Skip to main content
Sesoncosis is the protagonist of a lost Greek novel. Firstly, I will put in order the five papyri, according to the possible place they would occupy in the original text (P. Oxy. 1826, P. Oxy. 2466, P. Oxy. 5262, P. Oxy. 3319 and P. Oxy.... more
Sesoncosis is the protagonist of a lost Greek novel. Firstly, I will put in order the five papyri, according to the possible place they would occupy in the original text (P. Oxy. 1826, P. Oxy. 2466, P. Oxy. 5262, P. Oxy. 3319 and P. Oxy. 5263) and secondly, I will focus on the itinerary adopted by the ship of the Egyptian Pharaoh in the second part of the novel (P. Oxy. 5263). It could be comparable to that of the novel by Antonius Diogenes and to the western plans that Alexander the Great had in mind and that he would have recorded in his. I will suggest the possibility of the journey of Sesonchosis could take direction to the West, perhaps towards the south of the Iberian Peninsula.
The aim of this article is to explore the interest aroused by the Herculaneum papyri among Spanish intellectuals in the 18th and 19th centuries. For this purpose, the authors draw on the testimony of travellers, scholars and prominent... more
The aim of this article is to explore the interest aroused by the Herculaneum papyri among Spanish intellectuals in the 18th and 19th centuries. For this purpose, the authors draw on the testimony of travellers, scholars and prominent writers like Francisco Pérez Báyer, Nicolás de Azara, Esteban de Arteaga, Leandro Fernández de Moratín, Pedro Antonio de Alarcón, Pedro Montengón and Juan Andrés y Morell. While the first five writers reflect upon the topic in a general manner, Montegón and Andrés do deal with it in greater detail
Hipatia de Alejandría encarna la defensa del paganismo tardío. De su vida, su labor al frente de la escuela de filosofía, su influencia política y las circunstancias de su muerte se ha escrito mucho, entretejiendo realidad y leyenda,... more
Hipatia de Alejandría encarna la defensa del paganismo tardío. De su vida, su labor al frente de la escuela de filosofía, su influencia política y las circunstancias de su muerte se ha escrito mucho, entretejiendo realidad y leyenda, desde la propia Antigüedad. Gracias a la versión cinematográfica de Alejandro Amenábar (Ágora, 2009), el personaje de Hipatia adquirió especial proyección entre el gran público. En este artículo, nos proponemos analizar la imagen de Hipatia ofrecida por Amenábar, teniendo en cuenta buena parte de los testimonios en griego antiguo como Sinesio de Cirene o Sócrates Escolástico, entre otros. Asimismo, analizamos la ambientación histórica de la película, poniéndola en relación con la realidad de la Alejandría del siglo IV-V d. C.Hypatia of Alexandria personifies the defense of the late paganism. About her life, her work at the head of the school of philosophy, her political influence and the circumstances of her death has been written very much, interweavin...
En ediciones pasadas, nuestro objetivo era elaborar un documento, la guia docente, correspondiente a las asignaturas transversales del I curso de los grados de Filologia. Ahora es el momento de contrastar el marco teorico que dichos... more
En ediciones pasadas, nuestro objetivo era elaborar un documento, la guia docente, correspondiente a las asignaturas transversales del I curso de los grados de Filologia. Ahora es el momento de contrastar el marco teorico que dichos documentos suponen con la experiencia practica recabada durante estos cursos de implantacion de los nuevos grados. Siempre nos han resultado muy utiles las opiniones de los alumnos pero, en esta ocasion, su criterio y sus propuestas no solo han sido fundamentales sino tambien el punto de partida de todas nuestras sesiones de trabajo. Las asignaturas concernidas son las siguientes: Linguistica General I, Teoria de la Literatura I, La lengua griega: origen y evolucion, Latin y Lenguas Europeas, Lengua Alemana I, Literatura Griega: Poesia, Literatura Latina: poesia lirica y didactica.
Este artículo presenta una nueva edición y estudio del contexto mágico de la escena que aparece en el fragmento P.Oxy. 4945 de las Fenicíacas de Lolianos, publicado por Obbink en 2009. This paper presents a new edition and study ofthe... more
Este artículo presenta una nueva edición y estudio del contexto mágico de la escena que aparece en el fragmento P.Oxy. 4945 de las Fenicíacas de Lolianos, publicado por Obbink en 2009. This paper presents a new edition and study ofthe magical context of the scene that appears in the fragment P.Oxy. 4945 from the Phoinikika by Lolianos, published by Obbink in 2009.
