Web of Science: 1 cites, Scopus: 1 cites, Google Scholar: cites,
Transparency in informative content : an analysis of methods in Spanish data journalism (2019-2022)
Arias Robles, Félix (Universidad Miguel Hernández de Elche)
Marín-Sanchiz, Cristian Ramón (Universidad Miguel Hernández de Elche)
Abellán-Mancheño, Andrea (Universidad Miguel Hernández de Elche)
García-Avilés, José Alberto (Universidad Miguel Hernández de Elche)

Títol variant: Transparència en els continguts informatius : una anàlisi dels mètodes en el periodisme de dades espanyol (2019-2022)
Títol variant: Transparencia en los contenidos informativos : un análisis de métodos en el periodismo de datos español (2019-2022)
Data: 2023
Resum: La crisis de confianza en el periodismo ha aumentado las esperanzas depositadas en la transparencia interna de los contenidos. Las posibilidades técnicas del periodismo de datos y su vinculación con las ciencias sociales suponen una oportunidad para poner en práctica estos valores de apertura y trazabilidad. Esta investigación se centra en las piezas que, en el día a día (no proyectos especiales), produjeron los medios españoles con unidades de datos (n = 10) entre enero de 2019 y abril de 2022. A través de un análisis de contenido cuantitativo y cualitativo de una muestra aleatoria de artículos (n = 62), este estudio explora la transparencia de las fuentes y el uso de la sección específica de metodología. Los resultados revelan un uso desigual y, en muchas ocasiones, poco frecuente de elementos, como la explicación del proceso de investigación o la posibilidad de descarga de datos. Se observa un mayor desarrollo en los medios nativos digitales y en los proyectos pequeños y especializados, con algunas excepciones. Se constata así la reticencia de algunos medios a implementar los nuevos «rituales de transparencia» y la mayor importancia de la actitud y la iniciativa individual frente a los recursos de las redacciones. Finalmente, se detecta una influencia ambivalente del COVID-19 en estas prácticas, lo que sugiere la necesidad de fomentar una visión crítica del periodismo de datos y la evolución de la transparencia interna del periodismo.
Resum: La crisi de confiança en el periodisme ha augmentat les esperances dipositades en la transparència interna dels continguts. Les possibilitats tècniques del periodisme de dades i la seva vinculació amb les ciències socials suposen una oportunitat per posar en pràctica aquests valors d'obertura i traçabilitat. Aquesta recerca se centra en les peces que, en el dia a dia (no projectes especials), van produir els mitjans espanyols amb unitats de dades (n = 10) entre gener de 2019 i abril de 2022. A través d'una anàlisi de contingut quantitatiu i qualitatiu d'una mostra aleatòria d'articles (n = 62), aquest estudi explora la transparència de les fonts i l'ús de la secció específica de metodologia. Els resultats revelen un ús desigual i moltes vegades poc freqüent d'elements, com l'explicació del procés de recerca o la possibilitat de descàrrega de dades. S'observa un desenvolupament més gran en els mitjans nadius digitals i en els projectes petits i especialitzats, amb unes quantes excepcions. Es constata així la reticència d'alguns mitjans a implementar els nous «rituals de transparència » i la major importància de l'actitud i la iniciativa individual enfront dels recursos de les redaccions. Finalment, es detecta una influència ambivalent de l COVID-19 en aquestes pràctiques, la qual cosa suggereix la necessitat de fomentar una visió crítica del periodisme de dades i l'evolució de la transparència interna del periodisme.
Resum: The crisis of confidence in journalism has increased hopes of internal transparency. The technical possibilities of data journalism and its background in social sciences support the values of openness and transparency. This study focuses on the daily journalism produced by the data units of the Spanish media (n=10) between January 2019 and April 2022. Through analysis of quantitative and qualitative content of a random sample of articles (n=62), this study explores the transparency of sources and the use of a methodology section. The results reveal an unequal and, on many occasions, infrequent use of elements such as an explanation of the research process or the possibility for data download. A greater use is observed in native online media and small and specialised projects, with certain exceptions, reflecting the reluctance of some media to implement the new "transparency rituals" and the greater importance of attitude and individual initiative rather than resources. Finally, an ambivalent influence of COVID-19 is detected in these practices, which suggest a critical view of data journalism and the evolution of its transparency.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Anglès
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Data journalism ; Transparency ; Methodologies ; Social sciences ; Open source ; COVID-19 ; Periodisme de dades ; Transparència ; Metodologies ; Ciències socials ; Codi obert ; Periodismo de datos ; Transparencia ; Metodologías ; Ciencias sociales ; Código abierto
Publicat a: Anàlisi : quaderns de comunicació i cultura, Vol. 68 (2023) , p. 97-116 (Articles) , ISSN 2340-5236

Adreça original: https://analisi.cat/article/view/v68-arias-et-al
DOI: 10.5565/rev/analisi.3548


20 p, 958.0 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Anàlisi
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2023-06-30, darrera modificació el 2023-12-12



   Favorit i Compartir