The deployment of social media by journalists in news discourse during public health and environmental crises in Spain (2019-2022)

Palabras clave: Comunicación de crisis, emergencias, medios digitales, redes sociales, periodismo

Resumen

The consolidation of social media as both a news source and information channel in professional news practice is a growing field within crisis communication research. This article enters the newsroom to interview those journalists charged with the coverage and information management of high-profile public emergencies as to how they employ social media in their news production routines. Results reveal an across-the-board consensus on the positive consequences of this trend such as user interaction or source availability, the signalling of more negative aspects such as acceleration, intoxication or the proliferation of unfiltered “news” and the existence of professional issues which are yet to be addressed such as the maintenance of certain boundaries regarding information access between journalists and citizens in crisis communication scenarios.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Biografía del autor/a

Christopher D. Tulloch, Universitat Pompeu Fabra

Profesor de Periodismo Internacional y Medios Globales en el Departamento de Comunicación de la Universitat Pompeu Fabra. Miembro del Grupo de Investigación en Comunicación Política, Periodismo y Democracia (POLCOM-GRP). Sus intereses de investigación incluyen la comunicación de crisis, la comunicación sobre el cambio climático, el periodismo y los conflictos armados, la prensa y las transiciones políticas. ORCID: http://orcid.org/0000-0002-5476-0887

Roger Cuartielles, Universitat Pompeu Fabra

Profesor e investigador predoctoral en la Universitat Pompeu Fabra (UPF). Coordinador académico del Máster en Comunicación Política e Institucional (UPF-BSM). Miembro del Grupo de Investigación en Comunicación Política, Periodismo y Democracia (POLCOM-GRP). Máster en Investigación en Comunicación (UPF), Máster en Periodismo y Comunicación Digital: Datos y Nuevas Narrativas (UOC). Sus intereses de investigación son la comunicación de crisis, la comunicación digital, el fact-checking y la desinformación. ORCID: https://orcid.org/0000-0001-6226-6697

Fernanda Ramírez-Santos, a:1:{s:5:"es_ES";s:26:"UNIVERSIDAD DE GUADALAJARA";}

Doctora en Comunicación por la Universitat Pompeu Fabra. Profesora del Departamento de Administración del Centro Universitario de Ciencias Económico Administrativas de la Universidad de Guadalajara (México). Es miembro del Grupo de Investigación en Comunicación Política, Periodismo y Democracia (POLCOM-GRP). Sus líneas de investigación son la comunicación de crisis y la deontología periodística. ORCID: https://orcid.org/0000-0001-9957-6066

Ver citas

Descarga artículo

Crossmark

Métricas

Publicado
2023-06-09
Cómo citar
Tulloch C. D. ., Cuartielles R. . y Ramírez-Santos F. (2023). The deployment of social media by journalists in news discourse during public health and environmental crises in Spain (2019-2022). Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 29(2), 383-393. https://doi.org/10.5209/esmp.87384