En esta Memoria, desarrollada dentro del Proyecto de Redes de Investigacion en Docencia Universitaria 2012- 2013 del ICE de la Universidad de Alicante, describimos el proceso de trabajo que un equipo docente integrado por dos estudiantes... more
En esta Memoria, desarrollada dentro del Proyecto de Redes de Investigacion en Docencia Universitaria 2012- 2013 del ICE de la Universidad de Alicante, describimos el proceso de trabajo que un equipo docente integrado por dos estudiantes y el profesorado de las Areas de Filologia griega y Filologia latina de la UA ha llevado a cabo durante el curso 2012-2013 con la finalidad de confeccionar las guias docentes de las cinco asignaturas especificas que integran el Itinerario de Estudios Clasicos. Dado que este itinerario se ofrece en el cuarto curso de todos los Grados de Filologia que se imparten en la Facultad de Filosofia y Letras de la UA, el objetivo de la red ha sido reflexionar y debatir sobre la identidad formativa propia del itinerario en el marco de la formacion que proporcionan los Grados donde se imparte y disenar las guias docentes, poniendo particular cuidado en el ajuste, coordinacion y complementariedad entre todas las asignaturas, de modo que cada una sea parte de un t...
La tradición en torno a la figura del rey asirio Nino es muy rica y compleja. Comprende diferentes tipos de fuentes literarias y documentales: papiros, ostraca, monedas, mosaicos, relieves, etc. El estudio de todos estos testimonios... more
La tradición en torno a la figura del rey asirio Nino es muy rica y compleja. Comprende diferentes tipos de fuentes literarias y documentales: papiros, ostraca, monedas, mosaicos, relieves, etc. El estudio de todos estos testimonios contribuye a demostrar que la novela de Nino favoreció el sentimiento nacionalista de las élites locales tanto en regiones como Lidia, Caria y Siria.The tradition around the figure of the Assyrian king Ninos is very rich and complex. It includes different types of sources: literary and documentary papyri, ostraca, coins, mosaics, reliefs… The study of all these testimonies contributes to prove that the novel of Ninus favored nationalistic sentiments in local elites in the regions of Lydia, Caria and Syria
Calligone is the protagonist of a lost Greek novel. The original is lost but two papyri are preserved (P.Oxy. 5355 and PSI 981). The action takes place in the Pontus Euxinus, in the land of the Amazons –ruled by the Queen Themisto– and in... more
Calligone is the protagonist of a lost Greek novel. The original is lost but two papyri are preserved (P.Oxy. 5355 and PSI 981). The action takes place in the Pontus Euxinus, in the land of the Amazons –ruled by the Queen Themisto– and in other Kingdoms also ruled by women (οἱ Γυναικοκρατούμενοι: Maeotians, Sarmatians, and Greeks, amongst others). Together they start a war alliance. In these pages, three hypotheses are raised: firstly, the identity of their common enemy; secondly, the possibility that characters such as Calligone or Themisto, both of them powerful women with military activity, may be inspired by some type of real woman who inhabited some cities in the Black Sea coast. Finally, a possible patriotic character of this novel.
I propose here an interpretation of POxy. 4811 from a comic perspective. It corresponds to an intermediate atmosphere between a serious and a comic register. It was already known in Greek Literature: τὸ ςπουδαιογέλοιον. Τhis fragment... more
I propose here an interpretation of POxy. 4811 from a comic perspective. It corresponds to an intermediate atmosphere between a serious and a comic register. It was already known in Greek Literature: τὸ ςπουδαιογέλοιον. Τhis fragment links with an episode of the Vita Aesopi where the protagonist defies in intelligence his master and Panionís could be a courtesan, who now is a slave or has been slave in the past.
