Education for Sustainability in Business Economics: Challenges and Experiences

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35564/jmbe.2023.0033

Keywords:

sustainability, Business Economics, Higher Education, Education, challenges, experiences

Abstract

Recognizing the imperative to forge alliances with other universities and share experiences with peers in our field, facilitating continued progress in the development of specific pathways for Economics and Business studies, this special issue of the Journal of Management and Business Education (JMBE) has emerged. The title itself serves as a manifesto of purpose: Education for Sustainability in Business Economics: Challenges and Experiences. The six papers comprising this special issue of JMBE analyze specific cases and practical experiences that illustrate the integration of sustainability into the educational strategies of various academic centers and university programs in Spain. They explore the challenges, experiences, and opportunities arising from the intersection of sustainability and education in Economics and Business in a world increasingly cognizant of the importance of achieving equitable, socially responsible, and environmentally friendly economic development. The selected papers delve into the tools, methods, and educational models that have emerged to equip students in the field of Economics and Business with the knowledge and skills necessary to confront the intricate challenges posed by sustainability today. Pedagogical strategies, tools, and educational methodologies that can be employed to promote a profound understanding of sustainability principles in the economic and business context are also explored. This encourages a holistic vision that encompasses economic, social, and environmental aspects in corporate decision-making.

Downloads

Download data is not yet available.
Supporting Agencies
Erronka on -i3kd 22-36-

References

Barrón, Á., Navarrete, A. y Ferrer-Balas, D. (2010), Sostenibilización curricular en las universidades españolas ¿Ha llegado la hora de actuar?, Revista Eureka sobre enseñanza y divulgación de las ciencias, 7 (4), 388-399. http://dx.doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2010.v7.iextra.18 DOI: https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2010.v7.iextra.18

Comisión Europea (2022), Marco Europeo de competencias en sostenibilidad (GreenComp). DOI 10.2760/094757. Disponible en https://op.europa.eu/es/publication-detail/-/publication/bc83061d-74ec-11ec-9136-01aa75ed71a1/language-es

CRUE (2012). Directrices para la introducción de la Sostenibilidad en el Currículum, Conferencia de Rectores de las Universidades Españolas (CRUE), Valladolid. Disponible en https://www.crue.org/wp-content/uploads/2020/02/Directrices_Sosteniblidad_Crue2012.pdf

CRUE (2023). Informe de aplicación del Real Decreto 822/2021. Sobre la inclusión de la sostenibilidad en los planes de estudios universitarios. Conferencia de Rectores de las Universidades Españolas (CRUE), abril 2023. Disponible: https://www.crue.org/wp-content/uploads/2023/05/Informe-SostenibilizacionCurricular.pdf

Gobierno de España (2018), Plan de Acción para la implementación de la Agenda 2030. Hacia una estrategia española de Desarrollo Sostenible. Ministerio de Derechos Sociales y Agenda 2030. Disponible https://transparencia.gob.es/transparencia/dam/jcr:6e0f06b9-a2e0-44c0-955a-dad1f66c11d7/PLAN%20DE%20ACCI%C3%93N%20PARA%20LA%20IMPLEMENTACI%C3%93N%20DE%20LA%20AGENDA%202030.pdf

Naciones Unidas (2012), Conferencia de las Naciones Unidas sobre el Desarrollo Sostenible, 20 a 22 junio de 2012, Río de Janeiro

Real Decreto 822/2021, de 28 de septiembre, por el que se establece la organización de las enseñanzas universitarias y del procedimiento de aseguramiento de su calidad. Boletín Oficial del Estado, n.º 233 de 29 de septiembre de 2021. https://www.boe.es/boe/dias/2021/09/29/pdfs/BOE-A-2021-15781.pdf

Sánchez-Carracedo, Fermín, Segalàs, Jordi, Vidal, Eva, Martín, Carme, López, David, Climent, Joan y Cabré, José (2017). Mapa de la competencia Sostenibilidad del proyecto EDINSOT. Actas de las XXIII JENUI, Cáceres, 5 al 7 de julio de 2017, pp. 19-26.

UNESCO (2017). Educación para los Objetivos de Desarrollo Sostenible: objetivos de aprendizaje. Disponible en https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000252423

UPV/EHU (2022). Plan estratégico de la Universidad del País Vasco 2022-2025. Disponible en https://www.ehu.eus/documents/1769324/4925575/UPVEHU_PLAN+ESTRATEGICO_2022_2025.pdf/78d22bba-3249-527b-85d0-fa9b602ba368?t=1655464453319

Educación para la Sostenibilidad en Economía de la Empresa: retos y experiencias

Published

2023-12-20

How to Cite

Aparicio de Castro, G., Catalán Martínez, E., & Maseda, A. (2023). Education for Sustainability in Business Economics: Challenges and Experiences. Journal of Management and Business Education, 6(Special), 623–629. https://doi.org/10.35564/jmbe.2023.0033

Issue

Section

Editorial