tener presente el nuevo entorno. El presente trabajo realiza un análisis de la investigación sobre... more
La eclosión de la llamada Web 2.0 ha modificado sustancialmente las formas de comunicación y la formación en dicho ámbito también debe tener presente el nuevo entorno. El presente trabajo realiza un análisis de la investigación sobre docencia universitaria y social media en el período 2010-2015. Metodología. Se han recopilado todos los artículos publicados en las revistas de comunicación españolas indexadas en Scopus que abordan el fenómeno. Se pretende averiguar el peso de la temática en la agenda de investigación de los últimos años, así como sintetizar las áreas de conocimiento, el ámbito de aplicación, la evolución temporal, las metodologías, las herramientas y los principales resultados y conclusiones de dichos estudios. A nivel metodológico se ha empleado el análisis de contenido para profundizar en lo que se ha teorizado y analizado empíricamente. Se han revisado 2344 artículos de los que 103 se han configurado como muestra de estudio. Resultados y conclusiones. El trabajo co...
Las relaciones de la ciudadanía con los medios de comunicación son cada vez más complejas y hacen necesario planificar y proyectar la educación en un contexto hipermediático, planteando nuevos retos: en la educación se integra la... more
Las relaciones de la ciudadanía con los medios de comunicación son cada vez más complejas y hacen necesario planificar y proyectar la educación en un contexto hipermediático, planteando nuevos retos: en la educación se integra la responsabilidad de formar a los ciudadanos para consumir y producir en un ecosistema de medios con capacidades y potencialidades para los nuevos públicos. En esta relación estratégica entre educación y comunicación, las políticas públicas deben fortalecer las condiciones que favorezcan la capacitación personal, uniendo la creatividad con la comprensión de las estructuras, procesos y técnicas que refuercen un consumo crítico. Se ofrece una panorámica de los avances que se han producido en torno a la alfabetización en los nuevos medios, a partir de un análisis de contenido desde la definición de este concepto por la UNESCO en 1979 hasta la actualidad, pasando por el New Curriculum for Teachers on Media and Information Literacy de 2011 y el Mapping Media Educa...
The evolution of the networked society is defining journalistic practices and trends. While the elements of journalism remain, there is no doubt that the possibilities offered by existing tools feed experiencing renewed dimensions, from... more
The evolution of the networked society is defining journalistic practices and trends. While the elements of journalism remain, there is no doubt that the possibilities offered by existing tools feed experiencing renewed dimensions, from which there arise formats and pieces that help professionals to develop more quality information, according to the characteristics of the present communication environment. As this new ecosystem is formed, journalism is defining its elements in the age of metamedia. The work explores some of the ongoing news practices of recent years, such as data journalism, immersive journalism, slow journalism, real-time journalism and drone journalism. It also includes results on new media trends, contributions on metamedia and news added value.
Research Interests:
The relation between infomediary sector and audience measurement is tight: six out of ten entities cited by Spanish companies as data & information source providers are closely related to this area of audience measurement. The media... more
The relation between infomediary sector and audience measurement is tight: six out of ten entities cited by Spanish companies as data & information source providers are closely related to this area of audience measurement. The media convergence leads to loss of value of some former studies. Alternative sources are used, whereas the consensus is being improved around the long-awaited measurement model of crossmedia. This article analyses the main audience measurement tools used by those Spanish media with more online readers, as well as checking out the existence of new professional profiles. The research employs a quantitative methodology based on surveys of eleven audience editors and digital analysts. Findings show that media are interested in monitoring the behavior of their users, although divergences are observed in the tools used, in the organizational structures and in the labels with which they name these new roles
Transmedia storytelling has become a useful strategy for fiction, documentaries, and for marketing and corporate communication. However, the study of this new tool applied to journalism and reporting has received less attention and has... more
Transmedia storytelling has become a useful strategy for fiction, documentaries, and for marketing and corporate communication. However, the study of this new tool applied to journalism and reporting has received less attention and has been more recent and theoretical. The aim of the present work is to determine whether or not Elpais.com has employed trans media storytelling in the press coverage of the first confirmed case of ebola in Spain
Los medios sociales, la automatización de contenidos, el posicionamiento orgánico y optimizado, la visualización de la información, la verificación y la amenaza de la desinformación, la realidad virtual, el marketing periodístico, y el... more
Los medios sociales, la automatización de contenidos, el posicionamiento orgánico y optimizado, la visualización de la información, la verificación y la amenaza de la desinformación, la realidad virtual, el marketing periodístico, y el big data, entre otros, son algunos de los desafíos a los que el periodismo tiene que hacer frente. Este trabajo analiza cómo esta reconfiguración del ecosistema comunicativo en el escenario digital ha favorecido la aparición de perfiles profesionales innovadores, tanto polivalentes como especializados, que intentan dar respuesta a necesidades concretas para la búsqueda, la elaboración, la difusión y la gestión de la información en la sociedad red. Palabras clave: medios digitales, medios nativos digitales, cibermedios, medios de comunicación, periodismo digital, perfiles profesionales, periodismo especializado, periodismo polivalente.
Journalists must update their competencies and skills to produce quality articles for today’s digital environment. New roles for journalists include data journalists, network managers, multimedia journalists, content curators, and mobile... more
Journalists must update their competencies and skills to produce quality articles for today’s digital environment. New roles for journalists include data journalists, network managers, multimedia journalists, content curators, and mobile journalists. This article analyzes the evolution of the data journalist from its earliest beginnings to the present. The analysis includes an overview of necessary competencies regarding software, spreadsheets, database management, and statistics
Today’s TV context is defined by new services like view-on-demand, “extra” content, and conversations with the audience. The public has more power to decide what to view and can influence the programming with their comments. Because of... more
Today’s TV context is defined by new services like view-on-demand, “extra” content, and conversations with the audience. The public has more power to decide what to view and can influence the programming with their comments. Because of this, TV channels have created strategies to improve the online products and encourage public participation. Success also depends on social TV and VoD. The objective of this study was to analyze how Spanish prime time has adapted to new media and how programs are managing interactions with the audience. In order to do the analysis, the three main TV groups –RTVE, Atresmedia, Mediaset- were chosen and all the programs were categorized into three genres. The results revealed a weakness in the interactivity strategy of television programs, especially in the informative genres
La desinformación constituye una seria amenaza para el ejercicio democrático del periodismo y para las sociedades en general. Mientras la prensa se adhiere a las recomendaciones y códigos éticos de diferentes organizaciones para proteger... more
La desinformación constituye una seria amenaza para el ejercicio democrático del periodismo y para las sociedades en general. Mientras la prensa se adhiere a las recomendaciones y códigos éticos de diferentes organizaciones para proteger los derechos de los ciudadanos a recibir información veraz, los medios digitales ofrecen cada vez más posibilidades de participación de la audiencia. Perteneciente a esta doble realidad, esta investigación aborda los sistemas de verificación de contenidos generados por los usuarios de los periódicos nativos digitales más importantes de España y Portugal. Para este trabajo se entrevistó a los responsables de los sistemas dentro de cada periódico. Las conclusiones señalan que los periódicos otorgan gran importancia a la participación de las audiencias en la producción informativa, aunque también exponen la falta de sistemas de verificación de la información brindada por el público. Este trabajo aporta el análisis de casos concretos y la perspectiva de...
Los procesos de convergencia en el campo de la comunicacion conllevan mudanzas en los sistemas de medicion de audiencia. En los ultimos anos se ha consolidado una agenda emergente de investigaciones sobre el comportamiento de los usuarios... more
Los procesos de convergencia en el campo de la comunicacion conllevan mudanzas en los sistemas de medicion de audiencia. En los ultimos anos se ha consolidado una agenda emergente de investigaciones sobre el comportamiento de los usuarios y la adaptacion de los nuevos sistemas de medicion. El sector mira hacia la audiencia total. Palabras clave: Medicion de audiencias, periodismo digital, convergencia de medios.