The aim of this study is to contextualize the fragments of the The Wonders beyond Thule in the set of lost Greek novels that have come to us in papyri paying special attention to the treatment of hiatus. The literary ambitions of... more
The aim of this study is to contextualize the fragments of the The Wonders beyond Thule in the set of lost Greek novels that have come to us in papyri paying special attention to the treatment of hiatus. The literary ambitions of Callirrhoe, Ninus, Parthenope, and The wonders beyond are similar and their ‘implicit readers’ would have belonged to the educated elite known by the term of pepaideumenoi and pepaideumenai. Other conclusion is that hiatus is a license that depends on the style of the author, but it can sometimes be attributed to an error by the scribe or a decision of the modern editor. The study includes value information about novel fragments since 1998 (edition by López-Martínez) and a hypothesis regarding archaeological materials (papyri and inscriptions) found in a Hellenistic city on the Banks of the Oxus River in Afghanistan, Ai Khanoum, which offer us tantalizing paralells for the fictional mise en scène of Diogenes’ novel.
Our aim is to provide a new edition with translation and commentary of the second  column of P. Berol. 7927 + 9588 + 21179, corresponding to the so-called Parthenope’s Novel. The first column was also edited by us in The Journal of... more
Our aim is to provide a new edition with translation and commentary of the second  column of P. Berol. 7927 + 9588 + 21179, corresponding to the so-called Parthenope’s Novel. The first column was also edited by us in The Journal of Juristic Papyrology 28(2016), pp. 235–50. The original, perhaps one of the first Greek novels, produced a long and complex tradition with versions in prose and verse and a Christian martyrology, and was translated into different languages (Greek, Arab, Persian and Coptic). Although our text is badly preserved and difficult to read, we offer new proposals of reading that allow a better understanding of the novel and its rich literary context.
espanolEse trabajo es una revision de algunos topicos de las novelas griegasy loci paralelos que podemos encontrar en una obra perdida, conocida como El apocrifo de Jannes y Jambres. El autor y la fecha son desconocidos, pero se han... more
espanolEse trabajo es una revision de algunos topicos de las novelas griegasy loci paralelos que podemos encontrar en una obra perdida, conocida como El apocrifo de Jannes y Jambres. El autor y la fecha son desconocidos, pero se han conservado 7 -quizas 8-testimonios del texto original gracias a los papiros y pergaminos. Corresponden a diferentes soportes e idiomas. EnglishA revision of some of the Greek novel topics and loci paralleli that we can find in a lost work, known as The Apocryphon of Jannes and Jambres. The author and the date are unknown but 7-perhaps 8-testimonies from the original text have been preserved thanks to the papyri and parchments. They correspond to different supports and languages.
Les decouvertes papyrologiques ont permis de reconstituer et de confirmer la structure de base du roman grec et d'avoir une idee de l'aspect de la litterature ancienne. Dans cet article, l'auteur aborde une question... more
Les decouvertes papyrologiques ont permis de reconstituer et de confirmer la structure de base du roman grec et d'avoir une idee de l'aspect de la litterature ancienne. Dans cet article, l'auteur aborde une question methodologique : quels sont les papyri qui peuvent facilement etre qualifies de fragments de romans et quels sont ceux qui posent probleme ? Cet etude est illustree par une liste detaillee des fragments en question
Nuestro propósito es valorar qué aporta al Humanismo el legado que, oculto durante veinte siglos, apareció en uno de los recintos arqueológicos más interesantes que se conocen en la actualidad, la Villa de los Papiros de Herculano,... more
Nuestro propósito es valorar qué aporta al Humanismo el legado que, oculto durante veinte siglos, apareció en uno de los recintos arqueológicos más interesantes que se conocen en la actualidad, la Villa de los Papiros de Herculano, sepultada por la lava del Vesubio en el año 79 d.C. A partir de 1750, empezó a ser excavada, lo que permitió que se descubriera una lujosa mansión que, además de otras piezas de gran valor, contenía la única biblioteca que há llegado hasta nosotros desde la Antigüedad. Estos fondos están constituídos por casi dos mil rollos de papiro escritos en griego y atribuidos a un autor oriundo de Siria llamado Filodemo de Gádara. Hace XXI siglos, congregó a los simpatizantes de una escuela cuyo objetivo fundamental era búsqueda de la felicidad. Estamos convencidos de que el mensaje de alegría de vivir, serenidade y tolerancia de Epicuro está más vivo que nunca. Nuestro fin es poner al alcance de un buen número de personas, no sólo de los interesados en el pensamien...
