El passat 22 de novembre va tenir lloc la Setzena Jornada “Compartint coneixements a les biblioteques de la UAB” a la Sala de Revistes de la Biblioteca d’Humanitats. Aquestes jornades es celebren cada any des del 2005 i s’han consolidat com un espai on el personal del Servei de Biblioteques intercanvia coneixements i experiències al voltant d’un tema d’interès comú.

El tema d’aquest any va ser Docència i Biblioteca, posant en relleu els vincles que es poden establir entre el professorat i les biblioteques de la UAB per fer arribar els recursos, serveis i espais entre l’alumnat.

Es va comptar amb la presència de tres professores de la universitat que han treballat conjuntament amb alguna de les biblioteques. La Sandra Saura Mas, professora i responsable de Polítiques d’Igualtat de la Facultat de Biociències, l’Eva Castells Caballé, professora i coordinadora d’Innovació Docent de la Facultat de Veterinària, i la Dafne Muntanyola professora i vicedegana de Comunicació, professionalització i TFG de la Facultat de Ciències Polítiques i de Sociologia.

Van parlar sobre les seves experiències, aportant bones pràctiques de col·laboració i proposant activitats innovadores que poden generar noves sinèrgies per apropar la biblioteca a l’aula. La formació en habilitats informacionals i competències digitals, el suport a activitats d’innovació docent, l’ús de les col·leccions especials i l’adequació dels espais a les necessitats dels estudiants, van ser, entre d’altres, els fils conductors de les seves xerrades.

L’Eva i la Dafne ens fan un resum de les seves intervencions en aquest article:

Reflexions de l’Eva Castells

Els docents estem acostumats a impartir classe als estudiants de grau i postgrau i realitzar presentacions científiques a companys de professió. Rarament, però, tenim l’oportunitat de poder compartir coneixements amb persones d’altres àmbit laborals de la Universitat. Per això la jornada “Compartint coneixements a les Biblioteques de la UAB” va ser una oportunitat excel·lent per poder reflexionar sobre la relació que tenim el personal docent i investigador (PDI) amb les biblioteques, i com poder millorar-la en un futur.

Podem dir, sense cap mena de dubte, que la docència en l’àmbit universitari està en crisi. La facilitat en accedir i compartir informació a nivell social ha modificat la manera com ens relacionem amb la informació i ha generat noves oportunitats en l’aprenentatge autònom. A la vegada, però, ha creat necessitats formatives noves en competències transversals relacionades amb el pensament crític i la selecció d’informació. Hi ha un consens generalitzat que la docència universitària hauria de tenir cap a un model competencial que potenciés una docència participativa centrada en l’alumne. En aquest context, les biblioteques poden aportar recursos i suport molt valuosos que facilitin aquesta transformació educativa. Per exemple, les biblioteques poden oferir espais de treball orientats a l’autoaprenentatge, promoure i organitzar complements formatius pels estudiants i el PDI en cerca i gestió de la informació, facilitar l’accés a recursos educatius en obert, potenciar un sistema de publicacions científiques més obert i accessible i orientar el PDI en els canvis que s’estan esdevenint en la difusió de la recerca. Finalment, les biblioteques podrien contribuir a crear entorns d’aprenentatge digitals més flexibles que serveixin de nexe d’unió entre l’ensenyament impartit pels docents i l’aprenentatge autònom que realitzen els estudiants. Tot i que les biblioteques ja realitzen moltes activitats en aquesta línia, el PDI no sempre coneixem els recursos que tenim a l’abast, alhora que les biblioteques desconeixen necessitats concretes del PDI en docència i recerca. En conseqüència, un punt d’inici per millorar la col·laboració entre les Biblioteques i el PDI seria establir canals estables de comunicació que permetin la cogeneració d’iniciatives que facilitin la transformació educativa de la UAB.

La presentació de l’Eva a la Jornades es troba disponible al Dipòsit Digital de Documents (DDD):

L’experiència del grup d’innovació docent de la Facultat de Veterinària / Eva Castells https://ddd.uab.cat/record/268829

Reflexions de la Dafne Muntanyola

Des del punt de vista del PDI, cal comptar que es tracta d’una plantilla variable, amb només un 40% fix, i amb una carrera acadèmica precària, preocupada pel publish or perish, però també per la difusió de les publicacions, per l’accés obert pel compromís amb la societat i l’impacte de la recerca. El PDI es troba amb la necessitat de demanar contínuament finançament públic-i privat. 