Las televisiones locales deben aprovechar las tecnologias en su estrategia combinada de la proximidad local con la amplitud global para abarcar nuevas audiencias que se encuentran tanto dentro como fuera de su espacio fisico de cobertura.... more
Las televisiones locales deben aprovechar las tecnologias en su estrategia combinada de la proximidad local con la amplitud global para abarcar nuevas audiencias que se encuentran tanto dentro como fuera de su espacio fisico de cobertura. La investigacion propone un estudio de casos de los sites de los canales de television local ubicados en la Zona 7 de Ecuador. La base metodologica del trabajo parte de la observacion y el empleo de un Modelo de Evaluacion de Sitios Web que permite obtener una mediana ponderada en funcion de la aplicacion de variables. Los resultados obtenidos ayudan a determinar el estado optimo, aceptable, mejorable o deficiente de dichas webs en relacion a la informacion, usabilidad, accesibilidad, movilidad e interactividad, como factores clave en la interpretacion del uso estrategico de la version digital del medio.
Estamos asistiendo a un desarrollo sin precedentes del tráfico web en los diarios nativos digitales, de modo que ya podemos referirnos a una convivencia manifiesta entre estos medios y los matriciales. Esta fase emergente de los nativos... more
Estamos asistiendo a un desarrollo sin precedentes del tráfico web en los diarios nativos digitales, de modo que ya podemos referirnos a una convivencia manifiesta entre estos medios y los matriciales. Esta fase emergente de los nativos como cabeceras de referencia en la prensa española nos permite identificar una revitalización del periodismo digital. Desde un enfoque exploratorio basado en una metodología mixta que combina técnicas cuantitativas con cualitativas, analizamos las presencias de estos diarios en YouTube y las narrativas empleadas para la difusión de contenidos. En los resultados diagnosticamos prácticas crossmedia y la habilitación de canales basados en las áreas de especialización periodística. Los hallazgos se presentan desde una óptica comparativa entre las cabeceras tradicionales y los diarios nativos digitales.
Introducción y metodología: Se investiga la participación en YouTube de una muestra internacional de periódicos nativos digitales de referencia a partir de un modelo de análisis propuesto por los autores. Discusión: La evaluación tiene en... more
Introducción y metodología: Se investiga la participación en YouTube de una muestra internacional de periódicos nativos digitales de referencia a partir de un modelo de análisis propuesto por los autores. Discusión: La evaluación tiene en cuenta las variables que caracterizan los modelos periodísticos de producción y distribución de contenidos en los escenarios convergentes actuales tales como la implementación de estrategias de cross-promotion, el empleo de narrativas transmedia o la habilitación de comunidades de usuarios o de espacios específicos para la cocreación. Resultados y conclusiones: Los resultados diagnostican un sistema de trabajo fundamentado en rutinas productivas basadas en la difusión multiplatorma y crossmedia donde, por una parte, se evidencian las fortalezas que YouTube ofrece para los medios de comunicación y, por otra, se destapan carencias significativas que repercuten directamente en los niveles de engagement con los públicos y en una disminución del tráfico...
The rise of the TikTok social network has caused the media to confront the younger generation. The platform, which hosts dances, challenges, and funny short videos, has unique features that force a reinvention of social networking... more
The rise of the TikTok social network has caused the media to confront the younger generation. The platform, which hosts dances, challenges, and funny short videos, has unique features that force a reinvention of social networking strategies. Television has become social and has expanded to new platforms, while young people are abandoning the consumption of traditional television. In this study, we explore—for the first time—the presence of television channels and programmes on TikTok and an analysis of the main strategies shown in the 133 found profiles. The results describe a first exploratory phase that lacks specific strategies in most cases, while examples adapted to the logic of the social network emerge: content with a fun and simple tone, with participation in challenges and trends of the moment, as well as a positioning of the brand to—gradually—approach its future potential audiences.