A new scenario is proposed regarding the origin of the Ninus: the text may have been written in Parthia halfway through the 1st century BC. This article offers a proposal for the plot of the first part of this work, and speculation on... more
A new scenario is proposed regarding the origin of the Ninus: the text may have been written in Parthia halfway through the 1st century BC. This article offers a proposal for the plot of the first part of this work, and speculation on whether the motifs of the Ninus have left their mark on Persian literature. The existence of another Greek lost novel, where the main character would be Semiramis, is suggested.
Información del artículo Las otras novelas griegas.
En esta Memoria, desarrollada dentro del Proyecto de Redes de Investigacion en Docencia Universitaria 2012- 2013 del ICE de la Universidad de Alicante, describimos el proceso de trabajo que un equipo docente integrado por dos estudiantes... more
En esta Memoria, desarrollada dentro del Proyecto de Redes de Investigacion en Docencia Universitaria 2012- 2013 del ICE de la Universidad de Alicante, describimos el proceso de trabajo que un equipo docente integrado por dos estudiantes y el profesorado de las Areas de Filologia griega y Filologia latina de la UA ha llevado a cabo durante el curso 2012-2013 con la finalidad de confeccionar las guias docentes de las cinco asignaturas especificas que integran el Itinerario de Estudios Clasicos. Dado que este itinerario se ofrece en el cuarto curso de todos los Grados de Filologia que se imparten en la Facultad de Filosofia y Letras de la UA, el objetivo de la red ha sido reflexionar y debatir sobre la identidad formativa propia del itinerario en el marco de la formacion que proporcionan los Grados donde se imparte y disenar las guias docentes, poniendo particular cuidado en el ajuste, coordinacion y complementariedad entre todas las asignaturas, de modo que cada una sea parte de un t...
Sesonchosis is one of the most important representatives of the prose fiction genre. The protagonist is the legendary Pharaoh Sesonchosis of the Twelfth Dynasty. The remains of the original text of this lost novel comprise five papyri. I... more
Sesonchosis is one of the most important representatives of the prose fiction genre. The protagonist is the legendary Pharaoh Sesonchosis of the Twelfth Dynasty. The remains of the original text of this lost novel comprise five papyri. I offer a proposal for the plot of the first part of the work
A revision of some of the Greek novel topics and loci paralleli that we can find in a lost work, known as The Apocryphon of Jannes and Jambres. The author and the date are unknown but 7 –perhaps 8– testimonies from the original text have... more
A revision of some of the Greek novel topics and loci paralleli that we can find in a lost work, known as The Apocryphon of Jannes and Jambres. The author and the date are unknown but 7 –perhaps 8– testimonies from the original text have been preserved thanks to the papyri and parchments. They correspond to different supports and languages.
Our aim is to provide a new edition with translation and commentary of POxy. 435, corresponding to the so-called Parthenope’s Novel. The original, perhaps one of the first Greek novels, produced a long and complex tradition with versions... more
Our aim is to provide a new edition with translation and commentary of POxy. 435, corresponding to the so-called Parthenope’s Novel. The original, perhaps one of the first Greek novels, produced a long and complex tradition with versions in prose and verse and a Christian martyrology, and was translated into different languages (Greek, Arab, Persian and Coptic). Although our text is badly preserved and difficult to read, we offer new proposals of reading that allow a better understanding of the novel and its rich literary context
Este artículo presenta una nueva edición y estudio del contexto mágico de la escena que aparece en el fragmento P.Oxy. 4945 de las Fenicíacas de Lolianos, publicado por Obbink en 2009. This paper presents a new edition and study ofthe... more
Este artículo presenta una nueva edición y estudio del contexto mágico de la escena que aparece en el fragmento P.Oxy. 4945 de las Fenicíacas de Lolianos, publicado por Obbink en 2009.

This paper presents a new edition and study ofthe magical context of the scene that appears in the fragment P.Oxy. 4945 from the Phoinikika by Lolianos, published by Obbink in 2009.
