Vocabulary differences in children with and without language delay

Authors

  • Alba Ayuso Lanchares Universidad de Valladolid
  • Rosa Belén Santiago Pardo Universidad de Valladolid
  • Inés Ruiz Requies Universidad de Valladolid

DOI:

https://doi.org/10.37467/revhuman.v11.4188

Keywords:

Vocabulary, Semantics, Language, Delay, Disorder

Abstract

Vocabulary in children with Language Development Disorder (LDD) or with Language Delay (LD) is poorer than in children with typical language development, so we want to know what differences exist between them. 66 infants between 3 and 5 years old have participated; It has been assessed what vocabulary they know, it has been determined that they have less vocabulary (52%) than their homonyms (69%), with the exception of the transport category, in which they have the same results. Finally, the list of categories that children with RL or TDL need to work on is determined.

References

Andreu-Barrachina, L., Gerardo-Aguado, M., Cardona-Pera, M. C., y Sanz-Torrent, M. (2014). El trastorno específico del lenguaje: diagnóstico e intervención, Vol. 294. UOC.

Aparicio, M. e Igualada, A. (2019). El desarrollo del lenguaje y la comunicación en la infancia. UOC.

Auza, B. y Peñaloza-Castillo, C. (2019). Factores individuales y familiares en el Trastorno del Desarrollo del Lenguaje (TDL). Iztapalapa. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, 40(86), 41-66. https://doi.org/10.28928/ri/862019/atc2/auzaa/penalozacastilloc DOI: https://doi.org/10.28928/ri/862019/atc2/auzaa/penalozacastilloc

Ayuso-Lanchares, A. y Ruíz-Requies, I. (2020). Intervención lingüística en niños con retraso del lenguaje utilizando los bits de inteligencia. En Felipe, A., Peña, B. y Bobkina, J. (Ed.) Estudios sobre innovaciones educativas (pp. 87-98). Colección: Ediciones Universitarias. Ediciones Pirámide.

Bishop, D., Snowling, M. J., Thompson, P. A., & Greenhalgh, T. (2016). CATALISE: A multinational and multidisciplinary Delphi consensus study. Identifying language impairments in children. PLOS one, 11(7). https://doi.org/10.1371/journal.pone.0158753 DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0158753

Cabello, F. & Mazón, C. (2018). Iconicidad y facilidad de aprendizaje de los símbolos pictográficos ARASAAC. Revista de Logopedia, foniatría y audiología, 38(3), 95-104. https://doi.org/10.1016/j.rlfa.2018.04.002 DOI: https://doi.org/10.1016/j.rlfa.2018.04.002

Carrasco, A., García, R., y Hervás, M. (2015). Revisión de programas de intervención dirigidos a alumnos de infantil y primaria con trastorno específico del lenguaje. ReiDoCrea: Revista electrónica de investigación y docencia creativa, (4), 156-161. DOI: https://doi.org/10.30827/Digibug.37033

Garrote, M. (2008). Corpus de Habla Infantil Espontánea del Español. (Tesis doctoral) Universidad Autónoma de Madrid. Madrid.

Gil J. A. (2016). Técnicas e instrumentos para la recogida de información. UNED.

Gleason, J. B., & Ratner, N. B. (2010). El desarrollo del lenguaje. Pearson educación.

Gómez, M. B. (2019). A propósito de las redes semánticas en el léxico disponible de escolares de primero de Educación Primaria, Ogigia. Revista electrónica de estudios hispánicos, 25. https://doi.org/10.24197/ogigia.25.2019.165-183 DOI: https://doi.org/10.24197/ogigia.25.2019.165-183

González-Garay, A., Díaz-García, L., Chiharu, M., Anzo-Osorio, A. y García, S. (2018). Generalidades de los estudios de casos y controles. Acta pediátrica de México, 39(1), 72-80. DOI: https://doi.org/10.18233/APM39No1pp72-801542

Goodman, J., Dale, P. & Li, P. (2008). Does frequency count? Parental input and the acquisition of vocabulary. Journal of Child Language 35(3), 515–31 https://doi.org/10.1017/S0305000907008641 DOI: https://doi.org/10.1017/S0305000907008641

Kim, S. W., Jeon, H. R., Park, E. J., Chung, H. J., & Song, J. E. (2014). The differences in clinical aspect between specific language impairment and global developmental delay. Annals of rehabilitation medicine, 38(6), 752.https://doi.org/10.5535/arm.2014.38.6.752 DOI: https://doi.org/10.5535/arm.2014.38.6.752

Law, J., McKean, C., Murphy, C. A., & Thordardottir, E. (2019). Managing Children with Developmental Language Disorder. Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9780429455308

Maldonado. E. (2018). Metodología de la Investigación social: Paradigmas: cuantitativo, sociocrítico, cualitativo, complementario. Ediciones de la U.

Mendoza, E. (2016). Trastorno específico del lenguaje (TEL). Comercial Comercial Grupo ANAYA, SA.

Rice, M. L. & Hoffman, L. (2015). Predicting vocabulary growth in children with and without specific language impairment: A longitudinal study from 2; 6 to 21 years of age. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 58(2), 345-359. https://doi.org/10.1044/2015_JSLHR-L-14-0150 DOI: https://doi.org/10.1044/2015_JSLHR-L-14-0150

Rodríguez, T. (2020). El desarrollo de la competencia léxico-semántica a través de la morfología léxica. Revista de Filología, 278-288. https://doi.org/10.25145/j.refiull.2020.40.13 DOI: https://doi.org/10.25145/j.refiull.2020.40.13

Sentis, F., Nusser, C. y Acuña, X. (2009). El desarrollo semántico y el desarrollo de la referencia en la adquisición de la lengua materna. Onomázein, 20(2) 147-191. DOI: https://doi.org/10.7764/onomazein.20.06

Villafáñez, M. D. (2016). El aprendizaje del tiempo y su enseñanza en la Educación Primaria. Tabanque: Revista Pedagógica, (29), 43-68.

Published

2022-12-21

How to Cite

Ayuso Lanchares, A. ., Santiago Pardo, R. B. ., & Ruiz Requies, I. . (2022). Vocabulary differences in children with and without language delay. HUMAN REVIEW. International Humanities Review / Revista Internacional De Humanidades, 14(6), 1–9. https://doi.org/10.37467/revhuman.v11.4188

Issue

Section

Research Articles (Special Issue)