El periodismo actual gira alrededor de dos ejes: el social y el tecnológico. Al igual que las dos caras de Jano, el dios de la mitología romana, los dos ejes son complementarios y representan el principio y el final de un proceso que no... more
El periodismo actual gira alrededor de dos ejes: el social y el tecnológico. Al igual que las dos caras de Jano, el dios de la mitología romana, los dos ejes son complementarios y representan el principio y el final de un proceso que no puede entenderse sin relacionar ambas dimensiones. El escenario digital, aunque ha convertido el viejo perfil del profesional romántico del periodismo en un recuerdo, no ha enterrado su dimensión social sino que la ha aumentado. Ahora conviven los compromisos con el servicio público y la información veraz con la informatización y la programación que alimentan la sociedad red. En este artículo se analizan, a partir de varios estudios y del trabajo sobre el estado de la cuestión, las amenazas y desafíos de una técnica de comunicación social en transformación de la mano de la tecnificación digital.
En el contexto del enfrentamiento político y mediático de las últimas elecciones presidenciales de los Estados Unidos de América, esta investigación compara el impacto y alcance de la opinión política de los medios tradicionales de... more
En el contexto del enfrentamiento político y mediático de las últimas elecciones presidenciales de los Estados Unidos de América, esta investigación compara el impacto y alcance de la opinión política de los medios tradicionales de referencia (The New York Times y The Washington Post), frente a dos medios nativos digitales (The Huffington Post y Politico.com), a través del análisis de un total de 162 editoriales y artículos de opinión publicados en sus respectivos espacios digitales y en las redes sociales. El resultado muestra que los medios nativos digitales analizados no amenazan el liderazgo de los medios tradicionales en la red, aunque el impacto y alcance de los editoriales de ambos es bajo y se observa la ausencia de una estrategia y criterio a la hora de posicionarse en la red, donde no consiguen ganar espacio, además  de un escaso interés de los lectores online por la opinión política.
The challenges of human interaction go through the basic need to connect. TV digitization resulted in a converged environment that strengthens the "de-massification of the mass media". The increasingly personalized, targeted,... more
The challenges of human interaction go through the basic need to connect. TV digitization resulted in a converged environment that strengthens the "de-massification of the mass media". The increasingly personalized, targeted, shared and commented consumption require strategies to connect directly to each user, while seeking his own connection with other public and with the media. This article is part of the strategic interests of the user communities in the converging TV, especially among the millennial audience. We conclude that have barely yet developed its potential and opens an avenue of discussion to improve the connection between the transmedia programming and audiences.
The paper aims at understanding the intersections between technology and the professional practices in some of the new trends in journalism that are using the new tools: multimedia journalism, immersive journal-ism and data journalism.... more
The paper aims at understanding the intersections between technology and the professional practices in some of the new trends in journalism that are using the new tools: multimedia journalism, immersive journal-ism and data journalism. The great dilemma facing journalism when training new professionals -especially the youngest- is not anymore the training in new technologies anymore. The main concern lies in taking ad-vantage of their skills to create a new computational model while keeping the essence of journalism. There is a twofold objective: answering questions about which tools are being used to produce pieces of news, and which kind of knowledge is needed in the present century. Based on the review of reports from profes-sional organizations and institutes, it was developed an exploratory research to 25 European and American journalists was developed. We have selected three cases of study. They allowed us to conclude that the technology matrix is going to remain and that chan...
Journalism has a present and a future. Many academics, professional organisations and social and political actors stand by this statement. But it is not enough. This is not about beliefs, desires or good intentions. The debates about the... more
Journalism has a present and a future. Many academics, professional organisations and social and political actors stand by this statement. But it is not enough. This is not about beliefs, desires or good intentions. The debates about the future of journalism, which are very necessary and appropriate in these times of change, fuel pronouncements in favour of finding answers to the threats to the information activity. Journalism belongs to society, is embedded in society and therefore it is necessary that society continues to play a role. For this reason, in addition to making pronouncements, it is necessary to take steps that reinforce frameworks suitable for the practice of good journalism in a society where the media hold themselves accountable and establish alliances with citizens.