A new scenario is proposed regarding the origin of Ninus, one of the earliest novels in the history of Greek literature. First, I argue that the original text may have been written in the region of Parthia halfway through the 1st century... more
A new scenario is proposed regarding the origin of Ninus, one of the earliest novels in the history of Greek literature. First, I argue that the original text may have been written in the region of Parthia halfway through the 1st century BC by an author of Parthian origin who spoke Greek, or who was of Greek origin but had close ties in Parthia, and possessed a considerable knowledge of Greek literary culture. Both the anonymous writer and his readers would have easily identified with the main character: a native king born in the heart of Mesopotamia but with Greek training and customs. The Parthian attack on Armenia, following the Battle of Carrhae, might have inspired the episode described in column B of the papyrus P.Berol. 6926. Second, I offer a proposal for the plot of the first part of this work, based on the BA ordering of the two fragments into which P.Berol. 6926 is divided. Third, I speculate on whether the characters, scenes and/or motifs of Ninus have left their mark on Persian literature. Finally, I suggest the possible existence of another Greek novel, also lost and independent from the novel of Ninus, where the main character would be his wife, Queen Semiramis, and to which the fragment P.Oxy. 5264 published in 2016 could belong.
The present article concerns the subject of onomastics in the first novel in the history of Greek literature.1 The main character is Ninos, the legendary king of the Assyrians according to Greek sources.2 I will try not only to explain... more
The present article concerns the subject of onomastics in the first novel in the history of Greek literature.1 The main character is Ninos, the legendary king of the Assyrians according to Greek sources.2 I will try not only to explain the origin of the proper names appearing in this fictional work (i.e. Νίνος, Θάμβη and Δερκεία) but also to connect them with Greek literary tradition, epigraphic testimonies and a number of oriental sources. Regarding Νίνος, my starting hypothesis is that this Greek form may have had an archetypal or aulic value at some point in the history of this word, such as the name Σεμίραμις or perhaps even Μίνως. I will also suggest possible reasons why two important characters remain unnamed in the papyri (more precisely, Nino’s betrothed and his father), and pose a separate question about the name of some of the authors, wondering if they could be pseudonyms.
Research Interests:
Resumen. Las fuentes que recogen la leyenda en torno a los reyes asirios Nino y Semíramis ha lle-gado hasta nosotros en diferentes soportes de épocas y contextos geográficos distintos. Contamos con materiales literarios (tradición... more
Resumen. Las fuentes que recogen la leyenda en torno a los reyes asirios Nino y Semíramis ha lle-gado hasta nosotros en diferentes soportes de épocas y contextos geográficos distintos. Contamos con materiales literarios (tradición manuscrita, óstraca y papiros) e iconográficos (inscripciones, relieves, monedas y mosaicos). En el caso de los papiros de la perdida novela de Nino, la manera en la que se representa el cuerpo de los protagonistas podría obedecer a motivos ideológicos. Abstract. The legend about the Assyrian kings Nino and Semiramis has arrived to us in sources from different periods and contexts. It has been transmitted in literary (manuscript, ostraca and papyrus tradition) and iconographic (inscriptions, reliefs, coins and mosaics) supports. In the case of the papyri of the lost Ninus's novel, the way in which protagonist's bodies are represented could obey ideological reasons.
Nuestro propósito es valorar qué aporta al Humanismo el legado que, oculto durante veinte siglos, apareció en uno de los recintos arqueológicos más interesantes que se conocen en la actualidad, la Villa de los Papiros de... more
Nuestro propósito es valorar qué aporta al Humanismo el legado que, oculto durante veinte siglos, apareció en uno de los recintos arqueológicos más interesantes que se conocen en la actualidad, la Villa de los Papiros de Herculano,sepultadaporlalavadelVesubioenelaño79d.C.Apartirde1750, empezó a ser excavada, lo que permitió que se descubriera una lujosa mansión que, además de otras piezas de gran valor, contenía la única biblioteca que ha llegado hasta nosotros desde la Antigüedad. Estos fondos están constituidos por casi dos mil rollos de papiro escritos en griego y atribuidos a un autor oriundo de Siria llamado Filodemo de Gádara. Hace XXI siglos, congregó a los simpatizantes de una escuela cuyo objetivo fundamental era búsqueda de la felicidad. Estamos convencidos de que el mensaje de alegría de vivir, serenidad y tolerancia de Epicuro está más vivo que nunca. Nuestro  n es poner al alcance de un buen número de personas, no sólo de los interesados en el pensamiento, la literatura, la historia y la arqueología helenística e imperial, sino de cualquier persona culta con inquietudes humanísticas todo este rico y complejo legado.
Research Interests:
Research Interests:

And 34 more

Research Interests:
Regarding Amazonas and the context of the papery of Calligone's novel
Sección especial
Abstracts
Research Interests:
Research Interests:
Aristotle: International Congress of the Valencian Community
Research Interests:
Research Interests: