Pablo Orosa Iglesias, Ignacio Pérez Pérez, Carlos Martínez Bustelo, A.R Pasandín
A very appropriate way to encourage and motivate students, and help them to grasp the theoretical concepts better, is the active teaching-learning techniques. During this experience, these techniques have been applied in the optional subject "Road and Airport Infrastructure" of the Master's Degree in Civil Engineering, taught at the University of A Coruña. The experience consisted of the realization of different laboratory practices that allowed the students to attend and participate in tests of bituminous mixtures, following the current standards and writing reports based on the results. After the laboratory practices, the students completed brief surveys that showed their total satisfaction. They motivated the teaching staff to continue carrying out this type of teaching technique in future courses on this subject.
Una forma muy adecuada de incentivar y motivar al estudiantado, y ayudarle a fijar mejor los conceptos teóricos, son las técnicas de enseñanza-aprendizaje activo. Durante esta experiencia se han aplicado estas técnicas en la asignatura optativa “Infraestructura de Carreteras y Aeropuertos” de la titulación de Máster Universitario en Ingeniería de Caminos, Canales y Puertos, impartido en la Universidade da Coruña. La experiencia consistió en la realización de distintas prácticas de laboratorio que permitieron al estudiantado asistir y participar en distintos ensayos de mezclas bituminosas, siguiendo las normas vigentes, y redactando informes a partir de los resultados. Tras las prácticas de laboratorio los alumnos realizaron encuestas breves que pusieron de manifiesto la total satisfacción de todos ellos, y motivando al profesorado a continuar realizando este tipo de técnicas de enseñanza en futuros cursos de esta asignatura.
© 2001-2025 Fundación Dialnet · Todos os dereitos reservados