Des del punt de vista de la docència, falta consolidar les competències de gestió i cerca de la informació, cosa que necessita més implicació dels docents en el sí de les seves assignatures. Cal ampliar les habilitats instrumentals i metodològiques que implica un procés de recerca, per tal de consolidar la competència de cercar informació de l’alumnat de ciències socials. La biblioteca hi podria contribuir si fomentem la col·laboració amb el PDI, per exemple, amb la realització de pràctiques o sessions conjuntes de formació, avaluables, que siguin curriculars, com ja succeeix amb metodologia a primer de sociologia. En aquest sentit, la publicació d’un catàleg d’experiències de col·laboració docent a la web de la facultat podria ser una bona eina per donar valor a aquestes iniciatives-.I aquestes col·laboracions presencials, com també les entrades a  Wikipedia de dones sociòlogues, un lliurament optatiu de l’assignatura de Pensament Sociològic de 1r de sociologia, coordinat per la degana Olga Serradell, podrien convertir en continguts online i en obert. Que la biblioteca sigui part de l’assignatura, que l’assignatura sigui part de la biblioteca.

El que està clar, també revisant altres biblioteques, com el pla estratègic 2022-2027 de la Universitat de Califòrnia San Diego (UCSD), és que. perquè  l‘alumnat es faci seva la biblioteca, cal una alineació entre les expectatives dels usuaris, les formes d‘accés als documents i el coneixement expert de les professionals de la biblioteca. El sentiment de pertinença ve amb l’apropiació de l’espai i dels serveis. En aquest sentit, millorar l’accessibilitat és un punt clau, així com crear espais per la participació, a través de concursos de fotografia participativa, o de comissions mixtes amb estudiants i professorat.

El primer any de cada etapa  és crucial (grau, master, doctorat, postdocs, nou professorat) , i els esforços haurien d’anar en aquest sentit. No tant fer més cursos, sinó assegurar-ne la periodicitat i la difusió, ja que la consistència porta a més assistència. Des d’un punt de vista utilitari, calen menys clics (no més de 2) per arribar a la informació: calendaris en primer pla, mapes també, menús segons col·lectius o necessitats. Per exemple, aquesta universitat destaca per la bona gestió i manteniment de la bibliografia de curs. I hi ha alumnes i PDI que no ho saben. Doncs destaquem-la i que sigui dels primers ítems a consultar a la web!

En definitiva, fomentar la simbiosi assignatura-biblioteca (treballs sobre la biblioteca, cursos de la biblioteca), cuidar el col·lectiu de màster i doctorat (espais, recursos) que són els qui passen més hores al campus, i omplir un gran buit: suport al finançament de recerca. A d’altres universitats la biblioteca penja a la seva web, per exemple,  projectes que han guanyat finançament I+D o ERC per tal d’ajudar el col·lectiu investigador. Tampoc estaria de més publicar

La presentació de la Sandra a les Jornades es troba disponible al Dipòsit Digital de Documents (DDD):

Bones pràctiques en la col·laboració entre el PDI i les biblioteques UAB / Dafne Muntanyola https://ddd.uab.cat/record/268828 

Dinàmica grupal i conclusions

Després de les intervencions de les professores, la Jornada va continuar donant pas a una activitat participativa on es van comentar els punts exposats a les xerrades, es van debatre sobre les actuals activitats de suport a la docència per part de les biblioteques i van sorgir altres propostes de col·laboració amb el PDI que es podrien donar en el futur.

Com a conclusió, el que podem dir de les jornades “Compartint coneixements a les Biblioteques UAB” és que són un moment que ens permet parar, respirar de les tasques del dia a dia i prendre consciència del que fem, on volem anar i com donar suport a la nostra comunitat universitària, que al cap i la fi és la nostra raó de ser.

Eva Castells, Dafne Muntanyola i Olga Cano