Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de Peter Brook y el espacio vacío: marco de juego y aprendizaje

Manuel F. Vieites

  • español

    Introducción: El concepto de espacio vacío es una de las formulaciones más citadas de Peter Brook. Junto a otros conceptos próximos, este refiere a un marco para el desarrollo de la acción en y desde el juego, y a partir de la premisa básica del “como si”. Objetivo:Este artículo pretende precisar ese conjunto de conceptos, su genealogía en la práctica escénica y su alcance en la construcción de la acción y el desarrollo de procesos formativos. Métodos: Para ello, se parte de una investigación teórica, el análisis de la obra escrita de Brook y una revisión bibliográfica. Resultados: A partir de los conceptos analizados, se establecen algunos criterios para el desarrollo del aprendizaje de la actuación social y escénica. Conclusiones: Se consideran algunas aportaciones de Brook al desarrollo de la pedagogía teatral como ciencia de la educación

  • English

    Introduction: The concept of empty space is one of Peter Brook’s most cited formula-tions. Along with other related concepts and based on the basic premise of “as if”, he refers to a framework to develop action as, and in play. Objective: Therefore, this paper intends to dvefine this set of concepts, their genealogy in the scenic practice, and their scope in the construction of the action and the development of training processes. Methods: This study is based on a theoretical investigation. It performs an analysis on Brook’s works and a review of literature. Results: Based on the considered concepts, some criteria on the development of social and stage acting learning were established. Conclusions: Some of Brook’s con-tributions to the development of theatre pedagogy as a science of education were arguedto define this set of concepts, their genealogy in the scenic practice, and their scope in the construction of the action and the development of training processes. Methods: This study is based on a theoretical investigation. It performs an analysis on Brook’s works and a review of literature. Results: Based on the considered concepts, some criteria on the development of social and stage acting learning were established. Conclusions: Some of Brook’s con-tributions to the development of theatre pedagogy as a science of education were argued


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus