Conceptual approach to new (and not so new) types of cultural heritage

Authors

  • José Luis Lalana Soto Universidad de Burgos
  • Javier Pérez Gil Universidad de Valladolid

DOI:

https://doi.org/10.37467/revhuman.v11.4268

Keywords:

Cultural Heritage, Architecture Theory, Historical Urban Landscape, Vernacular Architecture, Architecture, Conservation, Cultural management

Abstract

Cultural heritage has acquired an increasingly complex, broad and dynamic meaning. On the one hand, the old monumental paradigm has been transcended; on the other hand, heritage has spread to innumerable epistemological and practical spheres that interpret and apply it according to their interests.
From a theoretical perspective, this work seeks a conceptual approach to cultural heritage through some keys that should be present in any reflection on heritage. This investigation will also be extended to the notion of Historical Urban Landscape and to the field of vernacular architecture in order to show that complexity and its real problems.

References

Bernstein, M. (2001), Instrinsic Value. Philosophical Studies: An International Journal for Philosophy in the Analytic Tradition, 102(3), 329-343. DOI: https://doi.org/10.1023/A:1010384106310

Bradley, B. (2006). Two Concepts of Intrisic Value. Ethical Theory and Moral Practice, 9(2), 111-130. DOI: https://doi.org/10.1007/s10677-006-9009-7

BOE (1940). D. de 6 de septiembre de 1940 por el que se declara Monumento Histórico‐Artístico el pueblo de La Alberca (Salamanca). Boletín Oficial del Estado, 18 de septiembre de 1940 (pp. 6475‐6476).

Bortolotto, C. (2007). From the ‘monumental’ to the ‘living’ heritage: a shift in perspective. En J. Carman & R. White (eds.), World Heritage: global challenges, local solutions (pp. 39-45). British Archaeological Reports International Series, Archeopress.

Campos, G. (1981). Urbanismo y austeridad. Siglo veintiuno de España.

Consejo de Europa (2000). Convenio europeo del paisaje. https://www.mapa.gob.es/

Cullen, G. (1961). Townscape. The Architectural Press.

Giovannoni, G. (1931). Vecchie città ed edilizia nuova. Unione Tipografico-Editrice Torinese.

Glassie, H. (2000). Vernacular Architecture. Indiana University Press.

González-Varas, I. (2021). La cultura de la memoria y la expansión del patrimonio cultural. Algunas encrucijadas actuales. Maestría en Patrimonio Cultural UPTC.

ICOMOS (1999). Carta del Patrimonio vernáculo construido. https://www.icomos.org/images/DOCUMENTS/Charters/vernacular_sp.pdf

ICOMOS (2005). Declaración de Xi’an sobre la conservación del entorno de las estructuras, sitios y áreas patrimoniales. https://www.icomos.org

Kagan, S. (1998). Rethinking Intrinsic Value. The Journal of Ethics, 2(4), 277-297. DOI: https://doi.org/10.1023/A:1009782403793

Kupperman, J. J. (2005). The Epistemology of Non-Instrumental Value. Philosophy and Phenomenological Research, 70(3), 659-680. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1933-1592.2005.tb00419.x

Lalana, J. L. (2011). El paisaje urbano histórico: modas, paradigmas y olvidos. Ciudades, 14, 15-38.

Lalana, J. L. & Pérez, J. (2018). El concepto de paisaje urbano histórico como herramienta de aproximación al patrimonio urbano. En M.D. Campos & J. Pérez (coord.), El conjunto histórico de Grajal de Campos (pp. 49-86). Universidad de León, León.

Lalana, J. L. (2019). Paisaje, ambiente y entorno. La necesaria acotación semántica del tratamiento de los contextos, en R. Payo et al. (eds.), Vestir la Arquitectura. XXII Congreso nacional de Historia del Arte (pp. 1217-1221). Universidad de Burgos.

Larrère, C., & Larrère, R. (1997). Du bon usage de la Nature. Pour une philosophie de l’environnement. Aubier. DOI: https://doi.org/10.3917/puf.larre.1997.01

Morin, E. (1997). Introducción al pensamiento complejo. GEDISA.

Muñoz Viñas, S. (2003). Teoría contemporánea de la Restauración. Editorial Síntesis.

Pérez Gil, J. (2016). ¿Qué es la arquitectura vernácula? Historia y concepto de un patrimonio cultural específico. Universidad de Valladolid.

Pérez Gil, J. (2022). Built Ethnological Heritage: from democratization to democracy. Arte, Individuo y Sociedad, 34(2), 499-519. https://dx.doi.org/10.5209/aris.74451 DOI: https://doi.org/10.5209/aris.74451

Riegl, A. (1903). Der moderne Denkmalkultus. Sein Wesen und seine Entstehung. Viena-Leipzig.

Ronnow-Rassmussen, T. (2002). Instrumental Values: Strong and Weak. Ethical Theory and Moral Practice, 5(1), 23-43. DOI: https://doi.org/10.1023/A:1014422001048

Santos y Ganges, L, Pérez Gil, J. & Fernández Maroto, M. (2021). Multidiscipline, interdiscipline and transdiscipline in the teaching of Architecture. EDULEARN21 Proceedings (pp. 411-418). IATED Academy. DOI: https://doi.org/10.21125/edulearn.2021.0125

Stoica, G. (1979). Qu’est-ce que c`’est l’architecture vernaculaire. ICOMOS.

UNESCO (1962). Recomendación relativa a la protección de la belleza y el carácter de los lugares y paisajes. http://portal.unesco.org

UNESCO (2003). Convención para la salvaguardia del patrimonio cultural inmaterial. https://ich.unesco.org/es/convenci%C3%B3n

UNESCO (2011). Recommendation on the Historic Urban Landscape. http://portal.unesco.org

Zimmerman, J. (1999). In Defense of the Concept of Intrinsic Value. Canadian Journal of Philosophy, 29(3), 389-409. DOI: https://doi.org/10.1080/00455091.1999.10717518

Published

2022-12-23

How to Cite

Lalana Soto, J. L. ., & Pérez Gil, J. . (2022). Conceptual approach to new (and not so new) types of cultural heritage. HUMAN REVIEW. International Humanities Review / Revista Internacional De Humanidades, 15(4), 1–10. https://doi.org/10.37467/revhuman.v11.4268