Organisations from various productive sectors are increasingly involving their audiences in their co-creation processes, both for production and for the ideation and marketing of the products they offer. This research analyses this issue... more
Organisations from various productive sectors are increasingly involving their audiences in their co-creation processes, both for production and for the ideation and marketing of the products they offer. This research analyses this issue in native digital newspapers, offering a comparative perspective between Europe and the United States. The co-creation options that these newspapers, developed on and for the internet, provided to their readers, are investigated in the three scenarios in which it is possible to co-create: via web, social networks and offline spaces. The findings indicate that the spaces enabled for co-creation are still residual and that the media should continue to value citizen’s contributions, and carrying on incorporating those contributions within their agendas, thus protecting freedom of expression, as well as the right to receive truthful information.
Esta investigación pretende identificar las preferencias de consumo informativo de la ciudadanía española, atendiendo a la elección de canales y marcas periodísticas, y a las razones que las justifican. Se analizan también las condiciones... more
Esta investigación pretende identificar las preferencias de consumo informativo de la ciudadanía española, atendiendo a la elección de canales y marcas periodísticas, y a las razones que las justifican. Se analizan también las condiciones de suscripción a los medios y se evalúa el uso de canales digitales y dispositivos móviles para el acceso. Se trata de una investigación cuantitativa fundamentada en una encuesta dirigida al universo de los ciudadanos españoles mayores de edad (n=700). Los resultados revelan que los españoles prefieren los medios y marcas tradicionales y sus ediciones digitales para informarse, aunque los nativos digitales ocupan un lugar relevante. Internet y los dispositivos móviles se normalizan como vías de acceso a las noticias y su consumo a través de las redes sociales es mayoritario entre los jóvenes. La confianza y la proximidad son los principales motivos para la elección de medios y canales.
Esta investigación pretende identificar las preferencias de consumo informativo de la ciudadanía española, atendiendo a la elección de canales y marcas periodísticas, y a las razones que las justifican. Se analizan también las condiciones... more
Esta investigación pretende identificar las preferencias de consumo informativo de la ciudadanía española, atendiendo a la elección de canales y marcas periodísticas, y a las razones que las justifican. Se analizan también las condiciones de suscripción a los medios y se evalúa el uso de canales digitales y dispositivos móviles para el acceso. Se trata de una investigación cuantitativa fundamentada en una encuesta dirigida al universo de los ciudadanos españoles mayores de edad (n=700). Los resultados revelan que los españoles prefieren los medios y marcas tradicionales y sus ediciones digitales para informarse, aunque los nativos digitales ocupan un lugar relevante. Internet y los dispositivos móviles se normalizan como vías de acceso a las noticias y su consumo a través de las redes sociales es mayoritario entre los jóvenes. La confianza y la proximidad son los principales motivos para la elección de medios y canales.
El periodismo tiene presente y tiene futuro. Lo dicen muchos académicos, organizaciones profesionales y actores sociales y políticos. Pero no es suficiente. No se trata de convicciones, deseos o buenas intenciones. Los debates sobre el... more
El periodismo tiene presente y tiene futuro. Lo dicen muchos académicos, organizaciones profesionales y actores sociales y políticos. Pero no es suficiente. No se trata de convicciones, deseos o buenas intenciones. Los debates sobre el futuro del periodismo, muy necesarios y oportunos en estos tiempos de transformaciones y cambios, alimentan pronunciamientos a favor de la búsqueda de respuestas a las amenazas para la actividad informativa. El periodismo es de la sociedad, está en la sociedad y es preciso que sea la sociedad la que quiere que siga cumpliendo su papel. Y para ello, además de hacer pronunciamientos, es necesario dar pasos que refuercen marcos idóneos para la práctica del buen periodismo en una sociedad donde los medios rindan cuentas y establezcan alianzas con la ciudadanía.
Digital journalism is seeking to redefine its role in the communicative ecosystem in the network society of the third decade of the 21st century. This has been made through innovation processes that entail renewed narratives and formats,... more
Digital journalism is seeking to redefine its role in the communicative ecosystem in the network society of the third decade of the 21st century. This has been made through innovation processes that entail renewed narratives and formats, greater user involvement, and advanced dissemination strategies. Thousands of digital native media, most of which have come to prominence in last ten years, have undertaken this process of adaptation and reinvention. It has happened during a period of intense media coverage and constant technological changes. Based on the most recent research in the journalistic field, and on an empirical study of the most innovative digital native media within reach from an international perspective (n = 26; 20 digital native media + 6 traditional newspapers), this text reflects on current trends and the likely consequences of the changes underway within journalism, the journalistic profession, and research in the journalistic field. The results are structured according to the three assessed areas: mobile narratives, diffusion strategies, and user involvement.
Native digital media use of self-destructive content for the dissemination of news is investigated. This new format, characterized by its ephemerality, has become fashionable within the most successful social networks. Spanish media... more
Native digital media use of self-destructive content for the dissemination of news is investigated. This new format, characterized by its ephemerality, has become fashionable within the most successful social networks. Spanish media outlets are analysed and compared with European and American ones. The results indicate that native cybermedia is disseminating content through this format, increasing audience engagement, especially within the youth. Interestingly, these media focus intently on Instagram while neglecting Facebook and Youtube. Models of transmedia, like swiping up, cross-media and cross-promotion narratives are valued, and made apparent is the usefulness of the format to improve the general public’s participation, and in the sending of user-generated content. This work delves into an under-researched field, offering a valuable perspective for communication companies to influence the daily spaces of social interaction by offering bite-size portions of information.

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In the present context, in which public service media (PSM) are facing constant criticism due to their lack of neutrality, European broadcasters should reformulate their mission, giving value to their remit through independence,... more
In the present context, in which public service media (PSM) are facing constant criticism due to their lack of neutrality, European broadcasters should reformulate their mission, giving value to their remit through independence, diversity, excellence, transparency and innovation. In this regard, and taking into account that one of the particularities of PSM is based on offering a programming addressed to all audiences, the challenge focuses on finding an offer that meets the formation, education and entertainment needs of the entire society. The control over the genre info-show and the encouragement of national fiction define the main trend of a diverse European public service television, not only in funding systems and audiences, but also in contents with which these broadcasters try to maintain their competitiveness within the new convergent and digital scenario.
Research Interests:
In the present context, in which public service media (PSM) are facing constant criticism due to their lack of neutrality, European broadcasters should reformulate their mission, giving value to their remit through independence,... more
In the present context, in which public service media (PSM) are facing constant criticism due to their lack of neutrality, European broadcasters should reformulate their mission, giving value to their remit through independence, diversity, excellence, transparency and innovation. In this regard, and taking into account that one of the particularities of PSM is based on offering a programming addressed to all audiences, the challenge focuses on finding an offer that meets the formation, education and entertainment needs of the entire society. The control over the genre info-show and the encouragement of national fiction define the main trend of a diverse European public service television, not only in funding systems and audiences, but also in contents with which these broadcasters try to maintain their competitiveness within the new convergent and digital scenario.
Research Interests:
In the present context, in which public service media (PSM) are facing constant criticism due to their lack of neutrality, European broadcasters should reformulate their mission, giving value to their remit through independence,... more
In the present context, in which public service media (PSM) are facing constant criticism due to their lack of neutrality, European broadcasters should reformulate their mission, giving value to their remit through independence, diversity, excellence, transparency and innovation. In this regard, and taking into account that one of the particularities of PSM is based on offering a programming addressed to all audiences, the challenge focuses on finding an offer that meets the formation, education and entertainment needs of the entire society. The control over the genre info-show and the encouragement of national fiction define the main trend of a diverse European public service television, not only in funding systems and audiences, but also in contents with which these broadcasters try to maintain their competitiveness within the new convergent and digital scenario.
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